Nekromanti Väpnare i DoD4

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vad skulle vara en lämplig yrkesförmåga för en väpnare? Någon form av större kunskap om vapen? Hästar? Heraldik? Dylikt?

Hur utvecklas en väpnare? Blir han krigare när han når FV11 (B3) i en vapenfärdighet, eller är han redan krigare? Förlorar han då sin speciella väpnarförmåga, eller har han ingen sådan alls? Vilka är kraven för att få bli väpnare?

Jag tänker mig en väpnare som en krigarkonstens (magiker-)lärling. Han har alltså en egen förmåga som påminner lite om lärlingens, men blir vid ett förbestämt FV krigare och förlorar sin förmåga. Istället får han den specifika krigarförmågan +5 Initiativ, och om han även lyckas bli riddare/vapenmästare/paladin/vadsomhelst så får han även dess förmåga. Kraven för en väpnare är med mig som SL samma som krigarens, men vill man bli mer än krigare måste man uppfylla dem med, om jag inte bestämmer annorlunda. /images/icons/tonguea.gif

Vad anser församlingen?

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tänker mig en väpnare som en krigarkonstens (magiker-)lärling."

Nästan rätt. En väpnare är en riddarlärling. Han är son till en adelsman och hans uppgift är att ta hand om hans riddare i utbyte mot att riddaren står för kost, logi och riddarträning. Nån gång när han är 21 så får han ta emot riddarslaget och bli riddare själv.

Nära besläktat är vapensvennen, vars uppgift är att ta hand om en riddare i utbyte mot kost och logi. Han behöver inte vara av adlig börd och slipper vapenträningen, men kan å andra sidan inte bli riddare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Tja, yrkesförmågan tycker jag [color:blue]Krille</font color=blue> redan har gett.. Själv kör jag inte med dem eftersom vissa är för korkade..

Yrkeskrav kör jag inte heller med men där borde det vara som krigarens fast med modifikationerna för åldersgruppen ung (1 mer i SMI osv.)..

Hmm.. Vid närmare eftertanke kör jag inte specifikt med yrken heller.. /images/icons/smile.gif

~Undrar vad [color:448800]Han</font color=448800> kör med för rollspel egentligen
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Vi har ju aldrig kört med väpnare, men det verkar som en ganska ql pryl. Är tanken att RP'n ska vara väpnare åt en annan RP's riddare, eller kommer SL att ha hand om riddaren ?
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jag tycker att Väpnaren ska bli Riddare när dennes "mästare" tycker det. Det blir smidigare och lätt att rollspela. Denne bör då inte vara HELT /images/icons/clever.gif oskolad inom vapenkonst, men behöver inte vara något snille...

Använd väpnare mer som en roll och mindre beroende på värden.

En väpnare borde ha lite kunskap i: (lite exempel och förslag)
* vapen (ska kunna skilja på en morgonstjärna och en lans samt förbereda sig på att bli "fri" senare i livet)
* heraldig (lär väpnaren lära sig med tiden)
* språk (om dennes mästare reser runt mycket)
* överklasstil (om riddaren går på riktigt riktigt fina middagar)
* administration & juridik (länge leve byråkratin /images/icons/hairy.gif)
* dansa (måste ju kunna hänga med i svängarna och inte skämma ut sin riddare genom att skaffa blåmärken på eventuella danspartners fötter(OBS OBS - jag var inte sexistisk!!! /images/icons/cool.gif)
* Övertala (väpnaren lär med största sannolikhet bli åhörare till en massa samta och senare få föra egna viktiga samtal inom sin 'business'. Mer pondus åt folket!)

...nu orkar jag inte skriva mer... tänkte få lite sömn också... brukar misslyckas ganska kapitalt med det... /images/icons/scream.gif
Lycka till... idén vad mycket god... ska lägga den på minnet /images/icons/laugh.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vi har ju aldrig kört med väpnare, men det verkar som en ganska ql pryl. Är tanken att RP'n ska vara väpnare åt en annan RP's riddare, eller kommer SL att ha hand om riddaren ?

Hmm, sen kan man skriva ett scenario av filmen A Knights Tale. /images/icons/smile.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Den filmen kunde ju vara ball om.... om... om... den vore annorlunda... De har We Will Rock You i inledningen... njae... ingen direkt favorit... /images/icons/thinks.gif

Tänkte mer åt hållet rollspel... menmen, vi är alla olika /images/icons/tonguea.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Om du har tänkt att väpnaren ska förlora sin yrkesfärdighet när han slutar som väpnare, kan du inte ha någon plusmod. på ett FV eller liknande. Det skulle vara aningen ologiskt att helt plötsligt stå där utan de kunskaper som man hade bara för att man blir dubbad ill riddare (eller blir erkänd som vapenmästare i detta fall).

Logiskt sett måste det vara en slags fördel som är tätt sammanbundet med väpnaryrket. Sin riddares beskydd, just det med gratis kost och logi som nämnts, osv.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Yrket Väpnare

Det här yrket gjorde jag till Chronopia får nåt/några år sedan, borde duga till DoD 4 också.

Väpnare
En väpnare är en som har gett sitt liv åt att tjäna en krigare, för att kanske till sist bli en egen krigare, det är ett ytterst vanligt yrke för mulvaker och människor men det är inga speciella rasbegränsningar. Endast RPs som har 125/150 BP har rätt att vara väpnare eftersom en hjälte snarare är en krigare

Yrkesförmåga:
Eftersom en väpnare jobbar för att bland annat skydda sin lärare så har de alltid minst CL 15 i Upptäcka fara när det gäller sin lärare och alltid minst CL 10 annars, de kan inte heller få mer än 15 i FV i sina vapen från början, om de hade mer skulle de inte vara väpnare. Väpnare får –3 på slaget för socialt stånd.

Färdigheter:
Djurträning/Djurhelning
Hantverk(2)
Kunskapsfärdighet(1)
Läkekonst
Matlagning
2 Vapenfärdigheter
2 Valfria

Startutrustning:
En väpnare får ett vapen och lite allmän utrustning som hjälper dem, tex vapenputs
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Yrket Väpnare

FV 15 i ett vapen är förbaskat bra. Det motsvarar nästan vad en mästerkrigare har (med tanke på att B4 är mästare och gränsen till det är 16... )

Vår gräns gick vid nio, för ung alltså.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Det kan bli väldigt spännande /images/icons/dragon.gif, ungefär som Jedi & Padawan i starwars... Låt gärna riddaren köra lite med väpnaren... i alla fall i början... låt väpnaren inse sin position, och sedan därifrån eventuellt utveckla en djupare vänskap mellan dem. Låt väpnaren slava lite lagom, inget gruvarbete i Nidland direkt, men ändå... kliva upp mitt i natten för att göra iordning hästen mm mm... men samtidigt bli väl behandlad av sin mästare... ooo... skriv gärna hur det går senare någon gång /images/icons/smile.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Chronopia... *host host*

Vill inte dissa alla som lirar DoD 5, men jag kan meddela att det definitivt INTE är en av mina favoriter.

Det finns dock en bra resurs i Chronopiaboken, och det är de små historierna i början av varje kapitel, de är härliga /images/icons/tonguea.gif
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Re: Yrket Väpnare

Jag vet att det är mycket, måste antagligen modifieras för DoD 4, men i Chronopia är det inte så mycket eftersom enda begränsningen för färdigheter är grundegenskapsvärdet.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
"Om du har tänkt att väpnaren ska förlora sin yrkesfärdighet när han slutar som väpnare, kan du inte ha någon plusmod. på ett FV eller liknande"

Nej, det står ju helt klart. Först hade jag tänkt mig något i stil med magikerlärlingens, att man så länge man är väpnare kan klara sig undan eventuella skador i olika situationer, men vad skulle det röra sig om för situationer? Slagsmål? Knappast. Därför tror jag det där med riddarens beskydd får räcka till, man kan ju tänka sig att folk blir mer tillmötesgående och samarbetsvilliga när de får höra vems väpnare man är.

Som [color:448800]Han</font color=448800> säger är det kanske bäst att göra yrkeskraven till krigarens, men modifiera med åldersmodifikationerna. Ska tänka över saken.

/Berserk
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Enbart riddare?

"En väpnare är en riddarlärling."

Kan man då inte tänka sig att andra än riddare har någon form av väpnare? Jag antar att det du berättade var rena fakta från denna världen. T.ex. de redan nämnda Vapenmästare och Paladin tycker jag definitivt kunde ha väpnare, eller något som påminner om dessa. Eller varför inte bara elever med samma funktion, men som samtidigt lär sig s.a.s aktivt?


/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enbart riddare?

"Kan man då inte tänka sig att andra än riddare har någon form av väpnare? Jag antar att det du berättade var rena fakta från denna världen."

Jupp, det var det. Huruvida du vill lägga in väpnare till andra "yrkeskategorier" är upp till dig, och riddarväsendet i DoD är redan så uppluckrat som det kan bli. Vill man ha riddare som faktiskt gör skäl för sin titel så föreslår jag ett annat rollspel.

Orsaken till att jag gnäller så här är just att standardfjantasyn har lyckats luckra upp diverse termer så mycket att man inte vet vad man talar om. Det finns ingen mening med att benämna någon för "riddare" eller "väpnare" längre: det kan betyda vad faen som helst så länge man har valt rätt yrke i regelboken.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Enbart riddare?

Skulle du då kunna vara vänlig och definiera Riddare för mig? Det är nämligen ett av mina absoluta favorityrken, även om jag bara spelat det vid ett par tillfällen. Skulle vara kul att veta hur nära sanningen jag kom..?

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enbart riddare?

"Skulle du då kunna vara vänlig och definiera Riddare för mig?"

Den korta och enkla definitionen: en adlig beriden krigare. Under senare medeltid tillkommer att man behöver bli dubbad för att vara riddare, vilket man blir vid ca 21 års ålder efter en lärlingsperiod (dvs har varit väpnare). Men orden "adlig", "beriden" och "krigare" kan man över huvud taget inte skippa.

Sen finns det en massa mer att säga om riddare. En del av det säger jag i Geografica Vistfarthi till Västmark.
 
Top