Nekromanti Vänsterpartiet, hjälp mig!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Olav said:
Det finns anledning att tro att du har rätt. Det som var revolutionerande för fyrtio år sedan behöver inte vara revolutionerande längre. De flesta forskningsområden kritiseras ständigt, vilket i sin tur ofta leder till reviderade och förhoppningsvis bättre teorier. Att ha en konservativ utbildningssyn kan (antar jag) lika gärna bero på att en inte hållit sig uppdaterad med nya teorier och således är fast i en äldre - konservativ - tanke.

Samma öde kommer säkerligen även gå våra idéer till mötes, och förhoppningsvis kommer nästa generation anse att vi är reaktionära gamla stötar oavsett hur vidsynta eller revolutionära vi strävar efter att vara.
Absolut!


Liksom, jag har haft lärare (nämner inte skola eller person, vore elakt) som på största allvar menade att historiematerialismen går att ta på allvar som historisk förklaringsmodell. Alltså, inte bara att man bör fokusera på materiella faktorer, utan Marx' grejer om utvecklingstrappan.

Det var säkert revolutionärt sprängstoff en gång i tiden, men i dagsläget är det mest, liksom idén att kraftfulla individer leder historien eller idén att det går att definiera, objektivt, en gång för alla vad som är viktigt att kunna vad gäller konkreta informationsbitar, nåt som ligger på den kunskapsteoretiska skräphögen.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Måns said:
Om inte allt har vänts helt uppochned sedan jag läste historia vid universitet så är det här som de verksamma inom ämnet förespråkar.

Skolan gör det däremot inte. Där är det popcorn. Eller var iaf tidigare. Enligt krank är det så fortfarande, och jag tror honom.
Alltså är inte det där oerhört beroende på den individuelle läraren? Så var det i alla fall då jag gick på högstadiet och gymnasiet. Den ene historieläraren kunde ha prov där 80% av poängen kom från fem-tio resonerande essäfrågor där man förväntades "skriva av sig" vad man fattat inom ett visst område. Samtidigt kunde parallellklassen ha en lärare där 80% av poängen på proven kom från frågor som kunde besvaras med antingen ett ortsnamn, personnamn, årtal eller datum.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Vidare har gympa krympt: vi hade tre lektioner per vecka, hon har två. (Dessutom cyklade vi mer då.)
Ärligt talat förstår jag inte varför man "på min tid" (tidigt åttiotal) ansågs att det behövdes idrott på låg och mellanstadiet över huvud taget. Så fort det ringde till rast drog ju alla till fotbollsplanen eller liknande ändå... Misstänker att ungarna kanske inte gör det längre.
(Eller så är det bara en myt, har inte kollat forskningen eller så.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bjorn said:
Mekanurg said:
Vidare har gympa krympt: vi hade tre lektioner per vecka, hon har två. (Dessutom cyklade vi mer då.)
Ärligt talat förstår jag inte varför man "på min tid" (tidigt åttiotal) ansågs att det behövdes idrott på låg och mellanstadiet över huvud taget. Så fort det ringde till rast drog ju alla till fotbollsplanen eller liknande ändå... Misstänker att ungarna kanske inte gör det längre.
(Eller så är det bara en myt, har inte kollat forskningen eller så.)
Jag tror att "alla" är ganska subjektivt upplevt; undertecknad till exempel drog då rakt inte till några fotbollsplaner om jag kunde slippa det.

Idrotten är inte till för de ungar/ungdomar som ändå rör sig. Den är till för de som inte gör det.

Däremot tycker jag egentligen att idrotten på gymnasiet är den med högst existensberättigande; där innehåller den teori också. Näringslära, göra eget träningsprogram, och så vidare. Eller det gör den på den skola där jag jobbar iaf, och det hoppas jag den gör annars också.

När jag gick gymnasiet hade vi typ en teorilektion, med apgamla böcker. Inte ens nåt prov, ingenting. Ingen teori.


//Krank, skeptisk till ämnen utan teoridel
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Idrotten är inte till för de ungar/ungdomar som ändå rör sig. Den är till för de som inte gör det.
Så är det ju. Och kan meddela att det redan på 70-talet fanns många elever som skydde fotbollsplanen som pesten på raster.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Så är det ju. Och kan meddela att det redan på 70-talet fanns många elever som skydde fotbollsplanen som pesten på raster.
Jepp, i högstadiet (tidigt 70-tal) brukade de andra nördarna och jag spela whist i biblioteket istället. I gymnasiet blev det mycket krigsspelande.
 
Top