Nekromanti Vänsterhänt...

Om en rollperson blir vänsterhänt, så måste väl detta vara någon fördel eftersom bara 10% av Mundanas invånare är det och de är ovana att slåss mot en vänsterhänt.... nåt bra system??

Mederian

Warrior
Om jag inte missminner mig så finns det en regel som säger att det ger +Ob1T6 när man slåss mot vänsterhänta, dock är det också +Ob1T6 svårare att parera som vänsterhänt.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

G

Guest

Guest
Om jag inte missminner mig så finns det en regel som säger att det ger +Ob1T6 när man slåss mot vänsterhänta, dock är det också +Ob1T6 svårare att parera som vänsterhänt.

Håller med om första, det vore rimligt, men det andra? Varför skulle vänsterhänta få svårare att parera. De har ju i sitt hela liv parerat med vänster hand när det gäller vapen och höger hand när det gäller sköld så varför?
Däremot så borde det bli svårare för alla (även vänsterhänta) att slåss (inkluderar parera) mot vänsterhänta eftersom både höger- och vänsterhänta är vana att slåss mot högerhänta.

Demon!

Jonas...

Warrior
Det borde nog vara svårare för vänsterhänta att blockera (parera med sköld) mot en högerhänt motståndare eftersom skölden befinner sig på fel sida vid ett normalt anfall.
- Vänsterhänta har skölden på höger sida. Eftersom de flesta, kan jag tänka mig iaf, hugger mest med forehand, kommer anfallet alltså vanligen från vänstersidan för försvararen, om högerhänt motståndare.-

Visst den vänsterhänte är mer van vid olägenheten, men han måste lik förbenat krångla över skölden mot andra sidan för att blockera...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Mederian

Warrior
Tänkte igenom det och du har rätt, de har alltid parerat med vänster hand mot högerhänta så det borde inte vara så stor skillnad. Däremot håller jag med Jonas om att vänsterhänta borde få svårare att parera med sköld mot högerhänta, den befinner sig ju trots allt på fel sida.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte