Nekromanti Vändningar i avståndsstrid

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tjena gott folk.

Försökte söka om detta på forumet och på google med fick ingen träff.
Hur hanterar ni vändningar (För varelser och monster) när det kommer till avståndsvapen?

Många vändningar är av typen "Slänger ut med svansen mot RP" eller "Spottar frätande syra på RP".
Mycket av det här fungerar inte ifall någon skjuter på varelsen med en pilbåge eller ett armborst från 50 meter (eller mer).

Hur hanterar ni det? Skippar ni bara vändningen och kör vidare?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Somliga monster har ju beskrivna vändningar för avståndsattacker (troll kan kasta sten, tex.). Jag tror att som det står enligt reglerna så ska "mot-attacken" ignoreras om man anfaller med ett avståndsvapen och de inte har en specifik effekt för närstridsattacker (eller annat som verkar logiskt).
 

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
37
Ofta finns det ju någon som är i närstrid, och då tänker jag mig att vändningen drabbar skyttens kamrat som står i främre led. Trollet får en pil i sig och i vrede slår ut med armen som träffar Krigaren som är involverad i närstrid. Otacksamt för krigaren men vändningen går inte "förlorad".
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tack för svar. Inte optimala lösningar men jag förstår vad ni tänker.

Jag har skrivit om vändningarna så att de gör en annan effekt ifall ingen står i närstrid. På detta sätt så bibefålls "värdet" av handlingen även om effekten är ändrad.
 
Top