Här är ett utkast på ett modifierat stridssytem, det är egentligen knappt några ändringar till hur det är idag utan mest formuleringar.
(* på en effekt betyder att den kan väljer flera gånger)
Skada är alltid en modifiering som spelar in, men det finns situationsspecifika modifieringar också.
Man har en primary och en secondary action (båda sker samtidigt).
Om man t.ex. rider på en dinosaurie så har även den en primary och en secondary action.
Du hinner alltså skjuta (primary) samtidigt som din dinosaurie springer runt (secondary) och anfaller i närstrid (primary).
Det finns även en del feats som kan göra extra saker men orkar inte få in allt på ett och samma ställe.
Men det kan gör att t.ex. stora dinosaurier är immuna mot vissa effekter, har billigare effekter eller i vissa situationer får extra modifikationer.
Men även att man kan ha egna effekter som att flankera om i grupp, dinosaurier med klor kan hoppa upp och hålla sig fast på större, dinosaurier med stora käftar kan hugga ruska och kasta iväg mindre osv.
Steg 1: Movement (secondary action)
Slå [Skill + Movement
+ Modifications] för att avgöra sitt manövreringsutrymme och möjlighet att förflytta sig till närliggande zoner.
Skill är Riding för att rida, Operate för att köra fordon, NIC om man styr via en avancerad neural länk.
Movement är för spelaren, dinosaurie man rider på, fordon man kör osv.
Välj effekter från antal lyckade tärningar.
Movement effekter
◊ Traverse [1]*: Move within the current zone or to the edge of a neighboring zone, 1 distance away. Additional success can be used to determine who arrives first, not additional distances.
◊ Maneuver [1]*: Use to gain an advantageous position relative to others or maintain distance within the same zone.
◊ Draw gear [1]*: Draw gear like a weapon that is not easily accessible or requires several steps to obtain.
◊ Take cover [1]*: Find and move to a covered position (if any are present) in the current zone. Note that dinosaurs, vehicles and similar might require bigger cover or be too big to fit behind any cover.
Steg 2: Attack (primary action)
Slå [Skill + Equipment
+ Modifications] för att avgöra sin offensiva kapacitet.
Skill kan vara Close Combat eller Ranged Combat.
Equipment är den primära tillgängliga och kraftigaste utrustningen som används för att anfalla, troligen ett vapen. Men det är inte ett val av vapen.
Välj effekter från antal lyckade tärningar.
Effekter kan spridas ut över flera mål.
Combat effekter
◊ Damage [1]*: Deal 1 point of damage
◊ Defend [1]*: +1 bonus to protection rolls (gäller mot alla eventuella anfall som riktas mot en)
◊ Movement [1]: Doesn't end the combat or affect manouvering but moves all participants in the combat a short distance.
◊ Draw gear [1]: Draw gear like a weapon that is easily accessible on body or from environment like the ground, wall or interior object.
◊ Environment [1]*: Quick interaction with the environment as additional secondary action (cannot be the same as primary action) without resulting in penelties.
Close Combat effekter
◊ Disarm [3]: Throw away to take opponent's weapon
◊ Grapple/Pin [2]: Hold the opponent in a firm grip, is held down to the ground or against a wall. Preventing withdraw effects, use [Strength] or Push/Throw effect to break free. Defense effects cost 2 for both. Can also be used to grapple a ranged weapon and prevent it from being used.
◊ Knockout [3]: The opponent rolls for [Endurance] and is rendered unconscious until the end of the scene if there are no successes.
◊ Push [2]: The opponent is pushed/thrown/knocked back but still in combat.
◊ Withdraw [1]: Move out of the combat to withdraw, run past or similar longer movements. This happens after all other effects have been resolved.
Combat modifikationer
◊ Poor sight: -1 up to -3
◊ Aiming (aim as primary action in previous beat): +1, primary action in previous beat was aiming
Steg 2: Evade (primary action)
Slå [Evade
+ Modifications] för att avgöra om man kan undvika skada och faror.
Effekter kan spridas ut över flera mål.
Evade effekter
◊ Defend [1]*: +1 bonus to protection rolls (gäller mot alla eventuella anfall som riktas mot en)
Steg 3: Protection (passive)
Varje gång en deltagare i striden väljer Damage effekten så kan detta minskas.
Slå [Equipment
+ Modifications] för att se hur mycket skadan minskar.
Equipment kan vara rustning, sköld eller liknande (Armor har X antal tärningar från level och Y antal rerolls från cover).
Protection effekter
◊ Reduce damage [1*]: Reduce damage by 1
Protection modifikationer
◊ Defense: +1 per chosen Defense effect from primary action
◊ Long range: +1
◊ Very long range: +2
◊ Extreme range: +3 to +4
◊ Partially covered (riding on dinosaur, driving bike, behind cover): +1
◊ Majority covered (driving vehicle, behind cover): +2
◊ Outmaneuvered attacker: +1, if the defender, from movement, has chosen more maneuver effects than the attacker.
◊ Reach: +1, if longer weapon in close combat.
◊ Outnumber: +1, to the side with more than the target and coordinate
Jämför mängden framgångar med skadan. Yttre skyddslager (som rustning) kan minskas om skadan är tillräckligt hög, men naturligt skydd (som dinosauriers tjocka hud eller pansarplattor) kan inte reduceras, eftersom det är en del av målets kropp och massa. Cover reduceras alltid först, och när det tar slut sänks Level.
◊ X > Damage: Ignore damage
◊ X = Damage: Ignore damage, lower level or cover by 1
◊ X < Damage: Reduce damage with protection, lower level or cover by 1
Steg 4: Narrative damage interpretation
Den totala mängden skada som delas ut (efter Protection) avgör hur attacken beskrivs. Låg skada motsvarar snuddar, rikoschetter, sekundära attacker/utrustning eller att rustningen absorberade smällen. Hög skada motsvarar att rollpersonen tar till sina dödligaste vapen eller sin fulla styrka (huvudskott, stampningar, enorma bett, krossande slag).
Jag tänker att det sedan finns ett antal olika tabeller för att hjälpa till med tolkningar, tabellen utgår från den som gör skada.
1-4 kan stabiliseras i strid med [Medicine] och räknas då som en nivå lägre.
1 = light
2 = severe (ger -1)
3 = critical (get -2)
4 = deadly (man kan inte göra något)
5+ = destructive (man dör på en gång, går inte att läka)
Humanoid with ranged weapon
| Skada | |
| 1 | A ricochet, debris from an explosion near the target, a graze armor took the damage. |
| 2 | A standard shot to the torso or limb, or the shockwave from a near-miss explosion. |
| 3 | A shot bypassing armor gaps, a direct hit to a vital area, or a full blast from a heavy weapon. |
| 4+ | A point-blank execution, a sniper shot to the head, or overwhelming firepower that shreds the target. |
Humanoid with melee weapon
| Skada | |
| 1 | A hilt bash, an elbow strike, a shove into a wall, or a shallow scratch. |
| 2 | A clean stab, a broken bone from a blunt impact, or a slash across a muscle group. |
| 3 | A throat slit, a shattered joint, or impalement. |
| 4+ | A lethal blow to the heart/head or severing a limb. |
Earthshaker (jättestora dinosaruier med långa halsar och svansar)
| Skada | |
| 1-2 | The target is knocked over by the shockwave of a step, shoved by the snout, or hit by falling debris caused by the titan's movement. The protection takes the most of the damage. A bite from the head on its long neck. |
| 3 | The Earthshaker swings its massive tail, clipping the target or sending them flying. |
| 4 | A direct hit from one of the front legs, pinning or crushing the target |
| 5+ | The titan rears up and brings its full weight down, or the target is obliterated by a full-force stomp. |
osv...