Nekromanti Vältränad sköldarm?

G

Guest

Guest
Jag har ofta funderat varför inte några rollspel jag vet om har möjligheten att parera med armen, visst det gör nog ont, men vad föredrar du penetrerad buk eller kapad arm?

I vilket fall, jag tänkte också att någon som tränat sköld definitivt skulle dra upp armen åtminstone ibland för att skydda sig, därför tänkte jag spåna på lite regler tillsammans med er om det är ok?

När någon attakerar en person med färdigheten sköld som inte har en för tillfället, får denne välja att försöka med de vanliga försvarsmanövrarna eller sätta sköldarmen emellan sig och vapnet, väljer personen att inte göra något av detta kan den få slå ett svårt slag mot sköld, om detta lyckas flyger sköldarmen instinktivt upp.

Över till svårigheter att parera med armen, visst en arm är mindre än en sköld, men den är också mycket smidigare så jag skulle gissa att huggvapen och krossvapen skulle gå att blockera med ett lätt slag mot sköld, när det gäller stickvapen är jag mer osäker, det känns som att här skälper storleken mycket mer och kan ge antingen en eller två nivåer svårare än en vanlig blockering, men jag är inte säker?

Vad tycker ni?
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Det lär vara bra mycket svårare att försöka blockera/parera med armen än med en sköld. Det är inte särskilt svårt att bara ändra svärdsbanan så att den går över/under armen och in i dig istället för på armen.
Sedan är frågan vad det tjänar till. Så länge du inte flyttar på dig kommer svärdet förmodligen likförbannat att träffa dig efter att det gått igenom alternativt slagit undan armen.

Jag tror inte på att personer som tränar med sköld är mer benägna att slänga upp armen. Man anpassar sig rätt bra efter vad man har i händerna, helt automatiskt.
Är jag obeväpnad och någon hugger ett svärd mot mig så flyttar jag på mig. Har jag ett svärd så hugger jag tillbaka. Och det är ingenting man tänker på innan.
 

Fortitude

Veteran
Joined
3 May 2005
Messages
10
Location
Stockholm
Tanken som jag förstod den väl väl ändå att någon som tränat med skäld hela sitt liv (låt oss säga en riddare kanske?), som förlorar sin sköld, skulle, vid strid, instinktivt, av ren reflex, kasta upp skölden (den han just nu inte har) för att försvara sig som han brukar..
Det låter rimligt tycker jag, även om jag nog skulle föredra att Unvika personligen framför parera ett svärd med armen..om jag fick välja.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Beror väl på, om man är väl bepansrad och är mer van vid att hantera en sköld kan man nog riskera att ta en träff i armen -- plåtrustning skyddar ofta rätt bra.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Om man parerar med armen så blockerar man inte rakt av utan man försöker vika av svärdsbanan. På det sättet har man en chans att inte skada sig alltför mycket. Ett annat alternativ är att försöka komma in på motståndaren och blockera så långt in på bladet som möjligt för att hugget ska bli så kraftlöst som möjligt. I bästa fall blockerar man faktiskt anfallerens armar eller hjalt och inte själva bladet.

Reflexer till att blockera för att man haft en sköld finns nog inte. Man tränar inte på det sättet att man endast skulle stå och nöta sköldblockeringar.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag håller med dej. Jag har funderat lite på denna tråd och hade inte tänkt skriva ett svar men... jag gjorde det ändå. Att ha armskenor funkar utmärkt som försvar om man lyckas att parera, ett annat alternativ är ju att ha en ringbrynjehandske(förlängd) så att man försöker att ta bladet på handryggen, handflatan eller handleden.

//Kanturi som tycker att plåt eller ringbrynja funkar (nästan) lika bra som sköld...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
ett annat alternativ är ju att ha en ringbrynjehandske(förlängd) så att man försöker att ta bladet på handryggen, handflatan eller handleden.
Har du tänkt dig vilken oerhörd smärta det måste vara att låta någon slå en med ett långsmalt 1kg tungt stålblad?
Visst, handen går inte av om han har ringbrynjehandske, men några ben i handen bryts nog av.

//Kanturi som tycker att plåt eller ringbrynja funkar (nästan) lika bra som sköld...
Tyvärr så är det lite (läs mycket) dyrare, tyngre, och svårare att göra, och sköld är lättare att lägga ifrån sig när man ska sova :gremlaugh:.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Folk har experimenterat en del med svärd, brynja och fläsk (eller annat kött). Leta runt lite i forumen på www.swordforum.com, www.thearma.org och http://www.myarmoury.com/ och du bör kunna hitta en del. I korthet så ska ett bra hugg kunna splitta kött och krossa ben utan att ta sig igenom brynjan till att börja med, och lite större svärd optimerade (någorlunda) för hugg kan dessutom med en bra träff hugga rakt igenom en brynja. Vapen mer lämpade för att ta sig igenom rustningar, pålyxor, hjälmkrossrae o.dyl. får man väl dra sina egna slutsatser om...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
När någon attakerar en person med färdigheten sköld som inte har en för tillfället, får denne välja att försöka med de vanliga försvarsmanövrarna eller sätta sköldarmen emellan sig och vapnet, väljer personen att inte göra något av detta kan den få slå ett svårt slag mot sköld, om detta lyckas flyger sköldarmen instinktivt upp.
Om man slår ett svårt slag mot sköld, och inte har allt för mycket FV i den färdigheten, är det då inte en alldeles tokstor chans att man fumlar, och därigenom sätter sig i en halv klurig situation.

Mina spelare skulle leta fram svärd och attackera mig och jag berättade för dom att *rulla tärningar* fumlar på sitt "sköldreaktionsslag" och... *rulla mer tärningar* drabbas av *någon godtycklig olycka* vilket medför att dom tar en taskig träff i *rulla tärningar* buken och *rulla tärningar* blodet rinner ut tillsammans med diverse tarmar *rulla tärningar* , anteckna 32 trauma och 29 smärta. Öka blodförlusten med 37.... Slå dödsslag...
 
G

Guest

Guest
Fummel av sköldreaktionsslag? Eftersom det är bättre att misslyckas än lyckas på det slaget så borde väl ett fummel innebära att följande del av striden behöver man inte slå alls eller kanske bara ob1t6 rundor vilket ändå är en tid, motsatsen med perfekt.

Sedan till de som säger att vapen inte går att ta med armen, det finns kampsporter som man ska blockera vapen med armen om man inte har något annat tillgängligt, jag har tränat en av dem, håller man bara armen ungefär på det sättet man bör hålla en sköld så att man tar mindre skada om den skulle brista (något vinklad ut ifrån sig) så klarar sig kroppen bra inte armen, men en arm är bättre än en lunga eller en magsäck.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
I'm invincible!

Jag kan se det framför mig...

Pelle hugger mot Erik. Erik saknar något att försvara sig med, och är inträngd i ett hörn. Han är dessutom inte förmögen att gå fram och försöka ta tag i armen på Pelle och börja brottas heller. Så han blockar med armen. Pelles hugg är godtagbart, men inte lysande, så armen kapas helt sonika av, och ingen vidare skada tillfogas (rättmedicinsk undersökning av skelett från slaget innan Visby brandskattning ska ha hittat minst en person som fått båda benen kapade med ett enda hugg).

Eriks problem är numer utökade från "galning med svärd" till "smärta, blodförlust, chock och galning med svärd". Pelle är dock inte riktigt nöjd med detta, utan tar en sving till (två hugg på under sekunden är inget direkt problem om man slipper oroa sig för så mycket annat, så det ska nog hinnas med). Detta hugg är inte Erik riktigt med på (hans tankar rör sig mer runt den obalans som helt plötsligt uppstått mellan hans högra och vänstra sida), å andra sidan så var Pelles svärd rätt lågt efter förra hugget, så han träffar "bara" ett ben.

Benet går av.

Erik är dock ingen mes, utan en hårding. Han låter därmed bli att dö ögonaböj (eller ens förlora medvetandet) av chocken det innebär att tappa två lemmar i ett svep. Han faller dock till marken (det blev just lite instabilt). Pelle, samtidigt, följer George Silvers råd rörandes liknande situationer, och hoppar bak utom räckhåll för, ja, vad nu Erik skulle kunna hitta på i sitt nuvarande tillstånd.

Pelle torkar blodet från svärdet, stoppar undan det, tar upp en pinne från marken, och står sen och petar Erik på känsliga och pinsamma ställen, tills dess att Erik (till sin stora lättnad) dör av blodförlust nån minut senare och därmed beröver Pelle vidare underhållning.

Så, i korthet, detta: http://www.b.kth.se/u1nj5opm/blocking.jpg
Mot detta: http://albion-swords.com/swords/albion/nextgen/sword-medieval-regent-xviiia.htm
Leder till detta: http://bau2.uibk.ac.at/sg/python/Scripts/HolyGrail/jpgs/04-kn-2.jpg
 

Taavo

Veteran
Joined
16 May 2005
Messages
9
Location
Umeå
Parera på med armen du bara. Själv tänker jag hålla mig till färdigheten undvika eller mäjligtvis försöka parera/blockera med vapnet i den andra handen.

Om man däremot har tyngre plåtrustning på armen, då skulle jag kunna tänka mig att höja armen för att skydda kroppen. Men att det skulle vara en reflex för någon, utom kanske en väldigt oerfaren, mesig och extremt räddhare till pojkvasker, tvekar jag på.
 
Top