Nekromanti Välkomna mig...

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...ty jag är nu en av er. Jag kommer inom en inte alltför lång framtid att spela min första rollspelsomgång Dungeons and Dragons. Givetvis rör det sig om den tredje utgåvan.

Det finns dock hur mycket extramaterial som helst, det vi har just nu är de tre Core Rulebooks som finns, så vitt jag förstått det hela är det allt som behövs. Sedan kan man alltid kränga till sig en schysst spelvärld, har hört att Forgotten Realms skall vara bra. Den blivande dungeonmastern gillar den världen i alla fall, tydligen den man vandrar i i datorspelet Baldurs gate.

Gör vi en stor miss som skaffar oss Forgotten Realms? Och är det kanske fler regelmoduler som behövs för att man skall drabbas av tjusningen med spelet?

Hoppas ni har överseende med att jag kanske kommer med korkade frågor i ämnet, har aldrig lirat D&D förut.

/Azagthoth
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
FR är bra om man vill ha en detaljerad värld som redan är gjord åt en. Om man vill ha ett "ramverk" som lämnar mycket utrymme för egen utbyggnad kan jag i stället rekommendera Greyhawk. Båda dessa har tämligen mycket magi, fast FR har nog en bit mer än Greyhawk.

Man klarar sig rätt bra på core-böckerna plus FR-boken, även om det naturligtvis finns ett sug efter "mer mer mer". Klass-böckerna är rätt OK, även om jag tycker priset är lite i häftigaste laget. Det är nog en bra idé att införskaffa Monsters of Faerûn också även om man inte spelar FR, mängden FR-specifik information i den boken är tämligen liten.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Magic of Faerûn går före klassböckerna så även Monsters of Faerûn. I alla fall om man skall spela i FR annars kan man skippa dem (Faerûn-böckerna alltså).

Tycker jag i alla fall.


Som jag har fattat det så beskriver klassböckerna ur ett Greyhawk perspktiv (default-setting) så om man vill köra en ren FR-kampanj så skall bara 3-core plus FR -böckerna användas som bakgrund.

Fast vi kör med allt, mer att välja från då.


- Mattias
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Det finns postade trådar tidigare som ingående tar upp olika spelledares uppfattning om vad man bör ha och icke ha. Personligen så tycker jag att det räcker med FR-kampanjboken (det finns mest literatur(?) till FR, och det är nog den mest använda av alla spelvärldar) och de tre core-böckerna. Man kan sedan se hur det utvecklar sig, och införskaffa efterhand...

Lycka till, och play safe - not!!! :)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Välkommen Azagthoth...

... till MITT dorukm *elakt skrat:* Muhahahahaha .

Nej men seriöst.

älkommen in i den grupp isolerade och utstötta själar som kallar oss d&d-spelare.

Det du behöver för att spela i en normalstor spelgrupp (5 pers) tycker jag är :

2 PH
1 DMG, MM

Visserligen behövs det bara en PH i början men två är alltid bra att ha. Sen skulle inte jag vilja ha missat att köpa:

Manual of the planes - om man tyckte om planescape eller vill ge sina spelare nått nytt...

Sword and Fist - innehåller bra saker om man vill göra den tämligen opersonliga klassen fighter lite mer intressant

Psionics Handbok - om man tröttnar på de två magityer som redan finns.

Forgotten Realms - det bästa alternativet om man inte vill skapa en egen värld.. Innehåller dessutom flera intressanta prestige classes...

De andra utkommna klassböckerna är inte lika bra som den första (går mest på prestige klass utbudet nu, då det är det som är mest intressant i böckerna.. ) Den om Paladiner och Clerics är ganska tråkig.. om man vill göra en paladin eller cleric speciell är det väl bara att välja en annorlunda gud? Magiker boken blev jag besviken på. Inte alls som jag hade gjort den.. men innehåller lite intressanta saker ändå.. mer köpvärd än präst boken IMHO

Saker du INTE ska köpa:
Hero builder's guidebook. Bra för nybörjaren som inte har skapat rollspelskaraktärer förut.. som sån är den RIKTIGT bra.. men om du vet att det är kul med en bakgrundshistoria till din karaktär så behöver du den inte..

GReyhawk boken är visserligen bra.. men tittar man i den lite dyrare och tjockare FR boken så blir helt plötsligt greyhawk tråkiga tt tom titta på. FR är så mycket mer påkostad..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, innehållet i klassböckerna har väl varierande koppling till Greyhawk. Det skulle vara rätt svårt att använda en prestigeklass som "Fist of Hextor" eller "Knight Protector of the Great Kingdom" till FR, medan däremot "Cavalier" skulle passa alldeles utmärkt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
En liten tanke bara...

Varför inte helt enkelt döpa om/anpassa till ngt passande från FR? Prestige-klassernas namn är ju inte det viktigaste, det viktigaste är deras egenskaper. Hektor är, enligt vad jag minns men rätta mig om jag har fel, Krigets gud. Sätt helt enkelt passande guds namn från FR på Hektors ställe, och voilá! Annars blir det lite väl regelryttarartat i mina ögon...

Med andra ord, vad det gäller prestige-klasser, anpassa och använd! :)




"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hextor är tyrraniets och krigets gud. Det närmaste i FR är väl Bane, men Bane är lite mer politisk av sig medan Hextor är avsevärt mer fokuserad på våld.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
"Med andra ord, vad det gäller prestige-klasser, anpassa och använd! :)"

Prexis! Som jag skrev, vi använder allt!

Jag ventilerade bara en känsla jag fått vad gäller spelvärldstillhörighet. Sen vad man väljer att använda sig av i sitt eget spel är väl ändå helt och hållet upp till en själv. Regelrytteri, friformeri, Playdo, Lego eller vad man nu gillar bäst.


- Mattias, som gillar d4:or bättre.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Welcome, oh great Azagthot!!

It's very funny that a venerable person as yourself should play our litte game. I can only recommend the world going under the name of forgotten realms......May we see each other in Waterdeep.



Tevanu, apprentice daemonologist...

"Study mathematics, it's the key to the universe!!"
Ironisk replik av ärkeängeln Gabriel.
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Forgotten realms duger nu....
Men dark sun är på väg!!!!
Det kan iofs dröja ett tag... Dark Sun är värd att vänta på!

http://www.athas.org/ The Burnt world of Athas!
 
Top