Nekromanti Välj 1 rollspel

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: 日本

"Varför skulle det inte göra det?"

För att jag inte spelat det än och därför tvivlar på om det flyter bra.


Storuggla, vill tro
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,000
Location
Umeå
Re: 日本

Bengt Petter said:
Till Burning Wheels finns också något som heter Under the Serpent Sun, som verkar vara nån form av postapokalyps. Kan inte tänka mig att det är dåligt. Däremot svårt att få tag på.
Finns på deras hemsida och ladda ner.

Det är riktigt koolt, och gillar det som tusan, men jag vet inte om jag någonsin kommer hitta en grupp som vill spela det. Utöver det så finns ju också Jihad (även den nerladdningsbar via länken), deras Dune-setting som även kan ses som deras uppvärmning inför Burning Empires.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Som tidigare påpekats ås beror det väldigt mycket på hur man definierar ett rollspel: är det regler eller värld? Jag väljer i alla fall en medelväg och väljer Bortom. Enkla fokuserade regler med världen som är rotade i nutiden, genren som jag trivs bäst i (men som expanderas både fram och tillbaka i tiden inom samma värld, t.ex. genom det kommande Fördärvade främlingar).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
rolig fråga och naturligtvis svår.

jag vet faktiskt inte villket spel jag skulle välja, men det är ju samma för rätt många i den här tråden.

DnD version 4 kanske men samtidigt har jag inte spelat det speciellt mycket så det kanske inte alls håller i längden, och då skulle jag hellre säga version 3.5 men då kommer jag sitta och ångra mig att jag "tvingas" köra med de gamla reglerna när det finns smarta lösningar som jag gillar bättre.

då är det kanske bättre att välja DnD basic.... set....

men då har jag ju verkligen gått tillbaka till en äldre och omodärnare tid, nått jag antagligen skulle ångra efter ett tag... nostalgin skulle hålla det levande ett tag... men sen...

jo då skulle bitterheten komma smygande... den där extra rynkan på kinden som man inte vill inse att man har... som man liksom förnekar...
"jag vill visst ha det så här..." men orden skulle vara tomma och falska... klinga som en falskstämd basun.... orden skulle störa mig lika mycket som spelet...

mer och mer inser jag att personen som startade den här tråden är ute efter att göra oss illa.... :gremsmile:

vi tvingas välja och... det är ett val som gör oss illa....

Bombur i konspirationens tecken.... :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
!!

Bengt Petter said:
Blossoms Are Falling, som jag alltså har kommit över i USA (går nog att beställa i Sverige också), är ett riktigt coolt spel (setting) med flera riktigt udda inslag (bla regler för poesidueller)
Det är allt jag behöver veta! Woo!

:gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle nog vaelja klassiska Traveller, foer i dess speluniversum aer naestan alla slags aeventyr moejliga.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Skulle troligtvis ta GURPS. Kanske inte alltid det bästa regelsystemet, men det är konsekvent och funkar relativt bra till de flesta settings.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag har klurat lite på det här och jag har inte så lätt att bara välja ett... men; de dagar då jag tycker att alla rollspel suhuuuuuger så kommer jag alltid på ett undantag: Panty Explosion. Därmed inte sagt att jag bara vill spela japansk skolflicka resten av livet, men för min del känns det alltid som att det håller. Går säkert skitbra att göra hack på också om man klurar lite.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Svår fråga...tycker det är fusk att svara med ett generiskt regelsystem. Men en generisk värld som Ereb Altor eller Mundana där man kan spela vanilj-fantasy är inte fusk. =)
Men Eons regler får mig nog att säga DoD ändå.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Snubblat över denna tråd några gånger (den vill ju inte lägga sig ned och dö) och har gång på gång funderat vilket spel jag skulle välja. Och svaret är EON.

Dels känner jag till världen väldigt bra och dels så är det möjligt att spela på många olika nivåer och i olika miljöer. Det finns många moduler till spelet och detaljerade system för det mesta.

Man kan spelleda allt från Piratkampanjer i Övärlden. Intrigkampanjer bland ätterna i Thalamur. Exotiska äventyr bland Mûhads rökiga bazarer. Stamkrig bland Kraggfolket. Episka slag som rör mörkret som hotar att välla in över världen. Små skärmytslingar mellan baronier i Soldarn. Misslor som ger sig ut på upptäcktsfärd. Alver som kämpar för att finna svaren i sitt förflutna. Tiraker som vill bli ledare över sin stam. Dvärgar som råkar gräva för djupt ned i Underjorden. Vampyrintriger i Damarien. Man kan följa äventyrare till Skugglandet. Man kan spela i tidigare tidsåldrar och finna svaret till Radh-Kamras fall och så vidare.

Såleds... det är det bredaste spelet för mig. Visst - det innehåller varken nutidsaction eller rymdskepp (räknas eterseglare?) men jag trivs bra med fantasy jag.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Svaret på en sån här fråga blir ju alltid typiskt begränsat till ett hyfsat generiskt spel (ska man bara ett spel får det ju gärna vara ett som man kan göra lite av varje med) även oavsett huruvida man annars gillar generiska spel, så det är ju rätt tråkigt.

Solar System som flera föreslagit ligger mig också nära om hjärtat, men för mig skulle valet bli Primetime Adventures, som uppfyller att vara mest generiska möjliga och ändå vara ett meningsfullt och givande system. (SS är trots allt mer begränsat sett till vilken typ av berättelser det lämpar sig för—vilket förstås är till fördel när det är sådana man vill spela, men gör det mindre generiskt applikabelt.)

En intressantare fråga blir det kanske om man frågar "vilket spel med tillhörande förskapad spelvärld", och förbjuder utbyte av setting och sådär... då blir det genast väldigt, väldigt svårt att välja ett. (Förutom då problemet att man tappar alla spel som är bra men inte har en direkt specifik spelvärld, såsom det nyss nämnda.)

I slutändan skulle jag nog personligen plocka SS/TSOY med Near, och inte tröttna lika fort som om jag gjort ett sämre val, men jag tror inte det finns något svar på frågan med vilket jag faktiskt skulle vara nöjd resten av livet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Jag svarar Oskrivna blad. Det har tillräckligt mycket för att jag tycker att rollspelet kan variera sig. Sedan skulle jag tycka det var asskönt att få slippa planera äventyr i förväg i fortsättningen.

/Han som sällan tycker att spelleda är mödan värt
 
Top