Nekromanti Väldigt simpel provisorisk regel för ålder

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Eftersom att det äventyr som jag ska spelleda handlar en del om att växa upp så ville jag ha lite regler som hjälper mig gestalta skillnaden mellan äldre och yngre karaktärer rent statsmässigt.

Själv funderade jag på en väldigt simpel lösning där yngre personer helt enkelt får en negativ modifikation på alla färdigheter och härledda värden beroende på deras ålder. Har kollat på reglerna för ålder i EON3 och tagit idéer från deras siffror.

18 år: Man har blivit vuxen och har inga negativa modifikationer.
17 år: -1 på alla färdigheter/expertiser och härledda värden/attribut
16 år: -2
15 år: -3
14 år: -1T6
13 år: -1T6 -1
11-12 år: -1T6 -2
8-10 år: -1T6 -3
6-7 år: -2T6

Vet dock inte om detta ger en bra bild, men för att göra det väldigt enkelt så kanske det funkar. Skulle man göra detta på ett mer logiskt sätt så borde man väl räkna in puberteten, där man börjar få attribut-fördelar medans färdigheter borde komma mer oberoende av det, men men.


Å andra sidan, vad händer när man blivit äldre, mer av en veteran.
Idéen är att rollpersonerna kommer ha samma mentor, som är 26 år äldre än rollpersonerna. Jag har tänkt att börja själva rollspelet när RP;na är 16 år (mentorn 42år), men innan dess så ska vi spela igenom en del "flashbacks" från tidigare händelser i deras liv där dessa modifikationer kommer kunna spela roll.

Hur mycket bonus är det rimligt att ge honom, alternativt hur mycket negativa modifikationer? Man kan ju använda sig av åldertabellen från EON3 där man slår varje år efter 35. Sen fick man 15 enheter för färdigheter ifall man var 40+ vilket man kan översätta till ca 4? enheter i EON4, vilket jag tycker känns ganska lite. Vad borde vara ett mer rimligt tal? Kanske ska man slå ett lämpligt slag (Vilja+Visdom)/2 = Lärdom var 5;te år över 20 (vilja representerar att du är driven att lära dig, Visdom ifall du lyckas dra nytta av dina försök att lära dig.)

20-24: 1 slag
25-29: 2 slag
30-34: 3 slag
35-39: 4 slag
40-44: 5 slag
5+: +1 slag

Resultat från tärningsslag ger följande poäng att placera:
1-5: 0 poäng
6-9: 1 poäng
10-13: 2 poäng
14-17: 3 poäng
18-21: 4 poäng
22+: 6 poäng (du lyckades så bra att du tillochmed fick en extra!)

Dessa poäng kan användas för att höja färdigheter upp till 6T6 (kostar 8 poäng från 5T6) eller 7T6 (16 poäng från 6T6).

Vad tror ni om detta system? kanske ska man ha extra slag på händelsetabellerna också.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom rollpersoner i Eon IV befintliga version blir väldigt bra jämfört med Eon III-rollisar, och dessutom får massor av lättlärda färdigheter vilket underlättar för dem att fort lyckas med ganska många förbättringsslag, skulle jag faktiskt hanterat ålder så att unga rollisar får lite mindre attributpoäng, tabellslag och enheter till färdigheter. Gamla rollisar (över 35) kan då slå på en snabbmoddad variant av Eon IIIs vanliga ålderstabell, det vill säga de kommer få sänkta attribut, men kan i gengäld få ett extra bakgrundstabellslag per 5 eller 10 (skenbara) år de har på nacken efter 30, typ, vilket då skulle spegla deras större erfarenhet och indirekt ge dem en massa bonusar på olika saker.

jag tycker inte någon ska få ha 6T6 eller 7T6 i färdigheter från start, jag skulle hellre vilja uppmuntra äldre rollpersoner att vara mångsidiga och ha en bred kompetens. Det är helt enkelt mycket roligare så, än om de kan äga röven av alla tänkbara SLP:er i diverse sammanhang.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Jo, det är sant att EON4;s bakgrundstabeller kan funka bra för att ge karaktären mer erfarenhet då de nya tabellerna ofta ger bonusar i färdigheter osv, eller ännu roligare, nya expertiser. Anledningen till att jag tänkte att man skulle kunna komma upp i 6T6 var att jag ville ha mentorn som är en SLP mer skillad än dem han försöker lära upp. Nu har en av RP;na redan 5T6 i svärd och den andre 4T6+3. Man kanske skulle varit smart och restrikterat hur högt unga personer fick sätta färdigheter istället? Men kanske kommer det upplevas som något tråkigt att dra tillbaka värdet i efterhand?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag hade låtit mig inspireras av Western 3 och låtit rollpersoner offra en eller flera av sina attributtärningar för ett slag på valfri händelsetabell per offrad tärning. Ett mer händelsefyllt liv, men en lite skröpligare karaktär.
Kaigon said:
Låter som ett kul gambligt spelmoment!
Big Marco said:
Känns mycket inline med Eon IV:s designfilosofi.
Ymir said:
Jag gillar det, men hade nog satt som krav att man ökar sin ålder med 5 eller 10 år för varje slag, och hade gett extra bonusar i form av lite valfria enheter.
Pendragon said:
Jag hade inte satt några som helst krav på ålder, så att man kan spela en skröplig 22-åring som hunnit leva hårt men intensivt om man så vill. ;)
WhiteWolf said:
Där sa du något riktigt bra Ymir! Detta ska jag introducera för min grupp.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Har använt mig av pendragons förslag nu, funkade bra, tog bort 3 tärningar (uppfattning, rörlighet och vilja) för min 42 åring. Fick Skumma krogar, Kastat förbannelse, skärmytsling i öknen. Så i sin senare del av livet så verkar han ha blivit vresig mot nära och kära och tagit upp en dålig vana att supa för mycket.
Förutom story så fick han totalt 3 färdigheter lättlärda, vilket jag tolkar som att man blivit vis nog att förstå hur saker och ting egentligen fungerar. Samt 10 färdighetspoäng.
Pendragon said:
Jag tänkte att man tog från sin pöl med de fria 10 attributtärningarna, men endera lär fungera.
Brynhold said:
I så fall kan du aldrig få mindre än 2T6 i någon färdighet. I Eon 3 kunde du hamna på 0 i något, vilket var ett sätt att dö av ålder.
Pendragon said:
Det var inte riktigt tanken att man skulle kunna spela en rollperson som dött av hög ålder...
Brynhold said:
Menar du det? Trodde det var det som var hela poängen :S nu blir jag såååå besviken... Hade ju varit nice om ålder systemet fungerat efter att man startat spela in-game når några in-game år har gått var ju annars tanken.
Pendragon said:
Alltså, jag tänker ju inte förhindra någon att skapa en rollperson som redan dött av hög ålder, det är ju om något en fin gammal Eon-tradition.

Vila i frid, Blåbär - du var en väldigt klen missla.
 
Top