Väldigt mörkt, vuxet äventyr söker

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tjena, har letat högt och lågt efter detta på internet nu i något år.
Har nog hittat det som jag är förmögen att hitta (Och köpt i princip allt jag kommit över). Har slutat med att jag egenskapar allting men har börjat få skrivkramp.
Mitt sällskap spelar Kult och älskar det men jag har lite problem att hitta mer material till äventyr. Vi har bränt igenom de gamla utgivna materialet och det nyligen släppta till Kult och Cthulhu där jag i ärlighetens namn knappt hittar något bra till Cthulhu alls. Ritualer och sjömonster går bort. Gruppen önskar mer realism och anknytning till mer aktuella händelser.

Jag vänder mig nu till er, flocken av experter som läser den här tråden.
Är det någon av er som känner till ovanligt mörka/vuxna äventyr?
Saker som fungerar bra är svåra val, människor i utsatta situationer (som inte alltid kan räddas). En mörk och smutsig värld som nästan glorifierar utanförskapsområden, våld och sex.
Det som fungerar bäst är det som är mångbottnat, psykologiskt och svårt.

Jag förstår om det inte finns så många äventyr som vidrör dessa ämnen, men jag tänkte ändå kolla med folk som har en lång, samlad erfarenhet av rollspelsmarknaden ifall det finns några smutsiga guldkorn.

Som referens kan jag säga att Black madonna fungerade bra. Jag plockade bort lite klyschiga stycken och smutsade ner lite andra för att få det att fungera i gruppen. Jag tonade ner mycket av övernaturliga händelser och anknöt istället till människor med mycket makt i samhället.

Tacksam för alla förslag och idéer.

MVH
Daniel
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Kan lägga till lite filmreferenser för att tydligare försöka peka på vad jag söker:

När lammen tystnar
Seven
The shining
Shutter island
American Psycho
Memento
Panic room

Filmer liknande dessa använder jag som grund och sen målar jag dem med en lite mörkare pensel själv. Actionscener är inte alls viktigt, de kommer ju självmant, utan jag är ute efter det psykologiska i att vara instängd, utsatt, förvirrad, i underläge. Att tvingas välja mellan sin bästa vän eller sin bror och liknande saker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
dancodan;n340497 said:
Jag tonade ner mycket av övernaturliga händelser och anknöt istället till människor med mycket makt i samhället.
Det är precis såhär jag själv vill spela skräck.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Henke;n340502 said:
Vill man ha mörkt (och må dåligt) så rekommenderar jag det här:
https://alexandria.dk/en/data?scenarie=3505
Ja +1 på den. Det finns en massa äventyr i samma stil (om än inte alltid/sällan samma kvalitet som Vasen) men de är ju sällan specifikt till Kult. Är du ok med att spela spel som är one shots och ej knutna till något specifikt system?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Om vi pratar specifikt Cthulhu så rekommenderar jag "Cthulhu Dark" och de purist-scenarion som finns inkluderade i regelboken t.ex. "Screams of the children" och "Doors beyond time".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
RasmusL;n340507 said:
Ja +1 på den. Det finns en massa äventyr i samma stil (om än inte alltid/sällan samma kvalitet som Vasen) men de är ju sällan specifikt till Kult. Är du ok med att spela spel som är one shots och ej knutna till något specifikt system?
Absolut, systemet är inte viktigt. Jag bygger om det till att passa.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Sitter och går igenom allt material ni länkat till. Tack så mycket.
Scenariot Vasen verkar ju faktiskt riktigt bra. (Inte läst klart det än då jag har en treåring som kräver mycket uppmärksamhet =) )
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
dancodan;n340541 said:
Sitter och går igenom allt material ni länkat till. Tack så mycket.
Scenariot Vasen verkar ju faktiskt riktigt bra. (Inte läst klart det än då jag har en treåring som kräver mycket uppmärksamhet =) )
Säg till om den typen av systemlösa spel passar, isf har jag en hel hög med rekommendationer :) ((många är redan recenserade av God45, kolla in alexandria.dk-tråden!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
RasmusL;n340548 said:
Säg till om den typen av systemlösa spel passar, isf har jag en hel hög med rekommendationer :) ((många är redan recenserade av God45, kolla in alexandria.dk-tråden!
Du får gärna rekommendera iaf. Jag är väldigt nyfiken.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
RasmusL;n340548 said:
Säg till om den typen av systemlösa spel passar, isf har jag en hel hög med rekommendationer :) ((många är redan recenserade av God45, kolla in alexandria.dk-tråden!
Systemlösa spel passar jättebra. Du får gärna rekommendera om du vill. =)
 

Byrax

Veteran
Joined
27 Jan 2020
Messages
6
Hm, har du kollat på Pagan Publishings 90-talsproduktion? Minns två mörka scenarion; ett där man spelade förrymda straffångar (Rorschach-handouts!) och ett där man var kultister i en kult med interna stridigheter. Båda i nutid. Tyvärr svåra att pressa in i pågående kampanjer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Byrax;n340589 said:
Hm, har du kollat på Pagan Publishings 90-talsproduktion? Minns två mörka scenarion; ett där man spelade förrymda straffångar (Rorschach-handouts!) och ett där man var kultister i en kult med interna stridigheter. Båda i nutid. Tyvärr svåra att pressa in i pågående kampanjer.
Inga namn på scenariona? :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Byrax;n340589 said:
Hm, har du kollat på Pagan Publishings 90-talsproduktion? Minns två mörka scenarion; ett där man spelade förrymda straffångar (Rorschach-handouts!) och ett där man var kultister i en kult med interna stridigheter. Båda i nutid. Tyvärr svåra att pressa in i pågående kampanjer.
Kan det vara någon av dessa du menar?
 

Byrax

Veteran
Joined
27 Jan 2020
Messages
6
In Media Res och Cold War. De fanns i PP:s Unspeakable Oath-magazin.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Henke;n340502 said:
Vill man ha mörkt (och må dåligt) så rekommenderar jag det här:
https://alexandria.dk/en/data?scenarie=3505
Jag måste säga att du verkligen länkade till ett mörkt äventyr. Tack så mycket för det.
Dock så var detta för mörkt även för oss. När barn råkar illa ut så tär det så hårt i hjärtat att vi förmår inte fortsätta.

Men tack ändå! Det är exakt sådant jag letar efter (fast utan barn då) =)
 
Top