Nekromanti Väldigt dåliga nyheter om Iain Banks

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Länk till den officiella hemsidan

Den korta versionen: Cancer, troligen mindre än ett år kvar att leva.

Men det är tråkigt att diskutera tråkiga saker, så diskussionsämnet för den här tråden blir istället vilka av hans böcker du skulle vilja rekommendera till alla de forumbesökare som inte har läst något av honom, eller bara har läst en del?

/tobias
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ok, sammanfattning av tråkiga ämnet:
QnQ

Roliga ämnet:

Look to Windward - ljudboken, holy radioteater batman.
Excession - textversionen (it's important)
the Player of Games - valfri
the Wasp Factory - valfri

Alla utom Excession funkar nog utan att ha läst något annat av honom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Om man antar att jag vill läsa allt han skrivit, i någon form av vettig ordning, vad börjar man med?

Eller är allt bara typ oneshots som inte ger förförståelse nånstans?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
krank said:
Om man antar att jag vill läsa allt han skrivit, i någon form av vettig ordning, vad börjar man med?

Eller är allt bara typ oneshots som inte ger förförståelse nånstans?
Alla hans böcker är helt fristående, förutom att vissa Culture-böcker refererar till händelser i andra böcker. Man behöver dock aldrig ha läst den andra boken för att förstå -- det är bara små påskägg till de som faktiskt har gjort det.

Man kan alltså läsa hans böcker i den ordning man vill, men om man vill börja med de som är bäst föreslår jag att man satsar på några av följande:

The Player of Games
Look to Windward
The Wasp Factory
Crow Road
Surface Detail

/tobias
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Undvik Consider Phlebas.

Det finns någon bok till som är riktigt dålig som jag dock inte läst.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Max Raven said:
Undvik Consider Phlebas.

Det finns någon bok till som är riktigt dålig som jag dock inte läst.
Canal Dreams brukar anses vara mindre bra, vilket jag håller med om. Jag håller dock inte med om att Consider Phlebas skulle vara det.

/tobias
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Den enda av hans böcker jag har läst än så länge är Against a Dark Background. Jag tyckte den var väldigt bra och har läst om den en gång.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Gurgeh said:
Max Raven said:
Undvik Consider Phlebas.

Det finns någon bok till som är riktigt dålig som jag dock inte läst.
Canal Dreams brukar anses vara mindre bra, vilket jag håller med om. Jag håller dock inte med om att Consider Phlebas skulle vara det.
Eh. Mina klagomål med Consider Phlebas är ganska få, men stora:
- Huvudperson(er) man inte bryr sig om. Det tänder till i typ 10 sidor, nära slutet nånstans, sen försvinner det igen.
- 80 sidor om att ett tåg kommer att krocka. Boken är runt 500.

Alltså, boken verkar menad som någon slags odyssé för att visa upp universumet, men ingenting spelar någon roll, och hans prosa, som är rätt tung i vanliga fall, är här riktigt riktigt dryg.

För övrigt hörde jag klagomål om Against a dark background, tror jag.

Så jag tror det finns en smakskillnad här, men med Banks tegelstenar som i regel klarar sig själva, varför inte bara välja bort de tveksamma? Läs Krig och Fred istället*. :gremsmile:

Edit: För de dåliga/meh-iga böckerna. :gremsmile:
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Alla hans mainstreamböcker kan läsas utan särskild ordning. Jag älskar själv Wasp factory, The bridge, Crow road och Walking on Glass (där bla två pers är fast i en bokborg under filosofkrigen och spelar spel som endimensionellt schack).

SF är så dunder ascool så det finns inte. A player of games anses av många som bästa. Själv älskar jag Excession, Use of weapons och The Algebraist (den sista är helt fristående).

Mkt av Banks ha rinspirerat oss i Coriolis, tex Konsortiets underrättelsetjänst - Särskilda sektionen.

Dessutom är han i min mening den sf-förf som har det klart bästa/överlägsnaste/snyggaste språket.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Gurgehs ordning är bra! Jag har inte läst Surface Detail eller Crow Road, men Player of Games eller Look to Windward är bra startpunkter.
Själv skulle jag rekommendera Look to Windward om du lyssnar på den, Player of Games om du bara läser. Den senare är litet mer konventionell kanske, men det är ok.
Look to Windward har bland den bästa AIn han skrivit.

Excession är också en bok full av bra AI, men jag rekommenderar nog att man läst Windward eller Games först.

The Wasp Factory är en helt fristående bok, inte scifi och därför publicerad som Iain Banks istf. Iain M. Banks.

ETA: Kosta har eventuellt rätt om språket. Jag blev inte ens uttråkad (dock något wtf) när (astral)dubbelpenetrerande furrysex kom in i bilden i en mening eller två. Jag är osäker på om han gjorde det med flit.
 
Top