Nekromanti vägen till helvetet är stenlagd med goda tankar

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Tänkte göra en stor kampanj i drakar och demoner där spelarna kommer vara rebeller i trudvangne.

The story so far

Vastermarks kung och hans närmaste släkt har blivit lönmördade, den enda av släkten som kan ärva är hans kusin barn, som har varit i soj dem senaste 10 åren. När då detta kusin barnet återvänder ( lasse kallar vi han just nu) vissar det sig att han har skaffat sig några mäktiga allierade, nämligen grå hyade alvar ( jag lovar totaly not drows) efter ett kort inbördes krig i vastermark mellan dem som tyckte att en ny kung bör väljas av adlen och dem som stötta lasse, slutar det med att lasse blir kung över vastermark. Snart efter gifter lasse sig med en mörk alves drotting och börjar direkt ett krig mot dvärgarna som bor i vastermarksberg och besegrar dem efter 10 år och tvingar dem antingen fly eller bli smedjes slavar åt dem, samma sak händer med troll och halv troll dem blir också slavar i det nya vastermarkiska imperiet. 2år senare påbörjar ett nytt krig nu mot Mittland till mittländarnas hjälp kommer alver,dvärgar och även en stor del stormläningar för att stoppa dem, försöket misslyckas och en marjonet drotting sätts på tronen. 10 år senare har väldigt många mörk alver flyttat in i både mittland och vastermark och har till och med sina egna städer som kräver tributer på slavar, även ett nytt krig startar kriget mot osthem, detta kriget är det mest blodiga, det är så blodigt att dem vasterlänska styrkerna förlorar nästa helt och hållet och behöver kalla in flera leginoner av mörk alver för att vinna vilket dem gör. Osthem är det landet som lider mest efter kriget, derras gerbanis tempel rivs och hela gerbanis tron förbjuds.

15 år senare har en grupp rebeller börjat sammlas. (spelarna)

Iden
Iden är att spelarna kommer börja piss poor och behöva jobba sig up, dem flesta vapen dem kommer ha är antigen primitiva eller olagliga ( att en vanlig person har ett svärd är iligalt) och dem kommer antagligen inte ha någon formel strids utbildning om dem inte är veteraner från kriget, hur som helts så kommer dem förr eller senare dö... och återuppstå mäktigare än inan med hjälp av några mystiska ting som kommer börja leda dem till seger...Enda problmet med dessa ting är att de är demoner som leder dem till derras egna ända mål.
Vad jag vill ska hända är att spelarna ska bli väldigt engarade i att få ut dessa inkräktare och kunna drivas längre och längre in i mörkert med hjälp av exmpel viss magiska vapen som viskar till dem att dräpa fler och fler, krafter som gör att dem kan slita ur folkts kunskaper och själar på kostnaden att dem blir mer och mer galna.

Problemt är hur ska jag kunna få folk till kunna agera mer och mer galna med tiden som går, jag vill ju inte bara säga "japp nu är du galen" utan mer subtila sätt som ex "mörda findens barn är en nödvändig onska" och även att dem har röster som viskar till dem.

Är något oklart eller har ni någon input på det skriva gärna.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Ser rätt intressant ut. Dock något svårläst. Kan vara bra att klura ut när man använder 'de' och 'dem'. Vet man inte det är det bättre att använda 'dom'.

Skulle även vara lättare att förstå om några särskrivningar undveks: kusin barn ==> kusinbarn, grå hyade ==> gråhyade, inbördes krig ==> inbördeskrig, osv.

/McAber
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Om du vill ha demoniska röster som förför dem bara erbjud dem saker för ett pris. Du kommer ha någon spelare som tvärvägrar, där finns alltid en, och du kommer ha en spelare som kastar sig raklång in i fördömelsen. Resten kommer sakta men säkert korrumperas.

Bara ha rösten i deras huvud (jag hade gett alla varsin röst med sin egen personlighet, det är lättare att komma under skinnet på dem då) säga att den kan skapa ett magiskt svärd från blodet av deras fienders barn. Hur bra magiskt svärd? Superbra! Det är +5 till att träffa och ignorerar rustningar. Så spelaren gör dådet och får sitt svärd och är supermäktig i två eller tre sessioner, sedan säger demonen att svärdet har börjat försvagas (hitta på en anledning som låter vettig, tex att svartalvs trollkarlens magi störde dess magiska fält) och att spelaren måste göra något nytt för att behålla svärdet. Inte döda barn igen ut bara offra en kyckling till demonerna. Nästa vecka är det en getoch veckan efter det...

Drakar och Demoner är ett så livsfarligt och dödligt spel att om du bara erbjuder dem makt i form av saker som mer liv, magiska rustningar och vapen, förbjudna magier som är bättre än de i boken och krafter som regeneration och superstyrka så kom nästan alla nappa.

Det finns alltid en spelare som vägrar korrumperas överhuvudtaget och som kommer argumentera med de andra spelarna om att vad de gör är fel. När du snärjt de andra i ditt nät, få dem att döda honom. Kan du få dem att göra det som ett offer till demonerna för mer makt är det bra men annars får du bara demonerna att ljuga och påstå att han är en förrädare. :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Det finns alltid en spelare som vägrar korrumperas överhuvudtaget och som kommer argumentera med de andra spelarna om att vad de gör är fel. När du snärjt de andra i ditt nät, få dem att döda honom. Kan du få dem att göra det som ett offer till demonerna för mer makt är det bra men annars får du bara demonerna att ljuga och påstå att han är en förrädare. :gremlaugh:
Det sista tycker jag inte stämmer eller är en bra idé. Det är inte alls säkert att ni har någon i gruppen som kommer totalvägra. Om några vägrar så är det antagligen för att de är i majoritet i gruppen (så skulle det se ut i min spelgrupp i varje fall).

Om ni har så tur att det är endast en person i gruppen som vägrar följa demonerna så kommer en ovärderlig dynamik uppstå i gruppen. Jag tycker du i så fall ska vara generös mot den spelare som ensam står mot övriga. Ge hen en chans att faktiskt kunna bidra till äventyret på ett positivt sätt genom att inte falla offer för demonernas nycket. Vidare är det ju inte ens roligt om spelarna inte åtminstone står inför lite svåra beslut när demonerna försöker influera dem. Om de bara rakt av alltid tackar ja till alla erbjudanden om mer makt från demonerna utan minsta antydan till samvetskval, så pajjar lite den känsla du är ute efter till ett sånt här äventyr.

Sen älskar alla spelare valmöjligheter. Om du får dem att falla för demonernas erbjudanden tycker jag att du ska låta änglaliknande varelser besöka dem för att erbjuda dem en alternativ, smal väg utan större fördelar men som åtminstone kan rädda deras själar, försök göra valet svårt för dem genom att visa vad som står på spel. Det behöver inte vara änglar, om det fungerar bättre så kan du använda dig av snälla alver/människor som är mer in touch med naturen och känner av ondska och kaos på folks auror t.ex. För att bidra till att sätta griller i huvudet på spelarna kan du använda exempel, andra demoninfluerade krigare (spelledarpersoner som även tillåts bytas ut till RP's om någon skulle dö, två flugor i en smäll). Demonstrera vad som händer om man misslyckas med ett uppdrag genom att låta rollpersonerna se en äventyrare slukas inifrån av sin egen demon.

Servera sedan en ängel som försöker ge RP's en chans att byta sida; att sträva efter att befria sig från demonen.

Om de skulle bestämma sig för att försöka bli av med demonen så ska du förstås försöka få dem att falla tillbaks in på den mörka vägen genom att erbjuda dem räddningar ur svåra situationer genom kohandel med demoner.

Det här att pendla fram och tillbaks är enormt spännande i rollspel när så mycket står på spel. Om du lyckas uppnå det har du lyckats vinna mycket.
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Tack för all feedback jag har fått änså länge den hjälpte mig väldigt mycket

För att tydlig göra en del saker.

Dem ska inte vet att det är demoner som viskar till dem (ja alla kommer få varsin egen demon som viskar till dem) utan i början kommer jag bara ge spelarna hitar och tips om var man kan hitta the mega super duper spoon of awsome och senare kommer demonerna ge mer order till dem. Sen vill jag också ge spelarna möjlighet att gå emot demonerna, klurar dem ut själva att något inte stämmer så ska dem absolut ge dem chansen att mot verka dem.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
amuller said:
Tack för all feedback jag har fått änså länge den hjälpte mig väldigt mycket

För att tydlig göra en del saker.

Dem ska inte vet att det är demoner som viskar till dem (ja alla kommer få varsin egen demon som viskar till dem) utan i början kommer jag bara ge spelarna hitar och tips om var man kan hitta the mega super duper spoon of awsome och senare kommer demonerna ge mer order till dem. Sen vill jag också ge spelarna möjlighet att gå emot demonerna, klurar dem ut själva att något inte stämmer så ska dem absolut ge dem chansen att mot verka dem.
Cool lösning att bara ge hintar.
 
Top