Nekromanti Väderregler

Derlon

Veteran
Joined
5 Apr 2001
Messages
78
Jag hoppas att jag lyckas förklara detta så att man förstår. Reglerna är i princip hämtade rakt av från ett spel som heter Harnmaster och syftar mer till att tjäna som inspiration än nått annat. Reglerna är enkla och får lätt plats på en A4.

Att ha fyra staplar (en för varje årstid), med 20 resultat (1-20) i varje stapel. Varje stapel består alltså av tjugo rutor i varje ruta finns temperaturen angiven (minus, Kallt, varmt, och hett). En höst eller vårdag skulle det kunna stå varmt medans det under står kallt. Innebär varmt på dagen kallt på natten. På sommar halvåret skulle bara ett alternativ gälla dygnet runt, likas så på vinter.

Vindstyrka 0-4, där 0 är stilla och vindstyrkan är 0-8 Km/h, 1 är bris 8-24 km/h, 2 är blåsigt 24-48 km/h, 3 är kuling 48-88 km/h, 4 storm 88+ km/h. Om man tänker att det i rutorna står till exempel nordlig 0-2 eller norsvästlig 2-4 ger detta en bra bild av vind typen och från vilket håll det blåser.

I rutorna borde även finnas en cirkel med tre alternativ: helsvart = jämnmulet (80% moln eller mer), Halva cirkeln är avart och halva vit= molnigt (20-80% av himlen är molnig) Samt hela cirkeln vit = klart väder (20% eller mindre molnighet).

I rutan skulle man kunna tänka 7 alternativa vädertyper 1 = Lätt regn /skurar, 2 = Stadigt regn, 3 = Lätt snöfall, 4 = stadigt snöfall, 5 = åska (10 % chans till hagel) 6 = dimma, 7 = inget väder angivet dvs. klart.

I varje ruta får man alltså fram ungefärlig temperatur, molnighet, vindriktning, vindstyrka och nederbörd om någon.

Grafiskt sett består schemat alltså av ett rutsystem som får plats på ett A4. Bestående av fyra gånger tjugo rutor. Numrerade från ett till tjugo. För att se hur vädret förändras slår man en T10 var fjärde eller var sjätte timme och flyttar vädret i diagrammet enligt följande

1 upp 1
2-7 samma
8-9 ned 1
10 ned 2

För att avgöra var på den tjugo siffriga skalan man börjar slås helt enkelt 1T20

Jag föreslår att man har en tabell för varje klimat zon. Eller om man tänker att det i ett spel skulle ta upp en sida per klimatzon.
 
Top