Nekromanti Väder och resor

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Något av det vanligaste och kanske tråkigaste som händer under en spelkväll är resan mellan A och B. Typiskt händer det här: "Ni sitter på ett värdshus när storbossen kommer in genom dörren och säger åt er att bege er till Stora läskiga berget där äventyret händer." "I tre jobbiga dagar färdas ni modigt dit ingen normal människa vill sätta sin fot" "Ni är framme!"

Så här ska det ju inte behöva vara, eller hur? Min fråga är nu, hur löser ni det på bästa sätt så att resan blir en del av äventyret men utan att det tar över fokus för berättelsen?

Hur gör man en bra väder och reseskildringsgenerator som knyter an till rollpersonerna på ett personligt sätt? Det triviala är ju att ha lite snippets för att beskriva olika miljöer som man slumpmässigt drar fram ur hatten, men rollpersonernas inre resa behöver ju också skildras, och den är ju dessutom ofta personlig. Hur gör man det?

Jag behöver idéer! Hjälp!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag gillar hur The One Ring hanterar det (och eftersom jag HATAR när folk säger hur bra ett annat rollspel gör en sak utan att förklara hur det gör det så kommer så klart förklaringen nedan).

Det går säkert att göra konceptet lite snyggare, men i grund och botten slår du ett "reseslag" för varje delsträcka av resan (jag minns inte hur många dagars resa en delsträcka var, och ja, man har en faktisk "resefärdighet"). Alla som misslyckas med sitt reseslag förlorar några KP (får lite utmattning) som inte går att återställa genom att bara vila under äventyret, utan först nästa downtime (fellowship phase). Dessutom finns det risk/chans för random encounters under varje delsträcka (Typ om någon fumlar sitt reseslag). Om någon slår extra bra på sitt slag kan detta utnyttjas för att hjälpa någon annan som inte slog så bra, eller för att korta ner resan, eller nån annan grej som jag inte minns.

Att hantera resan på det här sättet går jäkligt snabbt (så när som på eventuella encounters) men har samtidigt en faktisk effekt. Går resan dålig kommer du vara i sämre form när du kommer fram. Det har inte jättestor effekt, men går resan dåligt kommer du vara i lite sämre skick under själva äventyret.
 
Top