Nekromanti [VÄRMEDÖD] Spelrapport 120421

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Spelrapport VÄRMEDÖD

deltagare

historie- och svenskalärare 36 år
programmerare 36 år
matte- fysik och kemilärare 38 år
kemist 45 år

[alla män]

spelbakgrund

Spelat tradspel i 5-25 år

första intryck

Vi började med att läsa igenom spelet, varje person för sig. Sedan försökte vi komma fram till vad det var. De flesta var överens om att det var någon form av team building-övning för företag, arbetslag eller avdelningar. Flera i spelgruppen var ganska skeptiska.

värld

Star wars universe

Aktörer

[från början] Jabba, Obi Wan, Luke, Darth Vader, Kejsaren med sammanlagt 10 relationer
[tillkom] Bobba Fett, Leia

spelet [sammanfattning]

Vi spelade i två avsnitt med vardera 3 scener sedan kändes det “klart”. Luke hadetillsammans med Obi-Wan flytt undan Imperiets klor. Vid spelslut hade alla aktörer överlevt entropin utom Leia och Jabba som blivit proxys. Effektivt spelande ca 2,5 timmar.

Efter spelet var alla överens om att det varit roligare än man från början trott och som en kul bieffekt var alla mer positiva till samberättande och friare story-rättigheter än tidigare, något vi allmänt diskuterat innan spel.

Vi tyckte alla mycket om designen och uppskattade att man kunde läsa igenom reglerna på 5-10 minuter.

förslag till förtydliganden och undringar
1. Efter genomläsning var det inte tydligt för alla hur spelet egentligen skulle gå till, bl.a. ang. 2 och 3 nedan. Å andra sidan löste sig vissa frågeställningar när vi väl kom i gång. Men vi ser det som en brist i användarvänlighet att så många frågor uppstod innan spelet kunde börja. Vi vet också mycket lite om vilken målgrupp spelet är tänkt för.

2. I reglerna är det ibland otydligt hur tärningar ska användas. Det står att tärningar kan finnas på en aktör [och ibland på en relation, exempel s. 15] men de enda tärningarna som konkret nämns hur de erhålls är de som ges till spelare, dels i början och dels i entropin. Vi var tvungna att kontakta spelkonstruktören för detta [förlåt! :)].

3. Ingen i gruppen hade erfarenhet av friform, impro, samberättande o.dyl. Vi var osäkra på hur en scen egentligen fungerade. Skulle vi flåsa och prata genom näsan, och spela teater? Skulle vi berätta i 3e person? Skulle vi prata i tur och ordning eller flytande alla på en gång? Vi hade innan vi började svårt att få en bild av hur en scen skulle te sig. Vi insåg att det troligen var upp till oss, men eftersom erfarenhet saknades blev det en del onödigt fumlande i början. Kan man lägga till exempel på olika tillvägagångssätt?

4. Vi blev aldrig kloka på om spelare kan plocka in nya aktörer i en scen. Vi gjorde det fritt. Exempel: Obi Wan försökte köpa den medvetslöse Luke av Bobba. Han erbjöd sitt trasiga lasersvärd och prinsessan Leias hand -> Leia infördes som aktör och spelaren som då spelade Obi Wan fick rita upp två relationer på Leia.

5. Vi blev heller inte kloka på om relationer kan ändras dynamiskt genom hur spelarna spelar aktörerna mot varandra eller om man måste hålla sig inom ramen för den existerande relationen. Exempel: Darth Vader vill beskydda Luke. Detta skulle innebära att hans relation till Kejsaren ändrades från mentor/undehuggare till något annat. Kan detta bara ske i entropin?

6. Beroende på att vi valde en spelvärld med många och “kategoriska” konflikter inbyggda så blev det väldigt mycket konflikter, så mycket tärningar pumpades in i aktörerna hela tiden. Vi spelade visserligen bara två avsnitt men vid spelets slut hade antalet tärningar i omlopp väsentligt ökat, trots entropin.

7. Delvis pga av spelvärldens karaktär, frågade vi också oss hur spelsystemet ser på döden. Kan aktörer dö, eller kan de bara försvinna som en följd av entropin?

8. Det fanns hela tiden så pass många relationer att påverka i entropin att ingen tyckte det var förenat med risk att köpa loss relationer. Ingen provade att mjölka en relation. Kanske blivit annorlunda om flera avsnitt spelats.

9. Några av oss tyckte det var en motsägelse mellan “epilogen” [där bakgrunden och syftet med spelet förklaras] och att entropin slumpmässigt plockar bort tärningar -> aktörer som bli kvar behöver då inte alls vara de som är viktiga eller som spelare investerat tärningar i. Det känns iaf så när en aktör som många investerat i [många tärningar] pga av rejäl otur ändå försvinner!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Zimith said:
7. Delvis pga av spelvärldens karaktär, frågade vi också oss hur spelsystemet ser på döden. Kan aktörer dö, eller kan de bara försvinna som en följd av entropin?
Nja.

Världen som väljs i Värmedöd ska gå att spela avgränsade avsnitt i. Som i TV-serier eller, tja, serier där nästan inget egentligen förändras mellan avsnitten. Superman stoppar inte på Lex Luthor för gott (bara i filmerna, kanske), romarna slutar inte belägra Asterix och gallerna, Kapten Kirk får inte slut på planeter att besöka.

Det är liksom inte tänkt att det när man spelar Värmedöd ska bli en kontinuitet mellan avsnitten. Ert spelande visar dock att det går att ha. Men spelet är inte byggt för det och hanterar det följaktligen inte saker som att karaktärer dör.

Så det enklaste svaret är nej. Men jag ser definitivt en möjlighet att det kan fungera att i fiktionen låta karaktärer försvinna men låta de finnas kvar på spelbrädet. Om Obi Wan dör för Vaders svärd så finns han fortfarande i medvetandet hos hans kamrater och fiender. Hans »platonska idé« finns fortfarande kvar. Om Luke funderar på att bryta en regel Obi Wan gett honom så kan det fortfarande vara en konflikt. Abstrakt och skithäftigt!
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Då jag var en av de medverkande spelarna i denna lilla test så kan jag säga att något vi alla eftersöte var en enkel "Så här ser ett avsnitt ut". Klart och tydligt när tärningar kommer in, slåss, försvinner relationer skapas osv. Jag anser att detta skulle förenkla start up tiden för spelet enormt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,663
Location
Rissne
Det ska sägas att spelet egentligen inte är skrivet för att vara enkelt att förstå... Jag är dock helt med på kritiken och tycker att den är befogad. Eventuellt kanske man kan komplettera med spelexempel på hemsida eller så...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
J_L_Seagull said:
Då jag var en av de medverkande spelarna i denna lilla test så kan jag säga att något vi alla eftersöte var en enkel "Så här ser ett avsnitt ut". Klart och tydligt när tärningar kommer in, slåss, försvinner relationer skapas osv. Jag anser att detta skulle förenkla start up tiden för spelet enormt.
Kritiken är säkert helt rimligt - jag har inte ens läst Värmedöd ännu, än mindre skrivit det (om du fick för dig det).

Men jag har varit en liten del i utvecklingsprocessen, så för mig är det jättekul när folk faktiskt spelar Värmedöd. Och får det att fungera, vilket ni trots allt verkar ha lyckats med.

Jag sporrades mest av tanken på döda, men fortfarande existerande, karaktärer i spel. Tänk om den nu döde Obi-Wan blir en proxy! Luke och de andra har ett minne av nån som aldrig funnits ... =)
 
Top