Nekromanti Utvecklingen på konventsfronten

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Hej folk!

Jag har varit inne i hobbyn till och från sedan mitten av nittiotalet, även om både rollspelandet och konfliktspelandet skett mer och mer sporadiskt under de senaste åren.

Även när jag spelade som mest var jag aldrig iväg på särskilt många konvent (tror typ SillyCon '00 var det största jag var på), men jag funderade nyligen på en sak som jag tänkte att folk här kunde upplysa mig om: hur har utvecklingen varit på konventsfronten under de senaste, säg, tio åren?

Jag tänker antal deltagare på de större konventen, men även antalet konvent varje år. Håller de mindre konventen på att försvinna? Spelas det mindre rollspel och konfliktspel nu än förr? Har genomsnittsåldern stigit eller ligger den kvar på ungefär samma nivå?

Svara på allt eller något eller kom med helt egna iakttagelser. Jag förväntar mig såklart inga vetenskapligt korrekta statistiska sammanställningar, utan mer allmänna reflektioner och uppskattningar och så.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hur har utvecklingen varit på konventsfronten under de senaste, säg, tio åren?
Rätt ointressant. Vissa konvent har tillkommit, andra har dött ut. Det är ett rätt konstant antal varje år. BSK har fejdat från storhet, SSK har peakat och är lite på nergång (jag hoppas på ett starkt i år dock). Gothcon och Lincon var som störst kring 2005-2006 eller så men har ett stabilt besökarantal.

Håller de mindre konventen på att försvinna?
Det tror jag inte. Närcon (som attraherat mer av en mangacrowd på sistone och antagligen varit bra mycket större än 200), Calcon, Snökon och de andra 200-personerskonventen är rätt stabila i och med att besökarna är samma från år till år. Det är värre för de konvent som är vana vid typ 500 besökare om det plötsligt kommer 300, då är de i fara inför nästa år.

Spelas det mindre rollspel och konfliktspel nu än förr?
Det finns ett arr som heter Krigsspelsrummet som har alla blippspel som finns, men jag har helt klart märkt en nedgång i rollspelsarrangemangen, men det är också för att det ges ut mycket färre rollspel. Däremot är det vanligt med dropinspelande hos de mindre producenterna, och det inkommer ändå rätt många äventyr från folk som inte är kopplade till företag.

Har genomsnittsåldern stigit eller ligger den kvar på ungefär samma nivå?
Extremt svårt att bedöma, det är mycket kids (som i, ungdomar) på konventen, men också kids (som i, spädbarn) från folk som ynglat av sig. Gothcon hade bäbissovsal i år, en liten sjukgymnastiksal där de hade tyst och lugnt. De riktigt gamla rävarna börjar bli riktigt gamla (Anders Blixt, Tomas Arfert, Dimfrost) men jag tror att det är enda anledningen till att snitt/medianåldern går upp och inte för att hobbyn saknar föryngring.

All in all, om jag ska jämföra konventsupplevelsen och utbudet från 2002 när jag var på mitt första riktigt stora konvent (Sydcon 10) och hur det ser ut idag så är det ungefär samma, även om det har varit en peak ungefär mittemellan.
 
Top