Nekromanti Utveckling av stridssystem

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Jag håller på och funderar på ett system till ett privat rollspel. När jag har gjort system tidigare så har jag haft en vana att göra alldeles för komplicerat, så när man väl spelar sitter man med en uppsjö av effekter och vet inte vad man ska välja.
Så nu tänkte jag göra något som är snabbt och "enkelt".. Alla karaktärer i det här universumet kan använda en kombination av magi eller fysiska förmågor i sina stridsstilar för att lyckas i strid. Setting ska väl vara typ.. tänk någon actionpackad anime ala fullmetal alcemist där man kan improvisera ganska fritt i vad man vill utföra.

Vet inte om ett liknande system existerar, men det jag funderade på är att man har några grundegenskaper som är stridsrelaterade. Dem jag tänkt ut hitils är Fysik (styrka och tålighet), Rörlighet, Kraft (Hur stark magi man har), Reaktion/sikta, Färdighet/skicklighet.
Beroende på hur skicklig man är så har man olika antal tärningar i dessa färdigheter, så en typsik brute kanske har Fysik: 2t4, Rörlighet: 1T6, Kraft: 1t4, Reaktion: 1t3, Skicklighet: 1t4

Sen har man beroende på vilken miljö karaktärerna befinner sig i, så multipliceras varje enhet (typ rörlighet) med ett, två eller tre. Så låt os säga att vi befinner oss inne i en fabrik där det finns mycket ställen att gömma sig på/ta skydd bakom osv. Då kanske det ser ut på följande sätt Fysik: x2, Rörlighet: x3, Kraft: x1, Reaktion: x2, Skicklighet: x1. Vilket skulle innebära att våran brute får slå 6t4, 3t6 och 2t3.

Efter att båda har slagit så räknar man ut skillnaden mellan båda, och då får man övertag för varje +4 över sin motståndare. För sina övertag köper man spells eller fysiska skador man åsamkar sin motståndare. Så vinner man kanske man får en bonus inför nästa runda, ett övertag så får man in skada, två så slår man ut ett ben eller arm, tre slår man ut motståndaren.

Så ja.. Poängen med systemet är väl att man ska kunna vara olika bra i olika miljöer, och att det ska vara relativt snabbt och går bra att improvisera i. Men jag funderar på att jag skulle vilja ha mer strategiska val kanske. Och jag vet inte riktigt hur jag kan få in det i systemet. Jag tänkte att man kan välja vad man gör, typ improvisera och säga att man tex sätter ner händerna i marken och skjuter upp en stor jordvägg framför sig som respons på motståndarens eldboll som kommer flygandes. Och tyckte SL att det var kreativt/verkar logiskt att det fungerar bra så får man en liten bonus på sitt resultat. Om det räcker så kanske man lyckats försvara sig, var det inte tillräckligt så tog det för lång tid och eldbollen träffa ändå, eller motståndaren lyckades styra runt väggen eller liknande.

Låter det som att detta kan fungera, eller suger det? Har ni nå förbättrningsförslag, eller känner ni till system som gör det jag vill uppnå, fast bättre, som jag kan köpa in istället?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,147
Skippa dom där olika tärningarna och kör bara en sort, t6or försagsvis.
Skippa även att räkna ihop pluttar på tärningar, säg att alla utfall över 4 ger en framgång och varje framgång utöver din motståndare ger ett övertag.
Sno sedan från Exalted att en frän beksrivning ger spelaren 1-3 bonusträningar, jag brukade låta spelarna beöma mina och varandras beskrivningar och dela ut bonustärningarna. Gjorde bara veto om dom höll varrandra för mycket om ryggen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Alltså... du vill göra ett enkelt system och börjar med att man ska multiplicera (hej Krank). Nä. Ett lätt sätt är att använda FÅ tärningar och göra dem binära dvs 1-3 misslyckad, 4-6 lyckad. Ett antal tärningar ska komma över ett svårighetsvärde, övervinna motståndaren etc. Miljöerna kan påverka antalet tärningar i pölen. Någon som är mycket smidig (4T) påverkas mindre av en förlust på 1T än någon som är osmidig (2T). Jag byggde själv in den typen av begränsingar och känner igen det du talar om.

Ett allmänt råd tillsist om du vill skapa ett enkelt system: Minimalisera. Så fort du märker att ett *-tecken smyger sig in i din ekvation skrik HALT stanna och backa. Så fort du märker att en tabell behövs skrik HALT och backa. Detta gäller alltså bara om du vill förenkla. Vill du Eona så bränn på. Se helst till att undvika en massa addition och olika tärningar. Jag vet - det ÄR kul med olika tärningar men inte SÅ kul i längden. DEt är mest nyhetens behag. Hej 80-tal. Lycka till. Och läs gärna Genesis Binärt system för att verkligen fatta vad som är enkelt. Nu är han EXTREMT enkel ibland men genial i sina tankar och gav mig mycket då jag förenklade ner mina egna system.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Ja, det ni säger är bra tips som jag har tagit till mig : ) Nuvarande prototypen ser ut så att man slår T6;or (som lyckas på 4+) och för varje lyckat över motståndaren så tar man 1HP av kanske 15 säger vi, sammtidigt som man har en knockout point runt 4-5 beroende på karaktärens tålighet.
Har fortfarande kvar miljö*viss typ av attribut. Hur mena du att jag skulle förenkla det? (För en gammal Eonit känns detta enkelt att multiplicera : P )

Har tänkt att man ska få använda lite olika typer av attacker, så om man använder sig av sjukdom tex mekaniskt sätt, så ökar den med 1T6 tärning i styrka ju längre striden pågår, medans eld ger en omedelbar bonus på 3T6.

Ska kolla in Genesis Binärt, åker dock bort i helgen, så får bli senare, men tack för tipset : )
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Tog också in idén om att häftiga beskrivningar kan ge bonus förövrigt! : )
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Nu är det möjligt att jag styr åt helt fel håll med tanke på vilken sorts traditionellt fantasyspel du är ute efter, men ändå. Om jag uppfattat det rätt, håller du på med ett spel som:
- Är enkelt
- Uppmanar beskrivningar av handlingar
- Faktorer i miljön spelar roll/går att dra nytta av
- Använder olika stora tärningar för slagen.

Du kanske skulle titta på Spelet om Morwhayles grundmekanik för inspiration? Givet egenskaper och faktorer bygger man en pöl av tärningar med olika valör, och det är det högsta utfallet som räknas.
 
Top