Nekromanti Utveckling av föreningens verksamhet

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
I.o.m. den här tråden har flera stycken (mig inkluderat) börjat uppmärksamma att det kan finnas vissa perks med att vara en Sverok-ansluten förening. Inte bara det; det börjar dyka upp lite idéer om vad vi skulle vilja göra för att piffa upp våra evenemang lite.

Jag tänkte att vi kan samla lite idéer i den här tråden. (Edit: inte bara idéer som är relaterade till vårt Sverok-medlemskap)

Martin Ackerfors bidrog med lite tips om saker som Sverok kan hjälpa oss med:
- Rabatt på resor med SJ i allmänhet. Upp till 50% rabatt för resor till/från våra evenemang.
- Träffbidrag. Upp till 150 kr per träff, som då måste vara öppen för alla (även om man kan ha ett max antal deltagare) och utannonserad på hitta.sverok.se
- Rabatterat profilmaterial
- Försäkring som gäller alla som deltar på våra evenemang.

Lite idéer jag sett hittills:
- Profilmaterial för föreningen (exakt vad är inte specificerat).
- En hemsida och lite snyggare flyers för Repetikon.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nu svarar jag själv, men visst har det varit en diskussion om loggan någon gång förr? Är den bra? Ska vi satsa på att göra lite profilgrejer med den på, och vad i så fall?

Skulle man kunna bygga någon logga som kan användas som ett komplement till andra märken (typ en "Föreningen WRNU-arr"-stämpel eller nåt), eftersom exempelvis Indierummet har ett eget varumärke litegrann.

Är det någon som är intresserad av att utveckla sånt här som vi kan erbjuda?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
En idé skulle vara ifall det kunde fixas fram små blyertspennor med texten: "Rollspel.nu" på då vi skulle kunna ha dessa i bland annat indierummet som deltagare kan låna/få.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vicotnik said:
En idé skulle vara ifall det kunde fixas fram små blyertspennor med texten: "Rollspel.nu" på då vi skulle kunna ha dessa i bland annat indierummet som deltagare kan låna/få.
Det här är faktiskt en bra idé. Ska man spendera pengar på promotion borde det syfta till att stärka rollspel.nu och locka hit fler användare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Anarchclown (i andra tråden) said:
Jag är inte grafiker och är skitdålig på webdesign men om det finns några saker som skulle kunna vara trevligt till Repetikon i framtiden så är det en liten hemsida dedikerad till eventet med klara länkar till Rollspel.nu och Dragons Lair samt en affisch för Repetikon i allmänhet utan koppling till en specifik siffra som är snygg nog att hänga lite här och var och göra kontinuerlig reklam för eventet.
Jag skulle kunna tänka mig att peta med något sånt här om jag fick tillgång till någonstans att lägga upp det. Det skulle inte bli jättefancy, men jag kan iaf göra det ovidrigt :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
Anarchclown (i andra tråden) said:
Jag är inte grafiker och är skitdålig på webdesign men om det finns några saker som skulle kunna vara trevligt till Repetikon i framtiden så är det en liten hemsida dedikerad till eventet med klara länkar till Rollspel.nu och Dragons Lair samt en affisch för Repetikon i allmänhet utan koppling till en specifik siffra som är snygg nog att hänga lite här och var och göra kontinuerlig reklam för eventet.
Jag skulle kunna tänka mig att peta med något sånt här om jag fick tillgång till någonstans att lägga upp det. Det skulle inte bli jättefancy, men jag kan iaf göra det ovidrigt :gremwink:
En enkel hemsida till borde vi kunna fixa.
Jag kollar var den skulle kunna ligga och vad det skulle kunna kosta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Som det ser ut nu har ju WRNU, imho, vittrat sönder sakta men säkert utan att vi tänkt på det. Just för att ingen egentligen är intresserad längre och därför har tappat bort sig i vad som görs och skall göras. Jag har tappat intresse och tid och har dålig koll, firmatecknarna är inte ändrade, bankdelarna är inte ordade fast jag avgått som kassör och någon ny håller i flaggen osv. ... Eller har jag missuppfattat eller glömt något? Skitdålig koll numera som sagt.

... Ja, jag känner att det är lika bra att vara ärlig. Hela föreningen förlorar på att några av oss sitter och låtsas som vi bryr oss eller numera ställer upp bara för sakens skull. Jag själv då exempelvis är helt enkelt inte intresserad och har så mycket annat att tänka på att det mest känns som jobbigt skit att till exempel bena ut medlemslistorna som skiter sig och blir knas varje nyår eftersom folk inte hör av sig osv.

(Utan att säga att det inte har varit superskoj och härligt förut, för till en början tyckte jag det. Det är nu på senare tid jag tröttnat, speciellt just eftersom privatlivet numera tar upp allt mer och stör ut allt annat. ... Trots allt, I love ye guys! :heart: ... Most of the time. :gremwink:)

Enklast vore, tror jag, om man inte ska börja krångla, att man när Rollspel.nu slutar hostas av Sverok, att man lägger ner Föreningen WRNU och startar på nytt med vilka som nu är intresserade – exempelvis att man går ihop bland dem som håller indierum, repetikon och liknande. Bäst gör man ju då i att exempelvis Stockholm-gänget som träffas för forumöl och är många som håller kontakten utgör en fysisk, faktisk sammanbunden styrelse osv. Imho. De kan träffas face-to-face, skriva papper på plats, hälsa på varandra och springa förbi varandra när detaljer behöver ordnas osv. Och när exempelvis Göteborgsfolket behöver hjälp, stöd, ersättning osv så hör de helt enkelt av sig och det ordnas via webben så som vi löser det mesta nu.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Även om det låter ganska allvarligt, solve, så är det här en ganska vanlig situation i en förening :gremwink:

I det här fallet är det ingen större fara på taket eftersom verksamheten kan fortgå relativt ostört. Vid nästa årsmöte kan vi helt enkelt välja in en ny styrelse med mer tid och visioner, se till att bankdosan passas vidare (det kan eventuellt bli krångligt, beroende på bankens regler), nolla medlemslistan och börja om. Att lägga ner och ombilda formellt skulle vara lite mer pyssligt.

Om någon skulle känna att det är akut att fixa det här så kan jag som revisor kalla till extra årsmöte relativt omgående.

Det är för övrigt Möller som är kassör idag, på pappret.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Jag ser gärna att folk från hela Sverige kan vara delaktiga och få resebidrag i de events som anordnas i Stockholm. Därför tycker jag att föreningens närvaro är viktig.

Björn och Anth. Kan ni se över detta tillsammans och informera mig om vad som händer? Det behöver inte vara vansinnigt fancy. En sida med aktiviteterna som är på gång samt kanske ett forum i vilket man kan anmäla närvaro, intresse av arrangemang och snacka skit. Eventuellt plats för bilder från de olika speltillfällena också?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Björn Wärmedal said:
Även om det låter ganska allvarligt, solve, så är det här en ganska vanlig situation i en förening :gremwink:

I det här fallet är det ingen större fara på taket eftersom verksamheten kan fortgå relativt ostört. Vid nästa årsmöte kan vi helt enkelt välja in en ny styrelse med mer tid och visioner, se till att bankdosan passas vidare (det kan eventuellt bli krångligt, beroende på bankens regler), nolla medlemslistan och börja om. Att lägga ner och ombilda formellt skulle vara lite mer pyssligt.

Om någon skulle känna att det är akut att fixa det här så kan jag som revisor kalla till extra årsmöte relativt omgående.

Det är för övrigt Möller som är kassör idag, på pappret.
Ja, du har kanske rätt.

... Ja, man borde ju kunna kontakta Sverok och få korrekta instruktioner för att byta firmatecknare och kassör så att allt blir rätt med bank och det. Måste ju trots allt vara rätt vanligt att det behövs göras ...?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

solvebring said:
Björn Wärmedal said:
Även om det låter ganska allvarligt, solve, så är det här en ganska vanlig situation i en förening :gremwink:

I det här fallet är det ingen större fara på taket eftersom verksamheten kan fortgå relativt ostört. Vid nästa årsmöte kan vi helt enkelt välja in en ny styrelse med mer tid och visioner, se till att bankdosan passas vidare (det kan eventuellt bli krångligt, beroende på bankens regler), nolla medlemslistan och börja om. Att lägga ner och ombilda formellt skulle vara lite mer pyssligt.

Om någon skulle känna att det är akut att fixa det här så kan jag som revisor kalla till extra årsmöte relativt omgående.

Det är för övrigt Möller som är kassör idag, på pappret.
Ja, du har kanske rätt.

... Ja, man borde ju kunna kontakta Sverok och få korrekta instruktioner för att byta firmatecknare och kassör så att allt blir rätt med bank och det. Måste ju trots allt vara rätt vanligt att det behövs göras ...?
Det fixar vi väl själva på eBas?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

anth said:
Det fixar vi väl själva på eBas?
Nej, banken behöver / kan behöva veta vem som förvaltar kontot och vilka som är firmatecknare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Möller said:
anth said:
Det fixar vi väl själva på eBas?
Nej, banken behöver / kan behöva veta vem som förvaltar kontot och vilka som är firmatecknare.
Det är här jag misstänker att det kan bli struligt; när jag var kassör i en lokal förening som hade egen bankdosa så var den avgående kassören och den nya tvungna att komma in till banken tillsammans för att flytta bankdosan (som jag uppfattade alltid skulle vara kopplad till en person).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Anarchclown said:
Jag ser gärna att folk från hela Sverige kan vara delaktiga och få resebidrag i de events som anordnas i Stockholm. Därför tycker jag att föreningens närvaro är viktig.

Björn och Anth. Kan ni se över detta tillsammans och informera mig om vad som händer? Det behöver inte vara vansinnigt fancy. En sida med aktiviteterna som är på gång samt kanske ett forum i vilket man kan anmäla närvaro, intresse av arrangemang och snacka skit. Eventuellt plats för bilder från de olika speltillfällena också?
Eftersom vi ändå är så hårt knutna till forumet så tror jag vi kan låta anmälan och diskussioner gå via det, åtminstone till en början?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
anth said:
Björn Wärmedal said:
Anarchclown (i andra tråden) said:
Jag är inte grafiker och är skitdålig på webdesign men om det finns några saker som skulle kunna vara trevligt till Repetikon i framtiden så är det en liten hemsida dedikerad till eventet med klara länkar till Rollspel.nu och Dragons Lair samt en affisch för Repetikon i allmänhet utan koppling till en specifik siffra som är snygg nog att hänga lite här och var och göra kontinuerlig reklam för eventet.
Jag skulle kunna tänka mig att peta med något sånt här om jag fick tillgång till någonstans att lägga upp det. Det skulle inte bli jättefancy, men jag kan iaf göra det ovidrigt :gremwink:
En enkel hemsida till borde vi kunna fixa.
Jag kollar var den skulle kunna ligga och vad det skulle kunna kosta.
Typ nåt sånt här var inte jättesvårt att åstadkomma. Det är en dokuwiki-installation med ett tema som inte ser så "wiki" ut. Jag har en paralell installation som jag gör andra saker på och dokuwiki har varit busenkelt att lära sig. För en sån här sak behöver vi kanske ett par GB (så rymmer vi lite bilder man vill ladda upp också) och någon som vill vara admin på wikin (lägga till nya användare och sånt gör man då). Sen kunde det vara schysst om http://repetikon.rollspel.nu pekade dit, kanske :gremwink:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

solvebring said:
Enklast vore, tror jag, om man inte ska börja krångla, att man när Rollspel.nu slutar hostas av Sverok, att man lägger ner Föreningen WRNU och startar på nytt med vilka som nu är intresserade – exempelvis att man går ihop bland dem som håller indierum, repetikon och liknande. Bäst gör man ju då i att exempelvis Stockholm-gänget som träffas för forumöl och är många som håller kontakten utgör en fysisk, faktisk sammanbunden styrelse osv. Imho. De kan träffas face-to-face, skriva papper på plats, hälsa på varandra och springa förbi varandra när detaljer behöver ordnas osv. Och när exempelvis Göteborgsfolket behöver hjälp, stöd, ersättning osv så hör de helt enkelt av sig och det ordnas via webben så som vi löser det mesta nu.
Det där låter inte ett dugg enkelt, tycker jag. Däremot håller jag med om att face-to-face är bättre, och tror att det vore ett stort fall framåt om styrelsen började hålla sina möten över Skype. Det är mycket vanligt hos geografiskt utspridda föreningar, och ger garanterat starkare teamwork-känsla än den något tradiga textbaserade mötesformen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Begrav, börja om, hörni! ... Imho.

Bunny said:
solvebring said:
Enklast vore, tror jag, om man inte ska börja krångla, att man när Rollspel.nu slutar hostas av Sverok, att man lägger ner Föreningen WRNU och startar på nytt med vilka som nu är intresserade – exempelvis att man går ihop bland dem som håller indierum, repetikon och liknande. Bäst gör man ju då i att exempelvis Stockholm-gänget som träffas för forumöl och är många som håller kontakten utgör en fysisk, faktisk sammanbunden styrelse osv. Imho. De kan träffas face-to-face, skriva papper på plats, hälsa på varandra och springa förbi varandra när detaljer behöver ordnas osv. Och när exempelvis Göteborgsfolket behöver hjälp, stöd, ersättning osv så hör de helt enkelt av sig och det ordnas via webben så som vi löser det mesta nu.
Det där låter inte ett dugg enkelt, tycker jag. Däremot håller jag med om att face-to-face är bättre, och tror att det vore ett stort fall framåt om styrelsen började hålla sina möten över Skype. Det är mycket vanligt hos geografiskt utspridda föreningar, och ger garanterat starkare teamwork-känsla än den något tradiga textbaserade mötesformen.
Håller med Bunny.
Låter krångligt att lägga ner en förening för att bilda en annan.
Jag uppfattar det som att de som är med i föreningen är de intresserade.
Dessutom tycker jag att föreningen ska vara verksam över hela Sverige.
Styrelsesammanträden över skype låter vettigt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Rollspel.nu är ett enormt forum. Att be folk att leta efter Repetikonspecifika saker på detta forum är inte effektivt. Jag har noterat detta efter att ha försökt rekrytera nya användare i 18 repetikon nu. Alltså. Ett eget litet forum, samt en länk till Rollspel.nu är IMO en bättre idé. Hursomhelst ser det skitbra ut.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anarchclown said:
Rollspel.nu är ett enormt forum. Att be folk att leta efter Repetikonspecifika saker på detta forum är inte effektivt. Jag har noterat detta efter att ha försökt rekrytera nya användare i 18 repetikon nu. Alltså. Ett eget litet forum, samt en länk till Rollspel.nu är IMO en bättre idé. Hursomhelst ser det skitbra ut.
Repetikon är inte i närheten av att vara tillräckligt stort för att ha ett eget forum.

Däremot kan jag tänka mig att man delar upp event- och kontakt-forumet i två:
Ett kontakt-forum för folk som letar spelare/spelgrupper.
Och ett event-forum för öppna event som GothCon, Repetikon, Forumsöl, OSR-träff på klossen,...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
anth said:
Anarchclown said:
Rollspel.nu är ett enormt forum. Att be folk att leta efter Repetikonspecifika saker på detta forum är inte effektivt. Jag har noterat detta efter att ha försökt rekrytera nya användare i 18 repetikon nu. Alltså. Ett eget litet forum, samt en länk till Rollspel.nu är IMO en bättre idé. Hursomhelst ser det skitbra ut.
Repetikon är inte i närheten av att vara tillräckligt stort för att ha ett eget forum.
Jag och du uppfattade saken olika. Jag uppfattade det som att wrnu är ett alldeles för stort forum för att med lätthet hitta det man söker, oavsett eget underforum eller inte.

Ett eget forum på egen sida kan eventuellt lösa det problemet, men då dras man istället med problemet att administrera ett helt eget forum.

Jag funderar på om man kan skriva en plugin till dokuwiki som jagar rätt på repetikon-trådar på wrnu åt en och lägger upp dem som en snygg lista med länkar på den egna sidan. Då måste man visserligen logga in på wrnu för att starta nya trådar eller för att svara i de man får länkar till, men det kanske kan funka som en mer fokuserad inkörsport till forumet iaf. Vad tror ni?
 
Top