Nekromanti Utveckla en civilisation baklänges

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Ja, hur går man tillväga för att få en civilisation att gå baklänges tekniskt sett? Måste man ta till en stor katastrof (kärnvapenkrig, meteor) för att gå från högteknologi till bronsålder? Räcker det med att döda forskare, kunskapselit, utbildningsanstalter? Hur hanterar man utbyte med andra civilisationer som kanske inte har påverkats på samma sätt? Vad snackar vi för tidsrymder för att det hela ska bli rimligt? När kommer utvecklingen vända och gå framåt igen?

Jag är lite osäker på hur man får det hela att fungera. Det är svårt att hitta några exempel "på riktigt". Därför frågar jag hjärntrusten här, slå era kloka huvuden ihop :gremlaugh:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Med hjälp av religion borde det inte vara några större problem att driva utvecklingen bakåt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Ekonomisk kollaps. På grund av ekonomin så har man inte längre råd att sträva framåt. Samhället stagnerar och faller samman. Detta hände till exempel romarna - de hade inte längre råd att expandera, och utan expansion så rasade civilisationen samman.
  • Teknisk kollaps. Civilisationen stångar huvudet mot någon form av spärr som de inte kommer förbi. Återigen stannar utvecklingen av och samhället stagnerar.
  • Religiös kollaps. Civilisationen blir övertygad om att det är tidens ände, och profetian blir självuppfyllande.
  • Utomstående påverkan. Detta skulle kunna vara meteorer, men det kan lika gärna vara hemskt väder, sjukdom, eller främmande civilisationer som invaderar.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Från "högteknologi till bronsålder" är ett jävelhopp..

Om så skulle hända skulle jag tippa på åtminstone decimering av mänskligheten, följt av vidare katastrofer..

Om du iaf satsar på konceptet så är mina tips:
Först totalhaveri av ozonskiktet eller andra drastiskt förändrade förhållanden, sen "Halvmagisk" ändring av det elektromagnetiska fältet.
Varför dom 2?
Jo, den ena isolerar folket, den andra innebär att den grund vår "högteknologi" bygger på rycks undan.

Tragiskt nog skulle inte ovan räcka, vi skulle inte ens nästan vara på bronsålder..

Vad sägs om en ny stam aggresiva mikroorganismer som saboterar den kemiska balans vår signalsubstansberoende hjärna är beroende av?
Det skulle väl i nån urflippad teoretisk möjlighet göra mänskligheten extremprimitiva..
Lägg till nåt slags förändrat förhållande efter ett antal hundratals år, så att mikroorganismerna utrotas...
Så har du bronsålder på 'g'. :gremelak:
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Det var ord och inga visor!

Bra exempel, just stigande hav har jag funderat en del på. Gärna i kombination med kärnvapenkrig... Och tack för trådlänken, den gav en hel del idéer. Just den onda spiralen "Vi har inte råd att bygga stora saker > Vi bygger inte stora saker > Ingen lär sig bygga stora saker" är en bra modell som går att applicera på ganska mycket. Något att ha i tankarna...

Och lite OT: Hur kommer det sig att du kan allt :gremlaugh: Jag tror att Krille bara är en modern myt, och att det egentligen är en Eliza-lik databas som sitter och svarar på folks frågor.

Tillägg:
Hur katten kunde jag glömma bort romarriket förresten? Det var det dummaste jag har gjort sen i förmiddags.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Steve Jackson gör det igen!

Jag kom ju plötsligt att tänka på GURPS Y2K. Det är en modul som handlar om hur millennieskiftet kunde ha sabbat världen, och hur man skulle kunna använda det i rollspel. Den borde nog kunna ge gott om uppslag.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Re: Det var ord och inga visor!

Krille är vår tids Shakespeare... ett gäng författare bakom ett enda namn... han är alltid först, och han har oftast rätt.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Time Machine, The

Ett förslag på utveckling av det här slaget finns ju i filmen The time machine som kom för något år sedan. Men där handlar det som ett antal hundratusen år om jag inte minns fel.

Någon har kladdat ned den där storyn i text också, men filmen är ju alltid bäst som alla vet.
 
Top