Nekromanti Utveckla Chronopia

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Långt, coolt och intressant som vanligt.

Nå, för att sammanfatta vad jag verkligen gillar:
Rising said:
Såsom att hålla sig i närheten av platser där chronomager utför ritualer, för att snappa upp magiskt vrakgods som uppstår och sprids utifrån sådana: Visioner från forntiden och järtecken om framtiden.
Hela det här konceptet är skitcoolt. Jag tror att man skall ta steget ett steg längre, att man kan "skörda" och lagra rester av magiska effekter från andras magiutnyttjande. Hur dessa kan användas tåls att fundera på men det kan vara allt ifrån lagrad kraft/kompetens/essens liknande Eons Filament till att det är magi som inte kan spåras till användaren då det härrör från någon annan till... Det tåls som sagt att fundera på, men jag gillar det.

Sedan har vi det hela med upptäckt och liknande. Om man ser till regler så antar jag att det coolaste är om man har en Upptäcka fara för magi, att när magi har brukats så "luktar" det. Man kan sontant känna att det har varit magi någonstans och chansen att känna det ökar om man letar. Sedan bör det finnas Blodhundar också, sådana som är extra känsliga för detta, som vaknar mitt i natten av känslan att någon har brukat magi och som dyker upp något senare för att både finna missdådaren och för att få sin dagliga fix bland resterna.

Sedan gillar jag den lätta inbyggda slumpmässigheten i det också. I och med att man konsumerar rester, fragment och liknande så kommer man inte att få hela bilden och därmed ha en annan approach till saker och ting. Man inser kanske inte den risk för omgivningen som man skapar om man stoppar tiden lite för att komma undan och förvånas lite över att man börjar få gråa hårstrån fast man bara är i tjugoårsåldern.

Sedan är det coolaste hotet naturligtvis. Att det börjar dyka upp Blodhundar, att någon av de stora plötsligt syns till i Orchtandsgränd och att man ändå vill ha mer, veta mer. Makt korrumperar och allt det där.

Äh, jag är för hungrig för att hålla det hela sammanhängande så jag slutar för i dag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
Sedan har vi det hela med upptäckt och liknande. Om man ser till regler så antar jag att det coolaste är om man har en Upptäcka fara för magi, att när magi har brukats så "luktar" det. Man kan sontant känna att det har varit magi någonstans och chansen att känna det ökar om man letar. Sedan bör det finnas Blodhundar också, sådana som är extra känsliga för detta, som vaknar mitt i natten av känslan att någon har brukat magi och som dyker upp något senare för att både finna missdådaren och för att få sin dagliga fix bland resterna.

/.../

Sedan är det coolaste hotet naturligtvis. Att det börjar dyka upp Blodhundar, att någon av de stora plötsligt syns till i Orchtandsgränd och att man ändå vill ha mer, veta mer. Makt korrumperar och allt det där.
Klockers! Jag får genast scener i mitt huvud där en undersökande librumagiker kommer till platsen där en Manipulering skett och får mota bort alla blodhundar som kommit för att snappa upp det sista av magins rester i sin jakt på nästa fix.

/Han som inte hade så mycket mer att tillföra
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Återigen frågar man sig, varför har Rising inte skrivit ett rollspel!? Har du egentligen någon ursäkt för att inte förverkliga den här fantastiska visionen av Chronopia? :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
Jag sitter och funderar lite på vad man ska ha med för raser. Gobliner vill jag helst ändra om till vättar, bara för att få bort anglofieringen, men jag funderar på om det är vettigt att ha massor av raser för att skapa en mångfald. Det hela blir bara Babylon 5 av det hela. Det finns folk som går igång på serien men jag är tyvärr inte en av dem.

Nåväl, jag vill hoppa några steg framåt och undra hur ni skulle lägga upp ett äventyr i Chronopia. Jag har tänkt att lägga upp någonting (eftersom jag inte vet hur rollpersonerna kommer vara) som ger en liten kickstart och skapar en merkänsla hos spelarna som kommer att veckla ut sig allteftersom vi spelar i staden. Någonstans i mitt bakhuvud vill jag i första scenariot ha action så jag ska satsa på swashbuckling-saker. Kommer dock följa upp detta i ett annat inlägg, om någon annan svarar på frågan i början av detta stycke.

Jag har suttit och skrivit ner lite saker som jag ska slänga in under spelets gång. Min tanke är att de börjar i skymningens delar av staden.
× Vita rankor hänger ner längs väggarna.
× Gaslampor kastar sitt bleka sken.
× Varelser har delar täckta med svartgods.
× Ett ständigt sorl från varelser på gatan. Okända språk.
× Ljus strilar ner mellan byggnationerna.
× Slängkappor och rockar. Löst sittande kläder är mode på denna nivå. Högre upp är det mer åtsittande kläder.
× Dag/Natt är blandning av ljus och skymning.
× En grupp individer tränger sig genom folkhopen.
× Skitiga, hostar och bedövade av droger.
× Gasläckor. Billigare att låta det pysa än reparera det.
× Inne på en ölstuga håller barberargillet ett möte.
× Ett antal personer och någon säger till en annan "Jag är säker på att jag kände magi i närheten".

/Han som irriterar sig lite på inflationen av färgen svart - svartgods, svarta gardet, svartgas
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hey, Chronopia är ju typ det enda rollspel någonsin där rasinflationen faktiskt är motiverad. Stadens status som fristad för allt De hängivna erövrat var liksom hela anledningen till dess awesomeness som smältdegel betraktat, och en fundamental del av det färgstarka med det var mångfalden av bisarra raser och folkslag. Ändra inte på det, för tusan.

- Ymir, tycker
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
Ymir said:
Hey, Chronopia är ju typ det enda rollspel någonsin där rasinflationen faktiskt är motiverad.
Fast jag ser hellre en inflation i kulturer än raser. Nog för att man skapar en genväg och får en kultur genom rasen men jag tycker det är annorlunda att skapa ett tjog raser mot ett dussin kulturer. Kulturer för mig skänker färg medan raser skapar den dåliga formen av stereotyper. Jag gillar när Rising har skrivit en stämningtext om någon kattman på ett värdshus och hur han klistrat på kulturen/tillvägagångssättet på kattmannen, så att han senare endast behöver säga "kattman". Så skulle jag kunna tänka mig att använda raser, men inte för att det färgstarka med mångfald av bisarra raser och folkslag.

/Han som inte tänker ha med ankor (officiellt då)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Hey, Chronopia är ju typ det enda rollspel någonsin där rasinflationen faktiskt är motiverad. Stadens status som fristad för allt De hängivna erövrat var liksom hela anledningen till dess awesomeness som smältdegel betraktat, och en fundamental del av det färgstarka med det var mångfalden av bisarra raser och folkslag. Ändra inte på det, för tusan.

- Ymir, tycker
Håller med.. och gärna många olika bisarra kulturer från varje ras, om du är rädd för att bli stereotyp...
 

Thoth

Veteran
Joined
28 Sep 2009
Messages
5
Location
Stockholm
När jag läser det här ser jag framför mig en kamp mellan magi och cybergenetik-svartgods. Alltså, magi var det gamla, men nu har svartgods och teknik börjat ta över. magiker lever i en mer och mer marginaliserad tillvaro där deras förmågor behövs mindre och mindre, för att alla får "övernaturliga" krafter.
Många magiker är bittra, och hånade. Och de som kontrollerar svartgodsen vill inte ha någon konkurans...
 
Top