Nekromanti Utskriftsvänliga rollformulär?

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Okej, det var bra synpunkter. Men, vi bör ha samma baslinje, så jag vet vad som gäller. Låt oss utgå från v3.2 för enkelhetens skulle. Vilka ändringar skulle göras då?

( CJ )
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
På så sätt ökar försäljningen av rollformulär. Att släppa lättkopierade rollformulär on-line skulle nog döda försäljningen helt.
Jo jag förstår att det är precis därför man valt att göra så. Det finns ju ingen annan bra anledning. Och jag har all respekt för att Neogames valt att göra så eftersom det är rätt så hårt att driva något sånär vinstbringande rollspelsförlag numera, speciellt på den svenska marknaden. Däremot så är ju samtidigt saken den att spelarna ändå blir lidande. Rollformulär är något som går åt i större mängd och det är något så känns onödigt och lite ockrat att behöva köpa. Sedan när det blir som nu, att formulären sålt slut så blir det riktigt knivigt. Som sagt, hade jag haft en laserskrivare eller en kontorskopiator hade jag aldrig sagt något, men nu har jag inte det och det ställer mig i nödläge vad det gäller formulär. Och jag kan tro att detta gäller många andra. Därför tycker jag det är bättre med de förlag som valt att gå miste om den slanten som formulärblock kostar och istället göra detta tillgängligt gratis.

Dessutom tror jag inte att folk kommer sluta köpa rollformulär för det, trots allt, köpformulären är mycket snyggare och av mycket högre kvaltitet - men ja - försäljningen kommer såklart att sjunka drastiskt. Kort och gott, det handlar om val av prioritet, vinst eller att göra spelarna helt till viljes. Och som sagt, jag respekterar Neogames val, vad vet jag, det kanske är sådana strösummor på mindre tilläggsmaterial som håller dem flytande och då är de inte minst sagt tvungna att göra så här, men det är tråkigt att det ska behöva vara så.

... Kanske ett online-konto för sådant som formulär vore något? Man betalar en slant och kan då logga in och skriva ut utskriftsvänliga formulär från servern. Efter att man skrivit ut X antal formulär måste man betala igen för att kunna logga in och skriva ut. =) Tja, inte det bästa kanske, men en intressant tanke beroende på hur säkert man kan göra detta. Vad jag vet och kan säga utifrån mig själv vill man ju alltid stödja spelmakarna så att de kan fortsätta skapa sina underbara verk, så jag skulle i alla fall vara beredd att betala för en sådan sorts tjänst så länge priset är resonligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Carl Johan Ström said:
Okej, det var bra synpunkter. Men, vi bör ha samma baslinje, så jag vet vad som gäller. Låt oss utgå från v3.2 för enkelhetens skulle. Vilka ändringar skulle göras då?

( CJ )
Nu har jag ju dessvärre inte hunnit börja spela Eon III än. Det ligger här och väntar på att bli inpluggat. Jag har bara testat Eon II några gånger hittills. Fast jag kan tala allmänt utifrån mitt tycke om spelformulär. Man vill helt enkelt ha så mycket som möjligt av det som går åt. Därav skulle jag vilja se att man till exempel klippte bort oväsentligheter som "Porträtt" och "Heraldisk sköld", eftersom man alltid kan kladda dit det på ett lösblad om man nu tycker det behövs. "Närstridsvapen" tar alldeles för mycket utrymme, tre-fyra rader skulle räcka tror jag. "Utrustning" skaffar man lätt mycket av så det skulle gärna få ta lite mer plats. "Övrigt" kan gott skäras ned några rader eftersom det mesta redan täcks upp av egna kolumner. Eonloggan kanske kunde göras lite mindre för att spara plats och möjligen läggas utanför/i marginalen. ...Tja, det är vad jag som oerfaren skulle vilja ändra på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kanske ska ge sig på att göra ett snyggt EON-formulär.

Om någon eonit fixar underlag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Carl Johan Ström said:
Jag tror (eller snarare jag vet) att tanken är att vara lagom juste: Rollformulären skall gå att kopiera, men det skall inte bli så där lysande resultat. Därav svårkopierade och utfallande texturer i bakgrund (eventuellt i färg). På så sätt ökar försäljningen av rollformulär. Att släppa lättkopierade rollformulär on-line skulle nog döda försäljningen helt.

( CJ )
Det verkar vara en bedömning som Neogames är ganska ensamma om. Kolla runt på andra rollspelsföretags hemsidor, såväl inhemska som internationella: rollformulär finns att hämta, oavsett om vi snackar mastodonter som Wizards of the Coast och White Wolf eller små indieutgivare. Dessutom tror jag att försäljningen handikappas avsevärt mer av andra faktorer, i stil med att formulären inte finns att köpa.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Carl Johan Ström said:
Kanske ett snyggt till Saga först ;-)
Något fel på Sagas formulär? Tycker personligen att de är otroligt trevliga, inte överdrivet påplottrade med "snyggheter", stilrena och väldigt effektiva att handskas med för kopiering och utskrift - vilket är tanken med dem. Även om du har en smiley efter din kommentar så lät inte det där speciellt schysst...
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag började skissa lite. Jag bifogar skiss på hur det skulle kunna ta sig. (Skissen är bitmap, men mitt arbete är 100% vektor).

( CJ )
 

Attachments

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Något fel på Eons formulär? Jag tycker personligen att de är otroligt snygga, och inte belamrade med dekoration, stilrena och väldigt kompakta.

Jag fick inte känslan att avsikten verkligen var att göra rollformulär till Eon, mer som ett potshot mot Neogames -- inte så juste i så fall (men troligen har jag fel).

Kanske skall jag göra snygga rollformulär till Saga om någon säger till mig vad som behövs ;-)

( CJ )
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Något fel på Eons formulär? Jag tycker personligen att de är otroligt snygga, och inte belamrade med dekoration, stilrena och väldigt kompakta.
Nej då, absolut inte. Ja, förutom att de inte är så kopieringsvänliga då, eller rättare sagt finns i en sådan version. Det är det enda. Förövrigt är de skitsnygga och väldigt trevliga. Det har jag inte sagt emot. Jag menar bara att om de vore mindre grafiska så hade det inte gjort mig något. Men snygga och bra, ja det är de alla redan. Det säger jag inget om.

Jag fick inte känslan att du verkligen tänkte göra rollformulär till Eon, mer som ett potshot mot Neogames -- inte så juste i så fall (men troligen har jag fel).
Ja, det kan hända att vi sitter och missförstår varandra. Jag läste det som att Arfert var intresserad av att slösa med sin tid på vara schysst och egethändigt ställa upp på ett göra en snyggt utskriftsvänligt formulär, inte som att han menade att de som redan finns är fula.

Kanske skall jag göra snygga rollformulär till Saga om någon säger till mig vad som behövs ;-)
Aw... :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Något fel på Eons formulär? Jag tycker personligen att de Jag läste det som att Arfert var intresserad av att slösa med sin tid på vara schysst och egethändigt ställa upp på ett göra en snyggt utskriftsvänligt formulär, inte som att han menade att de som redan finns är fula.
ja, det var det jag menade.. fixa till ett utskriftsvänligt formulär, eftersom det behovet verkar finnas.

Jag uppmuntrar dessutom folk att göra snygga formulär till Saga, DeBracy har till exempelt gjort det, och det har vi lagt ut på SagaGames hemsida. Så om C-J vill göra ett Saga-formulär är han välkommen, kan lägga ut det också. Men jag uppfattade det som att han ville vara störig mest.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Bobby Magikern said:
Det verkar vara en bedömning som Neogames är ganska ensamma om. Kolla runt på andra rollspelsföretags hemsidor, såväl inhemska som internationella: rollformulär finns att hämta, oavsett om vi snackar mastodonter som Wizards of the Coast och White Wolf eller små indieutgivare. Dessutom tror jag att försäljningen handikappas avsevärt mer av andra faktorer, i stil med att formulären inte finns att köpa.
Tiderna har förändrats också - för tio år sedan sålde rollformulärspack som smör i solen. Internet har ändrat detta beteende.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
3.2-an är bra som grund, men den behöver ett par justeringar. Att första raden av blödningstakt blev 9 rutor är bra då det stämmer överrens med regelböckerna, men den bruna färgen gör att det blir svårt att skriva saker i marginalen. Den grå färgen var bra, fast motivet på de bruna var bättre än marmorn. Eon-loggan kan flyttas till ryggen där Eet ligger på 3.2an. Annars tycker jag att allt skall ligga på samma plats som tidigare för att undvika förvirring. Stridsvana används bara för att räkna ut VINIT och Insikt, och ibland i strid, och i båda tillfällena skulle det vara bäst om det låg på framsidan, förslagsvis i närheten av VINIT och Insikt. Födelsedagsfält behövs. Gärna under hemort och ålder. Vid FÖR finns det en text som förklarar hur man räknar ut värdet. Den tar upp mycket plats och användningsområdena är små då man ändå måste slå upp många andra saker när man skapar en karaktär. Som tidigare nämnts har man sällan mer än 4 närstridsvapen, men man har destu oftare en ihopplockad rustning. Därför bör dessa prioriteras om.

Sida 2 är bra om man bortser från stridsvana. får man in mer så bör detta läggas på utrustning. Annars fungerar det bra. Proviant bör dock ändras. En totalvikt är ganska dåligt då man ofta har problem med att räkna om det allt efter hand. Man kanske dricker lite vatten, men fyller på det igen, och kaggen är alltid kvar. Problem helt enkelt. Rutorna som man kan kryssa i är inte helt bra heller. Vanligtvis har man flera olika typer av proviant (till exempel färsk och torrskaffning, och kanske lite kött som man jagat ned på vägen). Därför föreslår ajg att kryssrutorna och totalvikten tas bort. Istället bör man få två kollumner där vikt finns med, ungefär som för utrustning. Om det får plats bör valutor få en eller två extra rader. Det räcker med att man bara har den inhemska valutan i Asharien så har man fyllt 4 rader.

Sida 3. Stirdskonster bör nedprioriteras något, och uppdateras för att bättre ta till vara på platsen så som den används i till exempel Vapenmästaren. KK är till exempel väldigt sällan använt, därimot kan det vara bra att veta om stridskonsten är automatisk eller om man behöver slå för att aktivera den. Det finns för många rader moment och tekniker. Magnituder är bra. 10st räcker för de flesta magiker, och efter hand som man lär sig mer (elle rom man spelar extemporatör) så får man helt enkelt ha ett löspapper. Kontakter och följeslagare är bra.

Sida 4. Det mesta är bra, även om den heraldiska skölden inte är så viktig. I Eon III blev det mycket mer ovanligt att en rollperson fick en Börd, och därför bör detta ha tagits bort. Har man en baron, greve eller hertigtitel så kommer man ändå att behöva ha ett lösblad för ens förläning, och där kan man måla sin heraldiska sköld. Dock så bör porträttet fortfarande vara kvar. Det är alltid lika kul att tvinga sina spelare att fatta tag i pennan och försöka teckna sin vision av sin karaktär. Jag skulle även se att man tog bort en eller två rader från "händelser & möten" och lägger dessa på övrigt, som kan användas till allt det som inte får plats någon annanstans. Jag har till exempel alltid för vana att skriva min bakgrundshistoria över hela "Bakgrund" vidare över hela Övrigtrutan. Då får man en bra längd som är lätt att komma ihåg, men som ändå känns meningsfull. Sedan kan man spä ut mer på ett lösblad.

Jag hoppas att detta blir bra, och folk får gärna säga till om de inte håller med.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag har absolut inget emot utseendet eller disposition på Eons formulär. Men det glattiga pappret är hopplöst att skriva på. Om man vill hålla nåt slags monopol på rollformulären så är det ju trevligt om de formulär man säljer är användbara.

Mvh / Phelan
 
Top