Nekromanti Utskriftsvänliga formulär - klart!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Utskriftsvänliga formulär - klart!

Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

krank said:
Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
Välj minst tre frivilliga slag på nackdelstabellen, krank! Då händer en massa kul skit.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Kraetyz said:
krank said:
Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
Välj minst tre frivilliga slag på nackdelstabellen, krank! Då händer en massa kul skit.
Klumpfot, Epilepsi och rädd för hästar...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Det ska jag ha gjort i typ två veckor nu, jag hinner dock aldrig med att läsa på... :gremcrazy:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Klumpfot, Epilepsi och rädd för hästar...
I Eon II fanns den trevliga nackdelen "Okänd födelsedag". Den var förträfflig. Synd att den togs bort i Eon III.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

krank said:
Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Den Upplyste Despoten said:
Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)
Det här är ofta en bra idé. Om man har en för fix idé för sin karaktär blir Eon inte lika bra. <.<
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Det här är ofta en bra idé. Om man har en för fix idé för sin karaktär blir Eon inte lika bra. <.<

Eller så gör man en karaktär i huvudet med bakgrund och så i förväg så man hinner tänka igenom(och kanske skriva ner) så mycket som möjligt och sedan har man en snäll SL som låter en välja rakt av det som är passande för just en karkatär eller åtminstone vara snäll nog att få slå på 'rätt' tabell.

/Poseur minns inte när våran spelgrupp gjorde "by-the-book" karaktärer sist.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Slå på "rätt" tabell kostar ett extra slag på huvudtabellen lololol. :3

//Kraetyz, tycker att Eons karaktärsskaparsystem är riktigt bra som det är
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Välja rakt av kostar ingenting enligt boken... Men det kräver ju att man kan läsa vissa små rutor och har en vettig spelledare som hellre har schyssta genomtänkta karaktärer än karaktärer som har sex i alla attribut förutom syn 18 och är adliga, allmänt misslyckade och har sex nackdelar och har yrket bonde.

Så, med en vettig SL och en vettig karaktärsidé så kostar det ingenting att välja resultat rakt av.
Det kräver ju också sin vettiga spelare som inte opptar totalt.


/Poseur just saying
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Well yeah, man rullar ju om idiotsaker. Som typ killen med PER 5 som får "Älskad av alla" och sådant där. Men jag tycker att man i första hand ska gå på helslump, och sedan rätta till där det blir idiotiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Den Upplyste Despoten said:
Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)
Mycket OT egentligen: Jag har alltid skitsvårt att komma på fantasyrollpersoner, så det var aldrig nån risk att jag skulle förbereda för mycket. Bärjade med en mycket vag idé (kompetent brud a' catburglar/tjuv/aktigt) som blev riktigt, riktigt bra. Jag tycker redan om henne och ser fram emot att se henne i spel.

//krank, som tycker att allt blir mycket roligare om man redan innan bestämmer sig för att vara entusiastisk och tycka om saker
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Jag har alltid skitsvårt att komma på fantasyrollpersoner
Egentligen behöver det inte vara så svårt. Ta rollpersonerna i något spel du är van och försök att översätta vad de är i fantasytermer eller till en fantasyvärld. De flesta fiktiva världarna och karaktärerna har någorlunda motsvarigheter i de flesta fall, och blir det lite körigt kan man alltid göra någon sorts kombination eller så. Så brukar i alla fall jag tänka när det tryter i något spel; jag sätter då istället idén utifrån ett spel jag är van med och försöker sedan att konvertera detta in i det andra spelet så gott det går.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

solvebring said:
Egentligen behöver det inte vara så svårt. Ta rollpersonerna i något spel du är van och försök att översätta vad de är i fantasytermer eller till en fantasyvärld. De flesta fiktiva världarna och karaktärerna har någorlunda motsvarigheter i de flesta fall, och blir det lite körigt kan man alltid göra någon sorts kombination eller så. Så brukar i alla fall jag tänka när det tryter i något spel; jag sätter då istället idén utifrån ett spel jag är van med och försöker sedan att konvertera detta in i det andra spelet så gott det går.
Problemet är att jag ganska mycket definierar rollpersoner utifrån en modern kontext; jag spelar hackers, anarkister, punkare, kostymnissar/advokater, hårdrockare... Och tar man då bort datorer, den anarkistiska ideologin, 70-talets punkvåg, advokatfirmor som vi känner dem idag, och hårdrocken så får jag liksom svårt att relatera. Karaktärskoncepten kanske går att emulera, men plötsligt blir de liksom ointressanta att spela eftersom de saknar den kontext och historia som gjorde dem intressanta.

(Sedan hjälper det inte att jag finner medeltiden i stort rätt trist; trista kläder, trist teknologi, trist musik... Arkitekturen kunde vara ball ibland, men samhället i stort var ju mest bajs.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Well yeah, man rullar ju om idiotsaker. Som typ killen med PER 5 som får "Älskad av alla" och sådant där. Men jag tycker att man i första hand ska gå på helslump, och sedan rätta till där det blir idiotiskt.

Well we have to agree to disagree.
I min mening så finner jag ingen tjusning överhuvudtaget med slump och bisarra resultat när man gör sin roll.
Karaktärsgenerering med fria val och poäng är imho bättre.
Sedan att det kan vara problem att bestämma sig och man gärna slår lite på tabellerna för att det också kan vara kul är ju en annan sak.
Men att göra sin karäktär i förväg och sedan välja tillsammans med SL är helt enkelt bättre.


/Poseur gillar slump när det gör någonting spännande.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Problemet är att jag ganska mycket definierar rollpersoner utifrån en modern kontext; jag spelar hackers, anarkister, punkare, kostymnissar/advokater, hårdrockare... Och tar man då bort datorer, den anarkistiska ideologin, 70-talets punkvåg, advokatfirmor som vi känner dem idag, och hårdrocken så får jag liksom svårt att relatera. Karaktärskoncepten kanske går att emulera, men plötsligt blir de liksom ointressanta att spela eftersom de saknar den kontext och historia som gjorde dem intressanta.
Kan du inte göra en medeltidsvariant av dem då? Vad är Eons form av hacker/punkare/anarkist? Tja, någon form av outsider som kämpar mot övermakten låter det ju som att du tilltalas av att spela. Kanske en rebell mot styret i Thalamur eller varför inte en förtryckt minoritet i Jargien eller i Västlanden? Kanske använder du hemlig magi för att bekämpa dina fiender och för att dölja din identitet. Kanske har du tom lyckats komma över/skapa speciell magisk utrustning som hjälper dig i ditt strävande.
Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller kanske så utger du dig för att vara en jargisk byrokrat eller thalaskisk medborgare för att kunna smälta in och bekämpa systemet - så får vi med advokatbiten också!

(Sedan hjälper det inte att jag finner medeltiden i stort rätt trist; trista kläder, trist teknologi, trist musik... Arkitekturen kunde vara ball ibland, men samhället i stort var ju mest bajs.)
Om du gillar moderna koncept så förstår jag helt klart vad du menar men om du gillar glassiga sci-fi byggnationer och alienaktiga kulturer med djup så är ju även det element som går att implementera i fantasy. En mystisk ras går ju lätt att göra ganska alien (Kamorfer/alver någon?) och glassiga byggnader går ju lätt att slänga in med magi/gudomar/svunna högcivilisationer eller dyl som ursäkt. Det finns ju tom vissa bitar av Eon som smygflirtar med sci-fi (a la Eterseglare m.m).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Sebastian Andersson said:
Kan du inte göra en medeltidsvariant av dem då? Vad är Eons form av hacker/punkare/anarkist? Tja, någon form av outsider som kämpar mot övermakten låter det ju som att du tilltalas av att spela. Kanske en rebell mot styret i Thalamur eller varför inte en förtryckt minoritet i Jargien eller i Västlanden? Kanske använder du hemlig magi för att bekämpa dina fiender och för att dölja din identitet. Kanske har du tom lyckats komma över/skapa speciell magisk utrustning som hjälper dig i ditt strävande.
Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller kanske så utger du dig för att vara en jargisk byrokrat eller thalaskisk medborgare för att kunna smälta in och bekämpa systemet - så får vi med advokatbiten också!
Det här börjar bli hemskt OT...

Alltså... Hela den estetiska/kulturella grejen är viktig. Det handlar mycket om stil/känsla, och de är svåra att replikera. Vissa karaktärskoncept funkar, för mig, inte utan sin historiska och kulturella kontext. Det är inte "en outsider" jag vill spela, utan en kille som vuxit upp med Sex Pistols. Det är det specifika snarare än det generella som lockar mig i koncepten.

Sebastian Andersson said:
Om du gillar moderna koncept så förstår jag helt klart vad du menar men om du gillar glassiga sci-fi byggnationer och alienaktiga kulturer med djup så är ju även det element som går att implementera i fantasy. En mystisk ras går ju lätt att göra ganska alien (Kamorfer/alver någon?) och glassiga byggnader går ju lätt att slänga in med magi/gudomar/svunna högcivilisationer eller dyl som ursäkt. Det finns ju tom vissa bitar av Eon som smygflirtar med sci-fi (a la Eterseglare m.m).
Handlar mer om att min favvosetting är "skitig nutid": Bussar, tunnelbana, reklamaffischer, nedskräpning, klimathot, modern musik, datorer, TV-spelskonsoller, Wall Street, och så vidare. Visst kan man låtsas och "importera" eller "emulera" en del av de grejorna, men då måste man i stort sett mutera dem såpass mycket att de inte längre har det jag finner intressant.


Som sagt, det är den medeltida low-tech kulturen, avsaknaden av ordentliga kommunikationsteknologier, avsaknad av intressanta musikaliska influenser... och så vidare, som gör att jag får svårt.


Alltså, det går. men det är svårt, och tar tid. I Eon fick jag mycket gratis, eftersom jag "tvingades" på en massa grejer jag varken skulle ha kommit på eller känt var särdeles intressant annars själv.

Enklaste sättet för mig att skapa fantasy-RP brukar vara att spela en magiker. De har större licens att vara intellektuella och kunna grejer, och vara lite i framkant med grejer. Ofta kan man också vara mer kreativ vad gäller saker jag faktiskt tycker är intressanta (problemlösning) än vad man kan med en krigare (som för mig är ointressanta oavsett tidsålder; våld är bland det tråkigaste jag vet i rollspel - spelar sällan eller aldrig riktigt våldsamma personer).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller en helt vanlig lutspelare? :gremtongue:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Duncan said:
Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller en helt vanlig lutspelare? :gremtongue:
Eller vad nu den mundanska motsvarigheten till en golliard är, om man vill ha kombinationen musik, fylleri och ohängda slynglar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!

Den här diskussionen handlar nu inte så mycket om formulär som om vad man skriver på dem, så den är nu utbruten.
 
Top