Re: Utskriftsvänliga formulär - klart!
Sebastian Andersson said:
Kan du inte göra en medeltidsvariant av dem då? Vad är Eons form av hacker/punkare/anarkist? Tja, någon form av outsider som kämpar mot övermakten låter det ju som att du tilltalas av att spela. Kanske en rebell mot styret i Thalamur eller varför inte en förtryckt minoritet i Jargien eller i Västlanden? Kanske använder du hemlig magi för att bekämpa dina fiender och för att dölja din identitet. Kanske har du tom lyckats komma över/skapa speciell magisk utrustning som hjälper dig i ditt strävande.
Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller kanske så utger du dig för att vara en jargisk byrokrat eller thalaskisk medborgare för att kunna smälta in och bekämpa systemet - så får vi med advokatbiten också!
Det här börjar bli hemskt OT...
Alltså... Hela den estetiska/kulturella grejen är viktig. Det handlar mycket om stil/känsla, och de är svåra att replikera. Vissa karaktärskoncept funkar, för mig, inte utan sin historiska och kulturella kontext. Det är inte "en outsider" jag vill spela, utan en kille som vuxit upp med Sex Pistols. Det är det specifika snarare än det generella som lockar mig i koncepten.
Sebastian Andersson said:
Om du gillar moderna koncept så förstår jag helt klart vad du menar men om du gillar glassiga sci-fi byggnationer och alienaktiga kulturer med djup så är ju även det element som går att implementera i fantasy. En mystisk ras går ju lätt att göra ganska alien (Kamorfer/alver någon?) och glassiga byggnader går ju lätt att slänga in med magi/gudomar/svunna högcivilisationer eller dyl som ursäkt. Det finns ju tom vissa bitar av Eon som smygflirtar med sci-fi (a la Eterseglare m.m).
Handlar mer om att min favvosetting är "skitig nutid": Bussar, tunnelbana, reklamaffischer, nedskräpning, klimathot, modern musik, datorer, TV-spelskonsoller, Wall Street, och så vidare. Visst kan man låtsas och "importera" eller "emulera" en del av de grejorna, men då måste man i stort sett mutera dem såpass mycket att de inte längre har det jag finner intressant.
Som sagt, det är den medeltida low-tech kulturen, avsaknaden av ordentliga kommunikationsteknologier, avsaknad av intressanta musikaliska influenser... och så vidare, som gör att jag får svårt.
Alltså, det
går. men det är svårt, och tar tid. I Eon fick jag mycket gratis, eftersom jag "tvingades" på en massa grejer jag varken skulle ha kommit på eller känt var särdeles intressant annars själv.
Enklaste sättet för mig att skapa fantasy-RP brukar vara att spela en magiker. De har större licens att vara intellektuella och kunna grejer, och vara lite i framkant med grejer. Ofta kan man också vara mer kreativ vad gäller saker jag faktiskt tycker är intressanta (problemlösning) än vad man kan med en krigare (som för mig är ointressanta oavsett tidsålder; våld är bland det tråkigaste jag vet i rollspel - spelar sällan eller aldrig riktigt våldsamma personer).