Utskrift av rutnät

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Hej!

Har någon av försökt att skriva ut 1 tum rutnät till A4-papper, för att använda med 28 mm figurer som stridsplan?

Var gång jag försöker skriva ut rutnät som ska vara 1 tum, blir rutorna cirka 1-2 mm för korta.
Jag har prövat allt möjligt att få bukt med detta problem. Jag har stängt av marginaler och skalning, skrivit ut med verklig storlek, exporterat bilder till PDF, prövat att skriva ut mot 2 olika skrivare, och experimenterat med att skala upp de med Gimp. Har inte riktigt kommit i mål. Är lite förvånad att inte fler personer stött på detta problem, när jag Googlar på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kan det ha något med USA:s letterformat att göra? Det är ju nästan, men inte riktigt, som vårt A4-format, så utskrifterna blir lite skeva om dokumentet har ett format och man skriver ut i ett annat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag skulle göra så här:

1) Välj ett program som kan hantera mm/cm/tum (Libre Office Draw)
2) Gör en ruta som är 10cm x 10cm (i programmet)
3) Skriv ut på papper
4) Mät
5) Sedan räknar du helt enkelt ut vad en tum/28mm ska vara (och då kanske du kommer fram till att du ska göra 29.55mm i Libre Office)
6) Skapa ett rutnät med den beräknade storleken
7) Printa
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Kan det ha något med USA:s letterformat att göra? Det är ju nästan, men inte riktigt, som vårt A4-format, så utskrifterna blir lite skeva om dokumentet har ett format och man skriver ut i ett annat.
Möjligt, jag ser bara A4 när jag skriver ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Har ni försökt att skriva ut rutnät, och funkade det för er?
Jupp. Det var några år sedan nu, och jag kontrollmätte förvisso inte att rutorna var exakt en tum, men de var fyrkantiga och verkade lagom stora. Men jag hade just problem i början med att hitta ett rutnät som inte var i letterformat. Det är inte ett val som dyker upp när man skriver ut (om man inte har en skrivare som klarar av just det formatet), men om mallen man hittat är i letterformat och man skriver ut på A4 så blir det rektanglar istället för kvadrater.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Löser inte OT:s problem direkt, men det finns häften med 100 ark one inch grid för ca 50 sek på t ex Amazon?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Kan det vara att linjebredden inte räknas med? Så att man alltså behöver lägga till den till den önskade bredden och höjden. Oavsett så borde @zo0ok s variant fungera.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5) Sedan räknar du helt enkelt ut vad en tum/28mm ska vara (och då kanske du kommer fram till att du ska göra 29.55mm i Libre Office)
Eftersom figurerna är 28mm enligt trådstarten så tänkte jag...
Förlåt, jag var för snabb när jag skrev. Jag använder nog 25 mm miniatyrer för dnd.
Eh, 25mm/28mm syftar på skalan på figurerna, d.v.s. hur höga de är.
Eftersom de flesta varelser är högre än de är breda får en 28 mm hög mini plats i en 1-tums ruta.

25 mm är skalan 1:76 och kommer från modelljärnvägar där den kallas 4 mm, då 1 fot (30,48 cm) blir just 4 mm.
28 mm är skalan 1:64 är den vanliga skalan för miniatyrer i krigsspel och motsvarar en höjd på c:a 180 cm (observera att det inkluderar basen som figurerna står på, så själva figurerna är ofta kortare än 180 cm).

Spelar man DnD3/4/5 är en ruta 5 fot, vilket är 60 tum, som är väldigt nära skalan 1:64.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Eh, 25mm/28mm syftar på skalan på figurerna, d.v.s. hur höga de är.
Eftersom de flesta varelser är högre än de är breda får en 28 mm hög mini plats i en 1-tums ruta.

25 mm är skalan 1:76 och kommer från modelljärnvägar där den kallas 4 mm, då 1 fot (30,48 cm) blir just 4 mm.
28 mm är skalan 1:64 är den vanliga skalan för miniatyrer i krigsspel och motsvarar en höjd på c:a 180 cm (observera att det inkluderar basen som figurerna står på, så själva figurerna är ofta kortare än 180 cm).

Spelar man DnD3/4/5 är en ruta 5 fot, vilket är 60 tum, som är väldigt nära skalan 1:64.
Är inte 1:76 ganska ovanlig för modelljärnvägar? H0 (1:87) är väl betydligt vanligare?

Sedan var de flesta miniatyrer i 25mm när vi började med Titan. De gled sakta upp till 28mm över tiden. Förmodligen påverkade av Citadel/Games Workshop som gärna gjorde sina miniatyrer lite större än andra.

Som jag minns det var millimeterna avståndet från fotbladen till ögonen på miniatyren, men den här gaggiga gubben kan ju minnas fel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är inte 1:76 ganska ovanlig för modelljärnvägar? H0 (1:87) är väl betydligt vanligare?
Helt rätt.
25 mm, OO (1:76) är en ovanlig skala som bara används av engelska modelljärnvägar.
Men ett par av företagen som tillverkar minis kommer från UK, så det är kanske därför de valde 25 mm?

Sedan var de flesta miniatyrer i 25mm när vi började med Titan. De gled sakta upp till 28mm över tiden. Förmodligen påverkade av Citadel/Games Workshop som gärna gjorde sina miniatyrer lite större än andra.
Jo, men de första krigsminiatyrerna användes på bord där man byggt upp minitayrlandskap, inte på rutat papper.
Kan det vara så att när det blev vanligare att använda golvplaner med 1-tums rutor så började man använda större miniatyrer för att fylla ut rutorna?

Som jag minns det var millimeterna avståndet från fotbladen till ögonen på miniatyren, men den här gaggiga gubben kan ju minnas fel.
Du har rätt i att man inte räknar basen som minisarna står på.
Jag har faktiskt inte mätt mina minis så det kan vara så att de är högre än 28 mm när man räknar med basen de står på.

Även om vi är vana vid 28 mm minis så måste man ha klart för sig att de räknas som stora.
Går man tillbaka 50 år eller längre i tiden var 10 mm och 6 mm vanliga mini-storlekar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Allt det här om höjd på miniatyrer är förstås intressant... men det väsentliga för tråden är att rutnät traditionellt är en tum, d.v.s. 25,4mm, oavsett hur stora figurerna är. Vilket för övrigt nog är en del av anledningen att de vanligaste runda plastbaserna för figurer länge varit just 25mm i diameter.
(Den andra delen är att figurspel ofta mäter i tum, så det är praktiskt om basstorleken är väldigt nära just en tum)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Även om vi är vana vid 28 mm minis så måste man ha klart för sig att de räknas som stora.
Går man tillbaka 50 år eller längre i tiden var 10 mm och 6 mm vanliga mini-storlekar.
För Games Workshop, och flera andra är nog 32 mm Heroic den vanligaste storleken.

Här är en artikel som går in på djupet angående skalan på modeller från olika tillverkare:
 
Top