Nekromanti Utseendet, Karisman och Det Lilla Extra

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp.
Då skall jag då börja ett stort Spelarbildningssyfte (folkbildning fast i mindre skala /images/icons/wink.gif) måste jag se om jag inte kan få lite förslag om hur jag ska lägga upp det hela, för nu har jag kommit till Den delen av rollformuläret som det står "KAR" eller "PER" på.
Mina spelare, deras goda sidor till trots, har fått det i sitt huvud att ett högt värde i KAR betyder att man är en skönhet av Hollywoodianska mått, medans en låg KAR måste innebära en slemhög av den värsta sorten. Denna irrlära framhåller de trots mina understrykningar i regelböcker, uttalanden som "Men... karisma betyder ju inte vackerhet" och "Vaddå, hon är apsnygg men har en karisma på 10, greppa läget, fiskfejs!".

Så, hur kan jag då se till att de slutar med sin Karismafili? Hur kan jag öppna deras ögon för den innre skönheten?


Storuggla, faktiskt seriös
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hot damn!

Det har inget med symetriska ansiktsdrag eller stora tuttar/muskler att göra.

Jag skulle hoppas det, har varken muskler eller tuttar att tala om.

Ge din spelare exemplet Adolf Hitler. Karl kan knappast ha beskrivits som bildskön eller fager, men utstrålning hade han.

Ska pröva med det. Hiva upp en bild på Hitler och gorma "Tycker ni han är söt, va? Tycker ni?" och sedan mumla något om retorik... ;-)

Om nu dina spelare behöver ett utseende

*Storuggla fnissar lite lätt*

Åtrå, säger mer än bara snygg, det finns liksom mystik, känslor och sensualism inblandat.

Åtrå, säger du? Tål att tänka på. Eller så kan jag ju gå över till Västmark, där blir det ju tydligt ^_^


Storuggla, benrangel
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Qui är först lite stum över Storugglas nya personlighetsdrag ................ så.

Hmmm ett problem, jag fick slå böckerna i huvudet på spelarna i min grupp testa det. (metod1)

Funkade det inte? Då kan du slänga ihop en SLP, en ur snygg människa av det kvinnliga könet som inte kan föra sig på något sätt hon är burdus, vulgär och otrevlig...

Presentera henne för spelarna i något äventyr, förklara länge och väl hur hennes guldblonda lockiga hår väller ner över hennes välskapta kropp. När spelarna ivrigt skyndar fram för att prata med skönheten, kan hon slänga ur sig lite välvalda ord som får en att vilja hålla behörigt avstånd till individen./images/icons/witch.gifTrakassera och provocera spelarna ett tag och fråga sedan vad de tror att hon har i karisma. Svarar de 17 så försök med metod1 en gång till!/images/icons/grin.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vilket personlighetsdrag?

Nu blev jag konfys. o.o

Hmmm ett problem, jag fick slå böckerna i huvudet på spelarna i min grupp testa det.

Tried that. ^_^

Funkade det inte? Då kan du slänga ihop en SLP, en ur snygg människa av det kvinnliga könet som inte kan föra sig på något sätt hon är burdus, vulgär och otrevlig...

Hmm. Kan kanske fungera, med risk att de inte kommer att tro mig när jag berättar henes karismavärde (jag måste verkligen sluta berätta saker de ber om). Di tror att jag luras se, ända sedan jag gav killen med högst Luck skada. Luck var att han hade hatten på så skadan var inte så stor... sen dess tror de inte på mig så mycket. ;_;


Storuggla, trovärdighetsproblem
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Vilket personlighetsdrag?

"Det är inte lätt när det är svårt, men det är tur att det inte är svårt när det är lätt"

Qui hoppas att det blir lätt för Storuggla snart, för det verkar ganska svårt nu...

Qui ger Storuggla lite sympati.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hålfotsinlägg?

"Ska pröva med det. Hiva upp en bild på Hitler och gorma "Tycker ni han är söt, va? Tycker ni?" och sedan mumla något om retorik... ;-)"

Tänk om de svarar ja./images/icons/yikes.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hålfotsinlägg?

Tänk om de svarar ja.

Hjälp. Ja, då vet jag iallafall vad jag har att göra med.


Storuggla, lite orolig
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Inför både Uts och Kar... Det första är utseende och det andra är karisma. Eller bara utseende kanske så får du spela som de är. och bara ha Utseende och skippa Kar, så får de spela sina figurer som de är. Är de otrevliga så kan inte några kar-värden rädda dem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skönhet, Karisma och Sex Appeal

Ahhh... om man i rollspel ägnar sig lika mycket åt barhäng och förförelsekonst som vi gör i vår spelgrupp så blir "karisma" alldeles för stort och bra. Ska det innefatta både utseende, charm, glimt i ögat, vältalighet, empati, auktoritet och ledaregenskaper? (!)

Nä du. Därför så är vår vanligaste husregel att just lägga till en eller två grundegenskaper som idag inkluderas i begreppet "karisma". Vanligast är "UTSeende". Har man både UTS och KAR/PER så blir det enklare för folk att förstå att KAR/PER värderar ens inre egenskaper.

Vi brukar räkna ut en rollpersons Sex Appeal också: Skriv in värdena i medföljande exceldiagram bara, så ser du hur sexig din rollperson är:

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hålfotsinlägg?

”Den sköna damen i baren, har kort slickat hår som delar sig i på ett onaturligt sätt framme i panna. De sensuella ögonen, stirrar hysterisk tillbacka emedan ni betraktar henne. Men det mest utmärkande draget, jag hela hennes kvinnliga väsen är den lilla mustaschen på över läppen.”

Men tänk om det är en stackars kvinnlig dvärg som blivit trött på det varma och obehagliga skägget och försöker starta en ny modetrend? Hon misstänker att de andra dvärgarna skrattar åt henne bakom hennes rygg och är därför lite stingslig./images/icons/king.gif
Här kan man tydligt se att Herr Nils inte har tagit alla alternativ med i beräkningen./images/icons/smile.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Hålfotsinlägg?

<blockquote><hr>Men tänk om det är en stackars kvinnlig dvärg...<hr></blockquote>Been there, done that! /images/icons/grin.gif - dvärgarna i spelargruppen började omedelbart slåss om vem som skulle få uppvakta den übersnygga mustaschprydda dvärgdamen... Hon hade ju uppenbarligen tagit influens av någon modefluga vid hovet långt nere i berget.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Köp en kasse porrtidningar, bläddra upp mittenuppslaget och visa spelarna... sen säger du med allvarlig röst:
- Hon har jättelåg KARisma, hon skulle aldrig kunna snacka inför en folkmassa och få dem att följa henne. Läs bara den där töntiga texten där hon pratar om hur mycket hon gillar vispgrädde! /images/icons/smile.gif

Okej, efter att ha presenterat dagens sjukaste idé har jag bara att tacka för mig...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Fin plan i sig, men den faller på en detalj.

Jag skulle aldrig kunna köpa en porrtidning. /images/icons/blush.gif Skulle skämmas för mycket. Har aldrig gjort det i mitt liv, inte ens när jag låg i lumpen. Inte ens tittat i en.
Jag tror det gör mig till en väldigt underlig person o_O


Storuggla, inte frikyrklig eller något
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Fin plan i sig, men den faller på en detalj.

Fin plan? Woaw, tack. Jag som kom på den utan betänketid..../images/icons/smile.gif

Jag skulle aldrig kunna köpa en porrtidning. Skulle skämmas för mycket. Har aldrig gjort det i mitt liv, inte ens när jag låg i lumpen. Inte ens tittat i en.
Jag tror det gör mig till en väldigt underlig person o_O


Jag skulle aldrig heller köpa en porrtidning, skulle även jag skämmas för mycket. Du är definitivt inte en underlig person som inte tittat i en.... jag har gjort det en gång i 8:e klass så jag slår dig med 1-0 där. /images/icons/smile.gif
 
Top