Nekromanti Utrustning & pengar

EnGladBjörn

Veteran
Joined
18 Sep 2007
Messages
20
Location
Örebro
Det är nog för att de egentlgen inte är lämpade för spel som kretsar alltför mycket på att bli rik. I sådant som detektivskräckig Cthulhu och sånt så är de dock suveräna.
Som kommunist måste jag nog säga att jag inte spelar spel som kretsar runt att bli rik :gremsmile:

Ett mer seriöst svar på det där är nog att jag inte riktigt tycker att det saknas behov av sådana regler i CoC (innan man stöter på något skrämmande och blir galen i alla fall), det är inte speciellt svårt att komma på situationer nu när vi kör exalted med ett typiskt white-wolfigt resourcessystem när systemet gett mycket konstiga situationer som man måste använda något slags sunt förnuft för att lösa (och därmed glida in i något som liknar pengaräknande..).

Så jag frågar vidare: finns det något system som löser dylika problem men ändå är tillräckligt abstrakt för att man ska slippa bokföring av typen "äger två par röda sockor..."?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Tillfällig rikedom (byte från en fickstöld exempelvis) ger tillfälliga modifikationer på Rikedom/Resurser/Standard eller vad det kan heta. Modifikationen står i paritet med den tillfälliga ökningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja säga att för ficktjuvar så är ett lyckat ficktjuveri inte något som höjer dennes rikedom/resurser/standard. Tvärtom är det så att om ficktjuven inte tjuvar så sänks rikedom, ety ficktjuveri är tjuvens metod att upprätthålla sin standard.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Ja, det duger ju åt den som livnär sig på sitt ficktjuveri. Men den som inte gör det då, utan ägnar sig ått ficktjuveri vid enbart ett specifikt tillfälle för att denne just då behöver pengar?

Eller låt oss ta en rånare som exempel: en depserat knegare som rånar ett bensinmack för att få ihop pengar till de obetalda räkningarna?

Då blir det ju en kortvarig tillskjutning av kapital...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Därav mina bekymmer i inlägget ovan i tråden. System som bara räknar rollpersonens generella välstånd är inte särskilt lämpade att hantera situationer med oförutsägbara tillskott eller förluster, och när de gör det kräver det ofta tillräckligt med regelarbete för att man lika gärna ska köra med pengar i vart fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Själv har jag ett tag grunnat på någon slags kombination av det både ett mer abstrakt system _och_ pengahantering.

Dels har man något slags värde i rikedom som anger hur mycket pengar man har i form av fonder, aktier, sparkapital, egendomar och investeringar. Detta kan suga upp det mesta i väg av kostnader (så som hyra och kreditkort) för en viss typ av livsstil (Säg att om man har en rikedom på 60 procent så har man utan problem råd med en villa i ett svinriktområde, ett par bilar samt att man kan äta på restaurang när helst man känner för det). Detta ger kanske också ett visst pengatillskott varje månad i form av "kontanter".

kontanter är vad man har på fickan, och om man sammlar ihop tillräckligt mycket kontanter så kan man växla in dem mot en högre nivå i rikedom. Sammtidigt kan man även växla in nivåer i rikedom mot reda kontanter om man hamnar i en sitation där man behöver stora summor till mindre acceptabla affärer (typ att köpa något på svarta marknaden).

Det funkar förvisso kanske inte särskilt bra i en fantasysetting, utan snarare i en modern eller framtida setting. Jag har heller inte ägnat det allt för mycket tankekraft i ett försök att hitta hålen och kanske är det onödigt krånligt. Men i slutändan känner jag att även om pengahantering inte i sig är en stor, viktig del i rollspelsupplevelsen (och ofta är mest i vägen) så tycker jag att den kan vara en rolig del ibland...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Men då missar du helt poängen med mina exempel. För om ficktjuven inte tjuvar så förblir dennes ekonomiska situation densamma... det är OM den ficktjuvar som förändringen sker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Men då missar du helt poängen med mina exempel. För om ficktjuven inte tjuvar så förblir dennes ekonomiska situation densamma... det är OM den ficktjuvar som förändringen sker.
Det du säger här är att den heltidsanställdes ekonomiska situation ändras om han går till jobbet.

Krille säger att den heltidsanställdes ekonomiska situation ändras om han INTE går till jobbet (dvs. att ficktjuven inte ficktjuvar).

Poängen? Arbetare arbetar. Ficktjuvar stjäl. Varför kallar vi honom annars ficktjuv? Således måste de ju fortsätta med det de håller på med för att upprätthålla en nivå. Att etablera en nivå istället bokföra varje gång man tjuvat ("får lön") var liksom hela syftet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Men om en i övriga fall heltidsanställd person ficktjuvar någon gång vid sidan av då, men inte på ett sådant vis att det är personens levebröd? Jag tror snarare det är den situation Hamstern försöker framföra (rätta mig om jag har fel).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Nja, men det är ju bara en modifikation. Om det faktiskt ska finnas regler för hur modifikationen ska appliceras blir det raskt krångligare, för att inte tala om att man sedan ska ha regler för när modifikationen förbrukas av konsumtion. Att bara säga "man kan ju slänga på en extra tärning" innebär ju då att man kan reducera alla former av regler för situationspåverkan till sådant, vilket ju knappast är en fruktsam utgångspunkt för diskussion.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Visst, men jag tror att du fattar poängen. Eller menar du att en pirat förväntas gräva upp en jätteskatt var 10:e år, en "äventyrare" plundra en drakskatt då och då och en rånare klippa en värdetransport på regelbunden basis?

Livet som kriminell, eller yrkesspelare eller legosoldat eller vad som helst går knappast att jämföra med vardagskneg. Men om man vill så är det ju inget som hindrar dig att göra den jämförelsen i ett abstrakt tillgångssystem.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Men om en i övriga fall heltidsanställd person ficktjuvar någon gång vid sidan av då, men inte på ett sådant vis att det är personens levebröd? Jag tror snarare det är den situation Hamstern försöker framföra (rätta mig om jag har fel).
Ah... ja, det kan kanske stämma. Även om det inte verkar helt konsekvent i vare sig Hamsterns eller Krilles inlägg (vilket jag måste skylla på i och med att jag uppenbarligen suger på läsa deltrådar ordentligt innan jag svarar :gremtongue:).

Som sagts tidigare i tråden; den typen av situation är ju knepigare. Frågan är ju dock om rån av en bensinmack är något värt att ta med i ett sådant system; vid en så desperat handling är man väl oftast av med pengarna nästan lika fort (betalning av lån el. dylikt). Dessutom måste det väl vara en rätt rejäl stöld om det ska ge nån riktigt märkbar effekt i en annars stabil inkomst... vad det nu innebär. :gremcrazy:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Men om en i övriga fall heltidsanställd person ficktjuvar någon gång vid sidan av då, men inte på ett sådant vis att det är personens levebröd? Jag tror snarare det är den situation Hamstern försöker framföra (rätta mig om jag har fel).
Tack, det är precis det jag försöker säga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Poängen med det här är att man betraktar tillfällig tillgångsboost som något temporärt. Du blir inte rik av att vinna 50 000kr. Du får det bra ett tag men för folk med lån, barn, hus m.m. äts de pengarna upp ganska snabbt. Sedan exakt hur modifikationerna läggs till är ju irrelevant eftersom jag inte vet vad för system det pratas om. Men visst, lägg på 10% för varje "liten drakskatt" och +25% för en "plundrad guldförsändelse". :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
Dock är det en sak jag undrar över, en liten sak som visserligen är ologisk men ofta korrekt enligt reglerna. Det är ofta så att det saknas regler för hur man Regelmässigt ska hantera en situation av typen "RP blir bestulen på sina fickpengar/plånbok och går sedan genast och köper något".
Jag ger inte heller mina spelares rollpersoner sjukdomar eller skickar torpeder på dem av samma anledning som varför de inte blir rånade. Det är helt enkelt inte kul. Men visst, de kan bli tillfångatagna och därmed förlora all sin utrustning. Sänk värdet till noll tills de får tillbaka sin utrustning. I Grogs system (om han körde med mål som egenskaper) så skulle rikedom kunna ersättas av "Hitta tjuven" eller "Få tillbaka sin packning". Sedan beror det lite på vad man menar med "Rikedom". Jag skulle hellre se att man delade ut rikedom på egenskaper som Adelsman eller dylikt, för vem bär med sig hela sin förmögenhet?

För just ficktjuvar, pirater, köpslående köpmän eller hasardspelare skulle jag inte höja Rikedom, utan istället använda egenskapen för den egenskapen istället. "Va? Behöver vi rikemanskläder? Bra att jag skinnade den där adelsmannen under förra tärningsomgången". De borde ge tillgång till en viss nivå av kostnad, istället för att man kan Ficktjuva en Hjulångare. I slutändan får man se det såhär. Man får aldrig egenskaper för sådant som man själv har "producerat", men kan få det av sådant som ges till en av andra.

Ju mer jag skriver om det här, desto mer låter Krilles Feng Shui-förslag vettigare i mina öron.

/Han som hoppas att han kan göra sig förstådd
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Hybriden är rätt mycket det jag är inne på också, och det som anvädns i till exempel Noir. Att hålla detaljkoll på utgifter är intressant när det gäller sådant som ligger på gränsen till vad man fixar -- det som ligger under det är lämpligare att sköta med ett mer abstrakt system.

Sedan är det nog också så att jag gillar den sortens spel där luspanka äventyrare äntligen får lite pengar på fickan, tar sig in till staden och köper en snygg hatt och dricker öl i en vecka, varpå de har slut på pengar och måste hitta någon ny inkomstkälla. Fattigdom kan bli rätt kul i många fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men om en i övriga fall heltidsanställd person ficktjuvar någon gång vid sidan av då, men inte på ett sådant vis att det är personens levebröd? Jag tror snarare det är den situation Hamstern försöker framföra (rätta mig om jag har fel).
Poängen är inte att tjuveriet sker vid sidan av, utan att om det inte sker så kommer fogden och snor ficktjuvens tv för att betala skulderna. Det vill säga, resurserna sänks om han inte gör det. Det är liksom det jag tycker är den springande punkten med Hamsterns exempel. Därför blir extrainkomster (exempelvis rån, kroppsförsäljning på Malmskillnadsgatan, guldfarmande i World of Warcraft eller korvsäljande på Hertig Johans Torg kvällstid) nödvändiga för att upprätthålla Resurser.

Om tjuven däremot rånar Nakatomi-skrapans 600 miljoner dollar i obligationer för att kunna ligga på en strand och håva in räntan, då är tjuveriet för att berika sig, och då höjs Resurser med lämlig mängd (förutsatt att John McClane inte sabbar planen, förstås).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Jag håller med helt. Att pröjsa för käk tre gånger om dagen är ungefär lika roligt att hålla koll på som att faktiskt rollspela att man käkar tre gånger om dagen.

Men i andra situationer så...
 
Top