Nekromanti Utrustning och handlingsresolution

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Har haft lite funderingar på hur man ska få en utrustnings hantering där man skippar pengaräknandet och utrustningslistor men samtidigt göra utrustningen lite mer än binär (antingen har man den eller inte). Tanken är att utrustning kan göra det lättare att lyckas med saker. Tänkte presentera den och se vad folk tycker. 
 
Utrustning
Varje pryl kan ha en kvalité som varierar mellan ett och tre. Kvalitén avgör hur många resurser det kostar att skaffa prylen.
Exempel: Svärd kvalité 2, änterhake kvalité 1, dyrkar kvalité 3.
 
Enkel handling
I en enkel handling som kräver att man slår en tärning får man lägga till föremålets kvalité till tärningslaget.
Exempel: Du ska dyrka upp en dörr. Du har 3 i dyrka dörrar och dyrkar med kvalité 3 vilket innebär att du slår en tärning (sexsidig) och lägger till 6.
 
Konflikt
* I en konflikt som pågår i flera rundor så får man inte plus på slaget utan istället avgör kvalitén hur många fördelar du kan offra i varje runda.
* En fördel är ett abstrakt sätt att mäta att du har något sorts övertag över din motståndare.
* Fördelar mäts i marker av något slag och gäller för innevarande konflikt. Vid ny konflikt så får man nya fördelar.
* En fördel kan ge +1 på slaget eller att man får slå om tärningen.
* Man kan som högst använda lika många fördelar i en runda som föremålets kvalité. Ett svärd kvalité 2 gör med andra ord att man kan utnyttja två fördelar och slå om tärningen som visar 1 få en femma och sedan lägga på ytterligare +1 på resultatet.
* Du börjar en konflikt med lika många fördelar som summan av relevanta prylars kvalité. Exempel ett svärd +2 och rustning +1 ger 3 fördelar i början på konflikten.
* Om man vinner en runda med liten marginal (mindre än 4) så får man ytterligare en fördel.
* Om man vinner en runda med stor marginal (4 eller mer) så är konflikten över.
* Om du vinner en runda kan du använda lika många fördelar som ditt vapens kvalité för att förbättra resultatet.
* Om du förlorar en runda kan du använda lika många fördelar som din rustnings kvalité +1 för att rädda dig.
* Du kan alltid använda en fördel om du förlorat en runda även om du inte har en rustning.
 
Bling Bling
För de som tycker att det är tråkigt med ett svärd kvalité 2 så får man för varje nivå i kvalité istället ange en egenskap. Så då har du ett (1)skarpt och (2)välbalanserat svärd. En (1)pålitlig änterhake eller (1)magiska (2)mästerdyrkar (3)tillverkade av den berömda låssmeden Nix Bullok.
 
Frågor
* Känns det för torrt och tråkigt med bara ha kvalité på pryttlarna? Eller känns det enkelt och befriande?
* Känns det krångligt att ha olika betydelse för kvalitén om det är en enkel handling eller konflikt?
 
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ser inte fördelen med att ha olika regler för konflikt och utmaning (enkel handling). Jag låter min utrustning ha en prestanda på 1-3 vilket läggs till handlingsslaget. Utrustning förbättrar möjligheterna. Punkt.
 
Top