Nekromanti Utrikesaffärer: Vad tror ni på Neogames?

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Angående de länder som Inte är utritade på kartan, hur är de utritade ländernas kommunikation med dem? Vilka folk bor där? Hur utspridda är alverna där? Har man skickat ut expeditioner dit och kollat läget?
Dvärgarna, är de vanliga där? Alver och dvärgar är ju bara utmärkta på det "kända" Mundana, och på alvernas officiella karta som finns i "Alver, förbannelsens folk" så visas ju inte länderna utanför, varför man lätt drar slutsatsen att det är människornas territorium. Tiraker då? Finns de där? Människor räknar jag med att det finns där uppe, de rör sig ju jämt och ständigt, men övriga raser verkar vilja bo kvar där de är. Möjligen att Pyar flyttat ut då, men...
Har man ungefär som slavar som man reser upp och hämtar där, eller är de superciviliserade?

Förklara lite är ni bussiga...
/Virocon, som stannar i Sunaritrakterna...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Angående de länder som Inte är utritade på kartan, hur är de utritade ländernas kommunikation med dem?"

Dålig.

Låt oss ta en historisk parallell. Den bit av Mundana som vi ser nu motsvaras av Europa ca 1250 eller så. Resten av Mundana motsvaras av... tja, resten av världen.

Man har inte den minsta aning om vad till exempel Sydamerika eller Nordamerika är (iofs, det finns en vikingakoloni i Vinland grundad av Leif Eriksson, som vad det verkar blomstrade fram till ca 1300, då den förföll och dog ut). Cathay och det fjärran Kina är en legend, och enda kontakten man har med dem är via araberna och Konstantinopel. Afrika söder om Sahara är ett stort mysterium, Ryssland dräller av hemska monster, mongoler och annat otyg, och solen går aldrig ner i det fjärran Skandinavien. Australien finns inte ens och Japan är det bara en kasse mongoler som bryr sig om.

Ungefär så är kontakterna mellan den kända delen av Mundana och resten.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Men i Europa finns det inte alverfolk, dvärgafolk(inte i den meningen i alla fall) eller tiraker. Så hur är det med dem?
Finns de där ute?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men i Europa finns det inte alverfolk, dvärgafolk(inte i den meningen i alla fall) eller tiraker. Så hur är det med dem? Finns de där ute? "

Du kan nog fråga vilken 1200-talsbonde du vill om det där - han kommer nog skratta dig i ansiktet om du hävdar att det inte finns troll, alver och andra oknytt i skogarna. /images/icons/wink.gif

Men enklaste sättet att få reda på är att åka dit och titta.

Eller, om man så vill och helt underförstått: Det är din spelvärld. Neogames har planer på att ge ut en atlas, som kommer om något eller några år. Fram till dess lär du inte få ur oss så mycket mer än så här, eftersom allt vi knåpar på kan ändras utan förvarning och inte är bestämt förrän den dag då tryckplåtarna sätts i tryckpressen. Så vill du ha alver i Yttre Långtbortistan och inte om endera finns utanför kartans kant, släng in Yttre (och för den delen Inre också) Långtbortistan och proppa det tjockfullt med alver.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Bortdrivna Alver

Med risk för att bli strypt av Krille så ska jag nu avslöja en mörk alvisk hemlighet som jag har hittat på HELT själv.. *ler* och som krille inte har något med att göra.. MEN i och med att jag själv har beslutat att det är en hemlighet och krille är hemlighetens mästare ohc Alvernas skapare så antar jag att jag kommer bli strypt eller hur krille ?
Och nu när jag har avslöjat denna mörka hemlighet kanske krille kan hjälpa mig med att avslöja deras alviska namn ?

Alver har haft i de kända delara av värden många olika krig och redan under det första Alv-Dvärg kriget så alverna med teknomagi som idag är glömd slogs med Dvärgarna och förbannelsen lades på deras axlar fanns det grupper som vände sig mot sina ledare och alv slogs mot alv tillslut så segrade de forna ledarna och drev iväg rebelerna som än idag kallas "De Bortdrivna" de vandrade iväg långt till öar och länder långt utanför vad som idag kallas de kända länderna.
Enligt legenden så förenades "De Bortdrivna" med andra grupper av Alver som tidigare hade flykt iväg från krigets vansinne tillsammans så slog de sig ner utanför hemländerna där de kom ifrån "De Bortdrivna" försökte glömma alla sorger och smärtor som deras gammla kultur hade gett dom i sina nya länder byggde de en nu kultur som var helt främmande från den standard "Alviska" som finns i Asharien/jargien/Consaber de kallar sig inte Alver utan deras eget namn är "Abonuk" som betyder "Längtans folk"
Idag kan nästan ingen Abonuk tala den gamla Alviskan men i deras legender så berättas det än om de grymma Alverna som drev dom iväg..
Abonuk har än idag en hög kunskap om teknik magi och annat de har en stark freds kultur och anser att en Abonuk som dödar en annan inteligent varelse är besmutsad och kräver botgörning denna botgörning tar lång tid och är smärtsam.
Bland sina tekniska kunnande så har de en avacerad kunskap inom boktryckar konsten och de är skickliga sångare och magin är jämbördig med den som Sanarie alverna har.
Abonuk har sin egen inte lyckas bota förbannelsen men de har lyckats hitta en lösning tillfällig lösning som de använder sig av genom magi och vissa alkemiska örter kan de ge en Alv som lider av förbannelsen emotionel minnesförlust alla hans känslo minnen dämpas och Alven blir "frisk igen" nackdelen är att VIL -1 av chocken och och Alven får slå om sina karaktärs slag ( Lojalitet, Heder, Amor, Aggression, Tro Generositet )
på grund av denna orsak så är det sällan de använder sig av sitt botemedel en "botat person är tekniskt sätt en helt ny och ibland opålitlig individ.
Bland sig har de en försvars styrka som består av heliga krigare "Do Shamura" ( De som bär blodet / försvararna ) dessa är krigare som får bära smutsen av mord och tyngden av andras död ett jobb som kräver den högsta formen av ansvar coh få är villiga att bära.
Abonuk anser det vara ett nödvändigt ont att lära sig försvara sig så nästan alla Abonuk kan konsten att slåss med spjut samt yxa och Pilbåge vapen som även kan användas som redskap och jaktvapen är bättre anseda än rena dödsvapen som svärd och lans.
Do Shamura krigarna är bemyndiga att tillfälligt kräva folkets hjälp med att försvara deras städer och byar och i fredens och folkets namn kan dessa krigare begå fruktansvärda handligar som tortyr kidnappning mord och lönnmord brott som de senare botgör genom självmord..

Men den viktigaste försvaret Abonuk har är deras grannfolks välvilja ohc de har alltid strävat efter samarbete genom en välutvecklad diplomatiska metoder så har deras städer fått stå i fred i århundraden mycket tack vara den fruktan som Do Shamura väcker och den respekt som de har genom att de aldrig har startat krig bara avslutat dom.
Abonuk känner till alverna i Nord Östliga mundna framför allt genom Cifalier men de är intre intreserade av att handla med dessa krigiska Alver..
Abonuk
STY -
TÅL +1
RÖR +2
PER +2
PSY +1
VIL --
SYN +2
HÖR +2
Abonuk MAN Längd: STY+TÅL+3T6+145 Grund vikt: Längd-95
Abonuk KVINNA Längd: STY+TÅL+3T6+140 Grund vikt: Längd-100
Högt slå: 2T6+6
Normalt: slå 3T6
Lågt: slå 2T6
Lojalitet: Högt,, Man måste skydda sitt folk och sina vänner inget ska stå ivägen...
Heder: Lågt,, Utom i krig då de gör allt för att åter få fred även bryta mot vad som anses hederligt..
Amor: Normalt,, Även om det anses som normalt att ha en älskare eller älskarinna.. ( de lever så länge att omväxling är ett nädvändigt ont )
Aggression: Lågt,,
Okej du tycker jag är feg okej då är jag feg nöjd ?.. Sten och ord kan inte skada.,, är någon dumt så går man därifrån om man kan..
Tro: Hög..
Generositet: Hög..

Sen finns givet viss andra gruppen bland annat ättlingar till alviska flyktingar slavar och bortrövade alver som har lyckats överleva på främande ort...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
På tal om alver...

Finns det alver som är mörkhyade/negrer???

Vore det inte djävligt coolt om t.ex. Henea var svarta (eller kanske bara vissa stammar av henea).

Hur ligger det till "officiellt", finns det "negeralver" i de kända delarna av mundana.

Har nån använt svarta (i betydelsen mörkhyade altså, inte "onda" s.k. "dark elves") alver i sina kampanjer????



/Bjorn

PS: Som vanligt en kul men något "vansinnig" ide hatten.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja-HA!

Typiskt hatten.. /images/icons/wink.gif Men det var riktigt inspirerande och bra, jag MÅSTE skapa ett dekadent fetischistiskt folk som idkar självmord. (Typ inca med teknikfetisch eller så..)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Bortdrivna Alver

Jippi, ännu en hedersfull koboldras som inte har några minus men oj så många plus.. = (

"Flyter runt i världsrymden och tänker djupa tankar"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: På tal om alver...

Givet viss finns det så kallade "neger" alver fast de föredrar att kalla sig mörkhyade eller färgade *ler*
I vilket fall som helst så härstamar de från alver som flyttade ner i södriga länder där de tog mänskliga Färgade män och fruar deras barn som antagligen vart dödliga människor eller långlivade alver lånade ärvde den mörkhyade kroppen som urspruns inevånarna har
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Bortdrivna Alver,, Jag vart trött det var sent

Så nu är de mindre kobolitika *ler* men jag tycker ändå att de ska få vara lite mäktigare än vanliga människor framför allt på grund av att de 1 har fortplantnings svårigheter ( Se Alver boken ) och 2 De är en minoritet sen 4 Abonuk är i grund och botten ovilga att döda de anser att varje gång man dödar så smutsar man sin själ och det är något som gör att de ofta väljer att låta sina fiender leva efter en strid..

Abonuk
STY -1
TÅL -
RÖR +2
PER +2
PSY +1
VIL --
SYN +1
HÖR +1
Abonuk MAN Längd: STY+TÅL+3T6+145 Grund vikt: Längd-95
Abonuk KVINNA Längd: STY+TÅL+3T6+140 Grund vikt: Längd-100
Högt slå: 2T6+6
Normalt: slå 3T6
Lågt: slå 2T6
Lojalitet: Högt,, Man måste skydda sitt folk och sina vänner inget ska stå ivägen...
Heder: Lågt,, Utom i krig då de gör allt för att åter få fred även bryta mot vad som anses hederligt..
Amor: Normalt,, Även om det anses som normalt att ha en älskare eller älskarinna.. ( de lever så länge att omväxling är ett
nädvändigt ont )
Aggression: Lågt,,
Okej du tycker jag är feg okej då är jag feg nöjd ?.. Sten och ord kan inte skada.,, är någon dumt så går man därifrån om man kan..
Tro: Hög..
Generositet: Hög..
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Grundegenskapsmodifikationer a la AD&D

Åhnej..
Vem var det som sade att de där Grundegenskaperna var Koboldiska??..
Kan den personen inte tänka sig att det kanske finns en ras som är bättre på fler saker än en normal människa och inte sämre på någon??
Jag hoppas det inte slutar med ett AD&D mönster där plusen absolut måste ta ut varandra med minus för att det skall bli "rättvist".
Jag tycker gott och väl att Alverna kan ha de tidigare modifikationerna. Och det är inte raserna som är Koboldaktiga det är spelarna som är Kobolder om de väljer dem bara för att de är "bäst".
För övrigt så tyckte jag att alvrasen som Hatten beskrev var både intressant och bra.



Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Inga Mörkhyadealver..

Med risk för att bli kallad rasist så kommer nu detta inlägg.

Jag tycker att Alver inte skall vara färgade (i alla fall i min värld .. som existerar inne i mitt huvud.. eller i någon annans huvud... hmm är inte säker på hur det ligger till) det passar inte alls in på dem. Lika lite som jag tycker det passar in med en Färgad Vulcan i Star Trek.
Varför jag inte tycker att det passar med färgade alver (eller Vuclans) vet jag inte men det passar inte in i mitt sinne med dessa raser färgade. Har tänkt mig dessa på ett helt annat sätt.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Inga Mörkhyadealver..

spelat shadowrun?
där finns det alver av alla de slag och jag har aldrig hört någon klaga över att det inte passar in.

du är ju inte rasist men kanske en smula inskränkt?

//marcus
äventyrsbanken - länkar till 37 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Inga Mörkhyadealver..

Jo jag har spelat Shadowrun men det är inte heller den "standard" fantasyvärld som Mundana är och därför så reagerar jag inte så mycket på det. Fast jag är inte så fäst Vid Shadowruns värld för den delen fast det var ju en kul idé.

Men Alver är inte de enda som jag inte kan tänka mig mörkhyade.
Misslor och Kraggbarbarer tänker jag mig Automatiskt som ljushyade.

Oki.. det är väl lite inskränkt...
Hmm finns det vita Darkener?

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp!

Jag är lite trött på häxjakten på kobolder. Det är inget fel med kobolder! Huvudsaken är ju att man har kul bannemig.. Och sen kan man spela djupt och bra även med mäktiga varelser!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Grundegenskapsmodifikationer a la AD&D

Koboldiska=Bra för kobolder (spelare).

Nu är jag kanske färgad av mina erfarenheter av "powergamers" men jag tycker inte om att det finns raser som bara har plus. Oavsett om spelarna är av det slaget betyder en sådan ras att det finns vissa karaktärer som blir bättre än andra, utan att för den skull bli sämre på något.

Jag tror problemet (om man vill kalla det så) ligger i att de flesta personer som skapar en ny ras inte vill göra dem "sämre" än en människa. M.a.o. man lägger på lite grann på det som rasen ska vara bra på, men tar inte bort något.

Ett exempel (en hypotetisk kattman-typ):
Värden för "min ras":
STY -1
TÅL 0
RÖR +4
PER 0
PSY +1
VIL +1
UTB -2
SYN 0
HÖR +2
LUK Ob2T6
Skydd: Päls (2/3/2)
Klor H+Ob1T6
Bett H+2
Bra mörkersyn
Riktbar hörsel

Och nu; värden för "realism":
STY -1
TÅL -1
RÖR +4
PER -1
PSY 0
VIL 0
UTB -2
SYN -2
HÖR +2
LUK Ob2T6
Inget skydd
Klor H-2 (nävar K-1)
Bett H+2
Bra mörkersyn
Riktbar hörsel
Färgblind (eller kräver mycket ljus för att se färger).
-1 på alla färdigheter som kräver bra grepp.
Utmattningskolumner: (STY+TÅL+VIL)/5

Ganska stor skillnad va? Vilken variant tycker ni bäst om?

/Henrik
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Inga Mörkhyadealver..

Vita darkener?? Nu talar vi inte raser längre.. Nu har vi gått in på det lilla området som kallas folkgrupper (?) och går inte riktigt att jämföra med frågan om alver kan vara mörkhyade, men en blandning av darken och vanar borde kunna bli vit..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nu är jag upprörd.

Du talar om realism och liknande... Och att vissa raser inte skall vara bättre än andra (i det generella) men bara så länge som det är spelarraser.
OM det skulle vara en SLP ras så skulle du säkert inte se något som helst problem med att de var mycket starkare och bättre på alla sätt eftersom då kan ju inte spelarna utnyttja dem till sin fördel.

Sen din hypotetiska kattman kan jag inte uttla mig om men jag tycker allt att den "Realistiska" versionen borde ha mer på syn.
Och att du sedan kan göra en ras som "kattman" och försöker få den realistisk igenom att ge den lika mycket minus som plus.
Du kan inte ens tänka dig att det finns en ras som är stark, smidig och samtidigt intelligent utan att ha massor av minus på sina andra attribut.

Om du tar en Drake t ex så antar jag att du genast måste tillsätta massor med minus för att uppväga dess styrka och tålighet.. fast det är klart. Spelarna kan ju inte vara en drake.

Nä jag skulle säga att du är en Kobold till spelledare som försöker hålla allt till strikta ramar och inte kan se vidgade vyer och andra lösningar.


Only dead fish float with the stream.
 
Top