Nekromanti [Utpost] Tankar från GothCon?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Så det blev en hel massa lir av Utpost på GothCon, med många olika forumiter. Efter första speltestet med Wilper ändrade jag så att alla roller har egna formulär, vilket löste det ena problemet. Det andra problemet var att jag var bakis, vilket löste sig med tiden. Förutom detta ändrade jag ingenting, och jag anser att spelet är klart nu, om ingen har andra klagomål.

Om ingen har det så är alltså systemet färdigt och det som återstår är att få klart texten och testa huruvida den kan kommunicera spelet ordentligt, alltså externa speltest. Jag behöver dock en stund på mig för att skriva klart texten, så jag kommer inte att skicka ut den än på en vecka eller två. Oroa er inte, ni kommer att märka när det är dags.

---

Okej, det var mina tankar om Utpost. Nu är jag intresserad av era. Ni som spelade spelet, har ni något att säga? Alla kommentarer, från "Det är bra" till "Det är dåligt", via "Stackars Haakon".

Åh, och för er som var med om det sista speltestet kan jag meddela att bitar av det kommer att dyka upp i boken i form av dagboksanteckningar från rollerna. Coolt, eller hur? Men kan någon komma ihåg vad Pilzes roll, doktorn som var olyckligt kär i Haakon, hette?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Genesis said:
Okej, det var mina tankar om Utpost. Nu är jag intresserad av era. Ni som spelade spelet, har ni något att säga? Alla kommentarer, från "Det är bra" till "Det är dåligt", via "Stackars Haakon".
Riktigt, riktigt bra och jag ser fram emot att speltesta med min egen spelgrupp.

Och... Tja, säga vad man vill men han fick ju fett på sylen iaf.


Genesis said:
Åh, och för er som var med om det sista speltestet kan jag meddela att bitar av det kommer att dyka upp i boken i form av dagboksanteckningar från rollerna. Coolt, eller hur?
Ballt!

Genesis said:
Men kan någon komma ihåg vad Pilzes roll, doktorn som var olyckligt kär i Haakon, hette?
Nix.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Ok, jag har faktiskt en kommentar:
Övertag eller vad det hette kändes som något du lagt in för sakens skull, för att ha någon konsekvens av att förlora, eftersom de nästan aldrig användes. Jag tror det var för att vi hade lite för många roller i förhållande till hur länge vi höll på: det blev sällan mer än en konflikt mellan samma två roller. Det är mycket möjligt att de kommer mer till sin rätt när man spelar längre, men annars kan jag nog säga att en eller ett par färre roller inte hade gjort något. Jag insåg framåt slutet att "okej, valet nu är i princip mellan att sänka friktionen och att få ett övertag mot den här personen. Vad ska jag med ett övertag till, vi är ju snart klara?" Det tror jag inte var meningen.

Annars: det var bra!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Som jag ser det:

1) Man vill vinna konflikter för att vinna konflikter. Övertag är ju bara bra för att vinna konflikter, i vilket fall som helst. Så om du inte initierar en konflikt för att du inte hinner använda ditt övertag är det ju bakvänt.

2) Övertag kommer mest till sin rätt i kampanjspel. Spelet är tänkt funka i kortare kampanjer på 3-5 speltillfällen. Kanske borde man specifikt plocka bort övertag i ensessionsspel? Dock:

3) Övertag är en rolig grej att spela på. Om du har ett övertag över mig ger det bra rollspelsmöjligheter.

Bra feedback!
 
Top