Nekromanti utmattningsproblem...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Subjekt, objekt och snöstorm

"Då utmaning är av sådan komplicerad art och innehåller så ofantligt många funktioner och ändå i slutändan bara kommer påverka prestandan på ungefär ett och samma sätt, så tycker jag att det är sämre att skriva en dålig/överdetaljerad regel än att låta bli."

Och därmed anser du att det är sämre att skriva ett överdetaljerat stridssystem än att inte skriva något alls? För det är ju samma sak - det är komplicerat, innehåller ofantligt många funktioner som i slutändan bara kommer att påverka prestandan på ungefär ett och samma sätt. Vad är skillnaden? Tja, möjligen skulle det kunna vara att spelets miljö oftare har behov av ett system för våldsam konfliktlösning än att det inte har det. Eftersom konstruktören inte är vare sig synsk eller telepatisk så är det dessutom jefligt svårt för honom att förutse vad spelledaren eller Rising behöver. Ergo: den av konstruktören tänkta miljön och stämningen i spelet sätter behovet för stridsreglerna, oavsett vad individuella spelledaren eller Rising har att säga om saken. Samma gäller utmattning.

"Jag pratar om spelledaren. Han är ju faktiskt medverkande i spelsessionen, det är varken du, jag eller någon annan rollspelskonstruktör."

Den viktiga skillnaden är att vare sig du, jag eller spelledaren är närvarande när spelkonstruktören formulerar sin vision. I övrigt, följ ovanstående resonemang.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Subjekt, objekt och snöstorm

"Och därmed anser du att det är sämre att skriva ett överdetaljerat stridssystem än att inte skriva något alls? För det är ju samma sak - det är komplicerat, innehåller ofantligt många funktioner som i slutändan bara kommer att påverka prestandan på ungefär ett och samma sätt. Vad är skillnaden?"

Det finns en avgörande skillnad: Utmattning är en modifikation medan strid är en utmaning.

Utmattningar gör dig sämre på att överkomma utmaningar.

Så liknelsen Utmattningar-Strid, den haltar något. Däremot är det mycket lämpligt att göra likheter medan utmattningar och skador.

Javisst, skador påminner mycket om utmattningar; de kan bero på massor av olika saker, deras effekter är väldigt subjektiva och svåra att förutse, osv.

Hur mycket svårare är det att träffa en fiende om man har ett öga utstucket? Well, det borde påverka mer och mer ju större avståndet är till ens fiende, eftersom avståndsbedömningen minskar, men å andra sidan vill man ju ha fienden på avstånd eftersom den då inte riskerar hamna på fel sida av näsroten lika lätt. Rätt svårt att emulera med regler. Sedan har vi saker som skallskador som kan bete sig på de mest märkliga sätt, benbrott som inte alltid behöver vara ödesdigra; med vissa vapen och i vissa situationer behöver man ju nämligen röra på sig mindre än vad man gör i andra situationer.

Jag tycker alla de här andra effekterna av skador (förutom graden av livshot, alltså) kan abstraheras och lämnas över till SL i samråd med spelarna. Det går inte att skriva en bra regel om dem utan att superdetaljera det hela, och inte ens då blir det särskilt vettigt. Dessutom kan spelgrupperna själva vilja variera graden av dödlighet/splattrighet/hjältemodighet, så det är nästan bäst att lämna dem helt och hållet.

Sidorna kan användas till något som alla läsare har nytta av, vilket jag föredrar framför något som enbart somliga vill köra med.

"Den viktiga skillnaden är att vare sig du, jag eller spelledaren är närvarande när spelkonstruktören formulerar sin vision."

Om spelkonstruktören inte tänker på någon annan än han själv när han sitter och visionerar, då kan han gärna hålla sitt spel för sig själv också.

Om hans spel inte tokkoncentrerar sig på just effekten av utmattningar, då föredrar jag alltså att man lämnar det helt och hållet. Precis som alla sorters avancerade skador.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Subjekt, objekt och snöstorm

"Utmattning är en modifikation medan strid är en utmaning."

Utmattning kan i sig vara en utmaning också, till exempel i varje kampanj med gerillakrigstema. Bara att ta sig igenom en snöstorm är en utmaning i sig, och den är klart mycket roligare att köra om det faktiskt finns ett direkt samband mellan åtgärder och deras effekter.

"Jag tycker alla de här andra effekterna av skador (förutom graden av livshot, alltså) kan abstraheras och lämnas över till SL i samråd med spelarna."

Jo, men det är du det. Trots vad du tycker finns det en marknad för spel som Eon, Phoenix Command och Rolemaster. Så vad du tycker är med andra ord inte allenarådande.

Och det är det som är min hela poäng.

"Om spelkonstruktören inte tänker på någon annan än han själv när han sitter och visionerar, då kan han gärna hålla sitt spel för sig själv också."

Jo, han ska ju tänka på sin tilltänkta marknad. Antag att marknaden inte består av Johan Rising, utan av regeltalibaner ålder 16-20 som älskar Phoenix Command. Hur ska reglerna vara utformade?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Subjekt, objekt och snöstorm

"Bara att ta sig igenom en snöstorm är en utmaning i sig, och den är klart mycket roligare att köra om det faktiskt finns ett direkt samband mellan åtgärder och deras effekter."

Mmm, okej, om utmattningen är en direkt livsfara, då så. Då tycker jag kanske det är okej med regler. Det är väl som skador; man kan ha regler för det allra mest riskfyllda; skillnaden på liv och död, men sätten som prestationsförmågan påverkas på, de kan man nog lämna över till SL.

"Så vad du tycker är med andra ord inte allenarådande."

Åh, nejnej, jag tycker att det är bra att det finns den där typen av spel. Jag ville bara leverera ett par argument för vad det kunde finnas för eventuella nackdelar med utmattningsregler. Det slutgiltiga avgörandet är ju upp till trådstartaren. Jag är lika glad oavsett hur han resonerar, men allra mest glad är jag förstås om han tar till sig vad vi har skrivit och utifrån det gör en genomtänkt bedömning, oavsett om han sedan i slutändan resonerar som jag eller gör tvärtemot vad jag har förespråkat.

Allra gladast blir jag om han hittar på något som varken du eller jag har tänkt på. (För då har jag fått en massa nytt att tänka på och fundera över)

/Rising
 
Top