Nekromanti Utmattningskrångel

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
En person med fler utmattningkolumner (UK) orkar ju mer än de som har färre. Om vi jämför en person med 10 uk och en person med 5, så inser vi snabbt att om den som har 10 gör dubbelt så mycket blir de lika trötta. Det är väl frid o fröjd, men problemet kommer när vi ska återvinna utmattning.
Meningen med UK är ju att folk orkar hålla på olika länge innan de blir trötta. När de väl är trötta, har de samma svårighetsökningar, alla som ligger på +ob2T6 i utmattning är lika trötta, oavsett hur många uk dom har, tog ju bara olika lång tid att komma dit. Så, problemet. När den som har 10 återvinner tar det dubbelt så lång tid som för den som har 5 uk! Trots att de var precis lika trötta, fortsätter den ene vara trött mycket längre. (dubbelt så länge!) Om de nu var lika trötta, varför denna förskjutning, den är både ologisk o irriterande.
Förslag till lösning:
Att återvinna en rad stridsutmattning tar alltid 5 rundor, oavsett uk.
Att återvinna en rad långtidsutmattning tar en timme.
För varje rad vanlig utmattning man återvinner får man dessutom en poäng långtidsutmattning. (man blir trött av att slåss!) Sen har vi en variant i strid som är att man ignorerar de första stridsvana/3 utmattningen man får. Detta för att symbolisera kicken man får av striden, hur väl man använder den, sen när striden är slut (eller man tar en paus) så läggs den utmattningen till. Fungerar utmärkt!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Förslag till lösning:
Att återvinna en rad stridsutmattning tar alltid 5 rundor, oavsett uk.
Att återvinna en rad långtidsutmattning tar en timme.


Det låter som både en förbättring och en förenkling så det är odelat bra... Om man nu prompt behöver ruskigt detaljerade regler för utmattning är det ju bättre ifall de faktiskt funkar någorlunda rimligt :gremsmile:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Krilles lösningar

Finns de inget som har blivit fel i Eon som Krille inte har löst. Det börjar bli lite störande när man kommer på fel och klagar hos kompisarna. (Jag tycker inte om Eon så mycket.) Då upptäcker man senare att Krille redan har löst problemet.
Det här ju inte precis kritik, tvärtom även om de skrivs konstigt.
Mina applåder till Krille för sin insataser.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Att återvinna en rad stridsutmattning tar alltid 5 rundor, oavsett uk.
Att återvinna en rad långtidsutmattning tar en timme.
För varje rad vanlig utmattning man återvinner får man dessutom en poäng långtidsutmattning. (man blir trött av att slåss!)"


Det här var ett bra förslag. Med din tillåtelse lägger jag upp det bland Eons klurisar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Forumets upptäckter

"Finns de inget som har blivit fel i Eon som Krille inte har löst. Det börjar bli lite störande när man kommer på fel och klagar hos kompisarna. (Jag tycker inte om Eon så mycket.) Då upptäcker man senare att Krille redan har löst problemet."

Orsaken är till stor del det här forumet. Det tar inte så lång tid från det att ett potentiellt problem uppträder tills dess att det syns här. Sedan spånas det fram diverse lösningar, bland annat av undertecknad, vilket leder till att klurisarna kommer upp.

Så tack alla ni här för hjälpen. Utan er så hade klurisarna aldrig kommit upp.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Det här var ett bra förslag. Med din tillåtelse lägger jag upp det bland Eons klurisar. "

Med vördnad och bävan ger jag min tillåtelse.

*lycklig* :gremlaugh:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Forumets upptäckter

Det är bra att du tar hand om problemen och löser dom. Men snälla du kan du inte säga något som är obalanserat och knepigt som du inte har löst med en ny regel. :gremwink:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Forumets upptäckter

"Men snälla du kan du inte säga något som är obalanserat och knepigt som du inte har löst med en ny regel."

Vill du ha lite förslag på vad de inte löst?

Supa. Den är krånglig, dålig, obalanserat....blä!! Ej heller löst.
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Forumets upptäckter

"Supa. Den är krånglig, dålig, obalanserat....blä!! Ej heller löst"

Men... Vi har ju löst den. Antagligen på ett utmärkt sätt.
Dock fick jag just det märkliga infallet att krångla in kroppsvikten i ekvationen. Så att den där förbannade misslan däckar ännu oftare.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Forumets upptäckter

"Men... Vi har ju löst den. Antagligen på ett utmärkt sätt. "

Vi, ja. Inte dom. (inte krille)

"Dock fick jag just det märkliga infallet att krångla in kroppsvikten i ekvationen"

Vet. Har tänkt på det också, att vårt sto-värde ska räknas in vid tål...nåt sånt...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Forumets upptäckter

Har en grej som inte ens allas vår store (som i mäktig) Krille lyckats lösa!

Tag en stridskonst, inkludera dolk, stick, precisionsanfall, målpunkter och kasta vapen. Se till att du har styrka runt 25 (gör en trukh).

Du kan nu kasta en dolk närmre 100 meter.

Om du istället använder en fjäderpenna (sån där som man doppar i bläck) kan du kasta den säkert uppåt 250 meter på grund av dess ringa vikt. Med stick, precisionsanfall, målpunkter samt den magiska effekten 'Skärpa' av hög magnitud blir du en riktig krypskytt :gremwink:.

Om du använder en vanlig kastkniv, som är till enbart för att kastas - till skillnad från dolken och *host*pennan, kan du kasta den 16 meter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Forumets upptäckter

"Har en grej som inte ens allas vår store (som i mäktig) Krille lyckats lösa!"

Nå, han är rätt stor som i volym/massa också. :gremwink:

"Tag en stridskonst, inkludera dolk, stick, precisionsanfall, målpunkter och kasta vapen. Se till att du har styrka runt 25 (gör en trukh). Du kan nu kasta en dolk närmre 100 meter."

Min lösning på problemet: använd inte stridskonster. :gremwink:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Forumets upptäckter

"Nå, han är rätt stor som i volym/massa också."

Det är jag med, du är inte ensam om det :gremcrazy:. Låt oss starta De Fetas Klubb :gremcool:.

En lösning på problemet, förresten, är att vapen som används med tekniken som väger mindre än 1 kg, automatiskt räknas som 1 kg. En annan lösning är att sätta in en maxräckvidd, exempelvis den för kastknivar...

Fast tomteproblemet måste nästan få vara kvar, så att du slipper ändra rollspelsbuggsidan på foxtail :gremwink:.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tomteproblemet

"Fast tomteproblemet måste nästan få vara kvar, så att du slipper ändra rollspelsbuggsidan på foxtail ."

Tomteproblemet är dessvärre en massuppfittning från (förmodligen) min sida. Däremot finns det ett närbesläktat problem: det går att få en gûrd med negativ vikt, eller en henéa som är 68 cm lång och väger 1 kilo. :gremwink:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Forumets upptäckter

"Min lösning på problemet: använd inte stridskonster"

Tror faktiskt jag håller med. Det är dock ganska så mycket bättre som vi har ändrat dem...så de får vara kvar, är roligt att göra saker med extra finess.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Supa!

Supa. Den är krånglig, dålig, obalanserat....blä!! Ej heller löst.

Kom igen, Supa är ju den bästa färdigheten i spelet! :gremlaugh: :gremblush:

/Alfonso, 14-årig kaosmagiker och snart alkoholiserad!
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Supa!

Bra som färdighet. Dålig som regel. Ju bättre du är på att Supa, desto större är risken att du däckar. Typ...
 
Top