Nekromanti Utmattning

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Hej,

Ny på sidan men en van rollspelare sedan massa år tillbaka och ett fan av Eon. Ska precis dra igång min första kampanj men nya Eon (från Helmgast) och upptäckte mycket kul och bra grejer och så några grejer som jag gillade mindre. En grej som jag tycker var trist var att utmattning hade tagits bort på det sättet som i gamla Eon.

Utmattning ger inte längre några minus på att slåss utan används endast för att hålla sig på fötter. Det tycker jag är väldans konstigt. I realiteten innebär detta att man kan slåss hur länge som helst och ha en babilljard (det är en hög siffra) i utmattning utan att det spelar någon roll. För att det ska spela roll måste man träffas, först då spelar utmattning någon roll. Alla icke-träffade kämpar har en jävla kondis helst enkelt. ;)

Någon som husreglat detta på något vettigt sätt? På rak arm borde väl var tionde utmattning innebära minus en tärning e.dyl. Man kan ju bryta ner det i -1 per 3 utmattning också e.dyl.

/Erik
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Du kan tekniskt sett strida hur länge som helst utan att dö/svimma, dock kräver detta att du aldrig utnyttjar anfalls/försvarstaktiker, gör mer än en handling, eller blir träffad (eller har vissa typer av rustningar etc). Fullt möjligt, men väldigt osannorlikt. Utmattningen byggdes generellt upp ganska fort i våra strider och det var ganska vanligt att en karaktär/motståndare inte klarade av att strida längre när de hade typ 14 utmattning (såvida de inte hade relativt hög livskraft eller effekter som gav bonustärningar på chockslag).
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Fast det står uttryckligen i reglerna att man bara slår chockslag när man får utmattning av skador. Alltså kan du bära hur tung rustning som helst, använda alla tekniker i boken och fler handlingar gör man ju inte i nya Eon (det är gruppanfall isf), utan att det innebär något minus på att träffa.
Hur klarade man inte längre att strida? För att man träffades antar jag då?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
med fler handlingar menade jag att man agerar i fler faser än en eller utför vissa sidohandlingar (om jag minns rätt ger detta utmattning, men det kanske är -XD6 eller liknande istället?). Att man utför dessa saker ger som sagt utmattning och sedan krävs det bara att man misslyckas en gång med att undvika, eller att man tappar kontrollen för att allt ska gå käpprätt åt helvete (believe me, I know).

Att ge minus pga att man drar på sig utmattningen (speciellt om detta påverkar undvika/vapen/livskraft) är såklart en husregel man kan lägga till, men personligen tror jag att det skulle leda till att karaktärer kommer att dö sjukt mycket lättare. Skulle rekommendera att ni provar att spela utan en sådan husregel först och ifall ni tycker att det är för lätt kan ni ju alltid husregla att X utmattning ger -X/-XT6 för vissa/alla handlingar :)
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Jo det räcker ju med att bli träffad för att man ska behöva rulla mot sin utmattning, men det innebär ju ändå som sagt att alla har superkondis. Inga problem att slåss på full effekt med en miljon i utmattning, så länge man inte träffas.

Jag gillade gamla Eons utmattningsregler, vilket kanske gör att jag stör mig mer på dessa. Avsikten är att göra färdighetsslag svårare, inte livskraft, det vore dubbelbestraffande. :)

Ska testa med en försiktig svårighetsökning så får jag se. Så länge alla får den (Karaktärer som SLPs) så borde ju det inet vara något problem.

Ett alternativ jag kom på nu är att rulla livskraft mot utmattning när man passerar olika nivåer, 5,10, 15, osv. Vid misslyckande får man -1T6 typ. :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Jo det är sant, dock brukar även karaktärer som är väldigt bra på att undvika/blocka tillslut bli träffade och då kan det snabbt gå utför om man "betalat" för anfalls/försvarstaktiker och samlat på sig utmattning på det sättet.

Att man rullar för att se om man blir tröttare eller ej låter definitivt bättre, men jag skulle nog föreslå en sänkning på -2 istället för -1T6 vid misslyckande eftersom du snabbt kan komma upp i 5 utmattning och -1T6 gör extremt stor skillnad from my experience.
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Låter rimligt. Räknar man lite på det så ökar ju svårigheten att lyckas väldans snabbt med -1T6. Ska speltesta det framöver och se om det håller. Tack för bra diskussion. :)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Under speltest av reglerna hade vi ett tag en regel som sade att man fick ?1T6 avdrag från att man nådde 10 Utmattning. Mekaniskt fungerar det men vi upplevde att striderna blev mer spännande utan modifikationen då det lät svårt slagna kämpar att göra en comeback (samt att det sällan behövdes då den som först får 10 Utmattning troligen redan är den sämre kämpen och ytterligare bestraffning kan bli överdrivet).

Kan även noteras att en spelledare alltid kan kräva ett Chockslag om Utmattning börjar nå absurda nivåer.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kaigon;n104844 said:
Mekaniskt fungerar det men vi upplevde att striderna blev mer spännande utan modifikationen då det lät svårt slagna kämpar att göra en comeback
Den kommentaren fick en mängd olika scener, från en mängd olika filmer mm, att flyta igenom skallen på mig. :)
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Kaigon;n104844 said:
Under speltest av reglerna hade vi ett tag en regel som sade att man fick ?1T6 avdrag från att man nådde 10 Utmattning. Mekaniskt fungerar det men vi upplevde att striderna blev mer spännande utan modifikationen då det lät svårt slagna kämpar att göra en comeback (samt att det sällan behövdes då den som först får 10 Utmattning troligen redan är den sämre kämpen och ytterligare bestraffning kan bli överdrivet).

Kan även noteras att en spelledare alltid kan kräva ett Chockslag om Utmattning börjar nå absurda nivåer.
Ok, skönt att höra att det varit uppe på tapeten iaf. :) Kommer nog köra på något test vis någon nivå för att se om extra avdrag kommer fås eller ej. Gillar comeback-känslan också dock.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Min största invändning mot systemet, som jag nog kommer husregla, är att all utmattning återhämtas direkt. Om det nu simulerar småsår och annat borde det ta längre tid att återhämta. Om du har deltagit i en stor strid borde du vara mör och tagen några dagar.

Kanske att man återhämtar 10 i utmattning när striden är slut och sedan ytterligare 10 för varje natt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Kri;n105285 said:
Min största invändning mot systemet, som jag nog kommer husregla, är att all utmattning återhämtas direkt. Om det nu simulerar småsår och annat borde det ta längre tid att återhämta. Om du har deltagit i en stor strid borde du vara mör och tagen några dagar.

Kanske att man återhämtar 10 i utmattning när striden är slut och sedan ytterligare 10 för varje natt?
Vi funderade i dessa banor också, men det uppstod underligheter - som krigaren som bara har drabbats av utmattning genom sina handlingar i strid (som kraftfullt anfall, etc) men som aldrig blev träffad. Dels kändes det inte rimligt, men - framför allt - så var det inte så kul.

Därför är utmattning en mätare som återställs snabbt. Om man har blivit skadad så att det får en längre effekt så motsvaras det av konkreta resultat - som benbrott, sår, etc.

Men husregla på! Det är ditt spel och spelgäng. Hade jag gått den vägen med mitt gäng så hade jag infört att varje träff som orsakar utmattning noteras och när striden är över summeras antalet träffar (oavsett träffens effekt vid träffögonblicket). Denna summa skulle jag sätta som en temporär Grundutmattning fram till nästa längre sovperiod - typ en natts sömn.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Big Marco;n105287 said:
Vi funderade i dessa banor också, men det uppstod underligheter - som krigaren som bara har drabbats av utmattning genom sina handlingar i strid (som kraftfullt anfall, etc) men som aldrig blev träffad. Dels kändes det inte rimligt, men - framför allt - så var det inte så kul.

Därför är utmattning en mätare som återställs snabbt. Om man har blivit skadad så att det får en längre effekt så motsvaras det av konkreta resultat - som benbrott, sår, etc.

Men husregla på! Det är ditt spel och spelgäng. Hade jag gått den vägen med mitt gäng så hade jag infört att varje träff som orsakar utmattning noteras och när striden är över summeras antalet träffar (oavsett träffens effekt vid träffögonblicket). Denna summa skulle jag sätta som en temporär Grundutmattning fram till nästa längre sovperiod - typ en natts sömn.
Sensei Marco is wise in the arts of rules!!

Mycket bra förslag, ska pröva det i vår grupp.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En annan rätt simpel variant man också skulle kunna göra om man vill skilja på "handlings utmattning" (eller vad man nu än vill kalla det) och "skade utmattning" är att helt enkelt dra ett vertikalt streck igenom, och dela på, utmattningsrutan. Och sedan allt på ena sidan är "handlings utmattning", och allt på andra sidan är "skade utmattning".

Och sedan efter det så är det ju rätt lätt att hantera de två, och lägga husregler på hur HU och SU ska hanteras. Jag skulle nog köra med att HU försvinner helt direkt efter striden/scenen är slut... medan SU... ja där finns massor med olika sätt att hantera den på, och alla antagligen minst lika funktionsdugliga.

Hmm... men jag tror den jag kan gräva fram in min hjärna som jag gillar bäst är att utmattningen sjunker, i grund, med antalet tärningar i Tålighet+Vilja, eller antalet tärningar efter du delat Tålighet+Vilja med två. Detta kan man ju använda i både spelets faktiska regler om Utmattning, eller om man delar på typen av utmattning.

Man skulle ju kunna använda båda värdena också, där det fulla värdet är om man får vila och vård, medan det delade värdet får man tillbaka när man är aktiv. Så 3T6+2 + 3T6+1 skulle resultera i att man har 6, respektive 3, utmattnings återhämntning per "period". Medan t.ex 4T6+3 + 4T6+2, skulle resultera i 9 som full återhämntning, och 4 som halv återhämntning (avrundat ner så klart, det är ju Eon trots allt).

Sen hur ofta man får tillbaka utmattning? Ja där finns ju olika varianter där också.

Direkt efter striden/scenen så tycker jag man kan få tillbaka X utmattning (halva eller fulla värdet beroende på vad som passar bäst, t.ex beroende på om man separerar handlings och skade utmattningen eller inte).

Och sedan där efter så kan man ju få tillbaka hela eller halva värdet (igen beroende på om man delar på HU och SU eller inte, eller om man har vila & vård eller inte, eller hur stor tids intervallerna är) med allt från varje timme, till var 6'te, var 8'de, var 12'te, eller var 24'de, timme... och/eller efter en god omgång sömn (hel eller halv, eller allt som Marco föreslog)...

Varianterna är många.
 
Top