Nekromanti Utmattning

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Nytt inlägg på bloggen. Vad tycker ni?

Skönt att slippa krångla med massa kryssifyllning och att mycket är sammanbakat. Både utmattning och smärta gav ju ändå chockslags svårigheter på liknande sätt. Ett stort steg att gå från strider med max +1T6 då det tidigare ofta landadepå +2-4T6. Striderna lär hålla på lite längre då, men skönt framförallt då det gäller monster. Särskilt om de har specialregler som smärttålig ex och får sin extra T6 ganska sent efter många skador.

Likaså om typ maxet för utmattning är 20 så kan spelarna sitta med varsin T20 o räkna upp den så blir det inget onödigt kladd i formuläret överhuvudtaget (såvida alla litar på varandra och ingen vänder tärningarna).

Står att all Utmattning stryks typ efter några minuters vila. Om smärta är inbakat från jobbiga skador kan ju det inbakas i systemet (förslagsvis) genom att värk uppkommer genom en uträkning från Trauma där en viss mängd Trauma höjer smärtan för att symbolisera värk och ont i sina skador. Lite på liknande sätt som Noirs Maximala Välmående och Välmående där tyngre jobb krävs att få bort de allvarliga skadorna flr att man ska bli helt återställd.

Snälla låt Chockslagen fortsätta baseras på Sty, Tål o Vil både för Dödsslag o chockslag så man inte behöver ett Livsvilja värde också. Bättre isf med specialegenskaper som seglivad (-1T6) för att gestalta de som lättare svimmar än dör.

Skulle vara kul med nivåer på Utmattningen så att om ex 10 innebär -1T6 att kanske lägre nivåer innebär minskad förflyttning. På det sättet kan överbelastninh bakas in av att man alltid har 1-2 i Utmattning om man är överbelastad och kanske -1 i Förflyttning eller så.

Summaav kardemumma gillar jag ideerna mycket. Ett mindre men samtidigt lika detaöjerat system. Det viktigaste är ändå att detaljerna får plats, men för mig gärna i ett nedskalat format som detta.

Ser framemot att läsa mer om Skador. Hoppas det mesta ärsig likt :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har spontant svårt att se hur dessa utmattningsregler ska kunna vara kompatibla med regler för alkohol och droger, nedkylning, sömnbrist, sömnmagi, RITUALMAGI, etc, vilket var en väldigt snygg feature i gamla Eon, att alla dessa olika tillstånd kunde kokas ned till utmattningspoäng.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Spontant tycker jag det låter bra!

Sedan kommer det kräva en hel del omarbetning av andra delarna av reglerna (se Ymirs inlägg) men det ser jag inte som något negativt. (Hoppas dock att en ny Magibok kommer väldigt tätt inpå Eon IV så man inte får ett glapp där.)

Funderar på om "Utmattning" är bäst ord när det inkluderar även skador, även om innebörden förklaras så leder betydelsen mig in just på att vara fysiskt slutkörd, andfådd osv. Hade säg "Påfrestning" varit en bredare term som bättre omfattar allt som nu ligger i begreppet?

/ Phelan
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag skrev lite tidigare vad sägs som ett Minimalt Utmattning (håller med,termen bor bytas, Omtockning?). Att allt ovan trissar på det Minimala så att man alltid är lite hängig tills man får mojlighet for läkarvård, somn och avgiftning. Man måste hålla reda på bara så att ex Värk forsvinner pga läkarvård och t ex somnbrist p ga somn så att detta är ett värde som alltid är besvärligt. Gamla personer kanske får risk for en ständig ryggont eller knakiga knän som ständigt hojer det Minimala Utmattningen.

Ytterligare forslag om ni tycker ovan idé låter bra kanske man vid en av Utmattningsnivåerna dessutom få sådan Minimal Utmattning just for att man kort slut sig själv. Efter en oerhort anträngande strid räcker det inte med några minuters vila utan att man vilar upp sig länge.

Att baka in allt i samma system tycker jag skulle vara oerhort skont. Ovan är bara ett forslag.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Nu är jag inte det minsta insatt i regelsystemet, men den enklaste lösningen vore väl ungefär såhär: om du dricker alkohol, äter droger, blir nedkyld gör RITUALMAGI o s v får du kryssa utmattning.

Alltså typ som det "alltid" har varit, bara att nu finns det en gemensam mätare för smärta och utmattning.

Jag gissar vidare att sega skador och ihållande effekter kommer generera långtidsutmattning, vilket markeras med X istället för / ...
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Här är länken också:
http://neobloggen.blogspot.se/2013/05/utmattning.html

Jag tycker det låter bra! Skönt att inte behöva ha så mycket poäng att kryssa. Samt att man kan räkna ihop det till en sak med skador och så. Så att mindre skador är nått som man kan bli fri från rätt så snabbt typ blåmärken, å träff så man tappar luften och liknande. Men även att man tröttar ut sig genom att svinga vilt! Det borde nästan vara så att vissa vapen ger mer utmattning att hantera i vissa typer av anfall! hade varit bra avvägning. Typ man blir tröttare av att slåss vilt med ett tvåhands svärd!
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag har spontant svårt att se hur dessa utmattningsregler ska kunna vara kompatibla med regler för alkohol och droger, nedkylning, sömnbrist, sömnmagi, RITUALMAGI, etc, vilket var en väldigt snygg feature i gamla Eon, att alla dessa olika tillstånd kunde kokas ned till utmattningspoäng.
Sömnmagi? Finns det sömnmagi?

Sedan när det gäller alkohol, nedkylning ritualmagi, hunger och törst och sådant. Har någon någonsin använt dessa regler ihop? Typ "Du är nedkyld, är törstig, kastar en ritual och så dricker du sprit också wohow vad många kryss utmattning det blir."

Jag tycker det är lite väl petigt. Det här exemplet på typ 7 sidor som handlar om hur man stryper någon och man får kryss för hur mycket luft man tappar tycker jag är ett bra exempel där hur Eon IV inte bör vara. Liksom exemplet där folk försöker supa ned varandra.

Och om nu reglerna funkar på det sättet så hindrar väl inget att de är på samma sätt som nu? Alkohol ger utmattning, droger ger utmattning, sömnmagi (?) ger utmattning, dansa runt eld ger utmattning. Bara i inte lika stor skala?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Fantastiskt bra initiativ som dels gör systemet mer lättgripligt, men också mer realistiskt, även om man gör sig av med viss detaljrikedom. Kroppen svimmar när den stressas för mycket, men det går inte att mäta om stressen kommer från skador eller ansträngning såvida det inte är ganska allvarliga skador. All ansträngning är ju muskelskador i grund och botten. Det är ju bland annat det träningsvärk är, trasiga muskler.

Så att baka samman alltihop till ett enda värde, som utmattning, som representerar hur stressad kroppen blivit, är ett alldeles förträffligt rimligt system. Ja, så länge man skiljer större punktskador från utmattningen, och det gör man ju som bekant. Nu får vi hoppas att neogames låter de allvarliga skadorna utgöra separata minus och inte sammanbakade sådana. de har irriterat mig ganska länge. Jaså, blev du boxad på låret? Ja, det kommer givetvis begränsa din förmåga att knyppla.

Gör man sig av med det så är man på god väg att landa ganska realistiskt till. Sedan kan ju varje spelgrupp för sig modifiera precis hur realistiskt de vill ha det genom att höja och sänka effekterna av skadorna. Vill man ha det väldigt realistiskt, så kan en simpel sårskada i praktiken försätta den armen ur brukbart skick. Vill man ha det mer episkt kan effekterna vara mer begränsade.

Bra initiativ, uppskattas.
 
Top