Nekromanti Utmattning

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Jag har inte läst reglerna helt och hållet så jag vet inte om det finns någon liknande regel men jag tror inte det...
Skulle det inte vara möjligt att då du är som allra tröttast låta svepas med i andrenalinet och med all vilja forcera fram ett slag rakt mot sin fiende,,, Alltså till exempel att man kunde slå ett slag mot vilja (ob3t6) jag tycker det känns så att om man verkligen så kan man även om krafterna inte riktigt orkar.. Fast detta är bara en tanke som sagt! Jag är inte säker på hur det stämmer men tåls väl att diskutera, eller?
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Hmmm...

Det finns en regel som jag tror skulle kunna användas på samma sätt som du snackar om. Det är regeln om raserianfall i stridsreglerna och handlar om att om RP blir arg (blir allvarligt skadad, eller ser vänd dö/svimma) så blir denne arg och får -Ob1T6 på utmattning och smärtesvårigheter och även VINIT samt gör mer skada. Du skulle ju kunna applicera den regeln på situationen du pratar om.

Fast ärligt talat så tycker jag det låter som att du ska använda regeln om raserianfall och säga att personen ifråga är arg för att den är så trött och ev ut numrerad eller liknande så att den blir rasande och får lite lättare att slåss.
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Ska vissa exemp..

Nej jag tänker mig faktiskt att tex två personer har strid länge, Person A(vi kallar han aggresiv) har mött person B(Defensiv) och A slår som en galning och blir trött satan. Efter ett tag så börjar striden bli lite svagare att tex person A vilar mycket och tar ett par smällar men han är ju van så han står vidare men sedan plöstsligt bestämmar han sig nä nu jävlar ska jag allt ta..*Apapa en krona i svordoms burken(Eller nåt)*
Så A tar då och får en kik (Eller rus eller vad man ska kalla det jag syftar givetvis på andrenalin!) Så likt när man har bestämt sig, nehe! Jag ska springa 100 meter till även om jag inte orkar så han slår ett vilje slag rekomdervis då lika mycket som han uttamattning och lyckas.. Så han tar sin yxa och drar till ett sissta, ett kraftfullt slag som tar ner person B(Vi säger så att person B inte lyckas med att parera eller nåt sånt) sedan faller person A helt uttmattad på marken och andas häftigt i flera sekunder! Eller.. Har du sett "The patriot" där är ett bra exempel om vi säger att han huvud personen(kom inte i håg vad han hette på the patriot men ja Braveheart killen säger väl en del) I slutet står han på knä och ser den amrikanska flaggan och precis som motståndaren ska hugga honom så tar han och svingar yxan av alla sin vilja, fast som sagt jag tror inte det var uttmattning i filmen men du förstår att man med hög moral och stark vilja tar i det där extra och struntar i om man orkar eller inte!
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ska vissa exemp..

Jag tycker att det ligger något i det här. Den sista meningen du skrev sammanfattade bra, att man struntar i om man orkar eller inte. Jag tycker att de flesta rollspel missar att ha regler om adrenalin, och det är väldigt synd. Adrenalin är nämligen det som höjer oss ett snäpp eller två.

Sedan finns det en annan aspekt. Det kanske inte passar in i sammanhanget, men jag drar det ändå.

Det finns, som ni kanske vet, en hel del exempel på när människor utfört prestationer som man inte kan tänka sig är möjliga. Mammor lyfter bilar för att deras spädbarn ligger under, och liknande. Saken är alltså den att våra muskler är kapabla till så mycket mer än vad hjärnan tillåter oss. Våra rumpmuskler är starka nog att lyfta 1,5 ton (om man nu kom på ett sätt att lyfta med rumpmusklerna), och våra armmuskler kan lyfta flera hundra kilo. Tyvärr tillåter inte hjärnan oss att göra det, eftersom kroppen inte klarar av lyftet (även om musklerna gör det) och hjärnan sätter därför in en spärr. Hjärnan säger åt oss att vi inte kan lyfta en bil oavsett vem som ligger under den, och därför gör vi det inte. Men när mammans spädbarn ligger där under rusar adrenalinet (jag tror att det är adrenalinet iaf) upp i hjärnan och spärren kan ibland försvinna, och mamman kan lyfta bilen. Kan vara något att tänka på.

/Mederian
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Ska vissa exemp..

Det finns, som ni kanske vet, en hel del exempel på när människor utfört prestationer som man inte kan tänka sig är möjliga. Mammor lyfter bilar för att deras spädbarn ligger under, och liknande. Saken är alltså den att våra muskler är kapabla till så mycket mer än vad hjärnan tillåter oss. Våra rumpmuskler är starka nog att lyfta 1,5 ton (om man nu kom på ett sätt att lyfta med rumpmusklerna), och våra armmuskler kan lyfta flera hundra kilo. Tyvärr tillåter inte hjärnan oss att göra det, eftersom kroppen inte klarar av lyftet (även om musklerna gör det) och hjärnan sätter därför in en spärr. Hjärnan säger åt oss att vi inte kan lyfta en bil oavsett vem som ligger under den, och därför gör vi det inte. Men när mammans spädbarn ligger där under rusar adrenalinet (jag tror att det är adrenalinet iaf) upp i hjärnan och spärren kan ibland försvinna, och mamman kan lyfta bilen. Kan vara något att tänka på.
Så här är det egentligen:
När hon ser sin unge under bilen hamnar hon i ett tillstånd av chock, i vilket hon glömmer bort några av de grundläggande osanningar på vilka vi bygger vår verklighetsuppfattning. De osanningar jag syftar på är:
1: För att röra mig måste jag använda muskler.
2: Ju mer jag spänner musklerna, destu mer kan jag lyfta.
Hon går istället tillbaka till att använda Ki, och låser därmed inte in sin styrka i musklerna. Därför kan hon lyfta ner än vanligt.

Ja, jag är en kampkonstutövare.

RhiHaoEn
/Cernael san
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Re: Ska vissa exemp..

Ki? Jag tror mer på att styrkan hon fick kom totalt från andrenalin kicken som antagligen var på en onatuligt hög nivå då hon såg sina egna barn klämmas under en traktor. Sen var faktiskt kvinnan i fråga en bonde kvinna så hon var väl lite starkare än storstads kvinnan. Antagligen så kom den mesta styrkan från själva andrenalinet och hjärnanas klarsyntet(av andrenalinet) sen så lyfte hon in traktorn rakt upp och ner uitan bara en del av den fast det är ändå väldigt bra presterat, speciellt för en kvinna,,,
 

hammer

Veteran
Joined
21 Feb 2002
Messages
4
Location
Lund
mmmm det skulle va en möjlighet, jag har inte heller läst reglerna så där eextremt noggrant men jag tycker att speciellt reglerna för utmattning verkar komplicerade med en massa modifikationer överallt. Det skulle nog bli alldeles för mycket och tänka på med ännu mer. men de är klart det skulle förhöjt verkligheten. Lycka till med adrenalinetaufwiedersehen! Hammer/images/icons/dragon.gif
 
Top