Nekromanti Utmattning i magi

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
jag tror man får +1 utmattning per handling i samband med magi, dvs +1 utmattning för att alstra, en för att transformera, osv... eller så får man typ ingen utmattning, kan iaf inte komma ihåg att jag läst några regler om det (eller så är jag väl bara glömsk :gremtongue:).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja, man får väl utmattning av vissa former av kroppsligt alstrande framför allt. Biotropi och psykotropi om jag minns rätt.

/Joel
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Psyko- och biotropi

Varje alstrat filament av psyko- och biotropi ger 1 långtidsutmattning hos den personen som filamentet alstras ifrån. Detta är vanligtvis magikern själv, men med andra personers samtycke så kan magikern dra psyko- eller biotropi ur andra personer.


/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nepps

Nu har du faktiskt fel är jag är jag rädd. Jag har precis kollat regelboken och det står ingenstans där att man skulle få en utmattning per handling i kastandet av besvärjelser. Du blandar nog ihop det med en utmattning per handling när man slåss, rent fysiskt.

Det enda sättet att få utmattning av magi är alstra psyko- eller biotropi från sig själv, eller utsättas för någon (o)lämplig okontrollerad dissipation.


/Naug, rättar
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Du behöver inte få utmattning från biotropi.Du kan alstra från lämpliga levande föremål eller en frivilig person. T. ex. om du står mitt i en skog så behöver du inte precis alstra ifrån dig själv. Och jag hade för mig att det var ob1t6 poäng långtidsutmattning vid kropslig alstring ialla fall för biotropi
 

obbe

Veteran
Joined
28 Sep 2003
Messages
1
Location
Mölnlycke
Re: Psyko- och biotropi

måste man ha en annan persons tillåtelse för att alstra från dom? det verkar lite konstigt att en krigare som inte kan nånting om magi skulle kunna stoppa en alstring som han inte har en aning om händer förutom att han känner sig lite tröt?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Psyko- och biotropi

"det verkar lite konstigt att en krigare som inte kan nånting om magi skulle kunna stoppa en alstring som han inte har en aning om händer förutom att han känner sig lite tröt?"

Så som jag tolkar böckerna så är det en viljemässig handling att tillåta någon alstra från dig. Det är möjligt att det bara är magiskt begåvade personer som besitter den förmågan att öppna sig själv och låta andra nalla av ens personliga magiska fält. Men jag skulle nog säga att alla kan göra det, om dom bara får förklarat för sig vad som gäller. Det skulle säkert kunna se ut nånting i den här stilen


- Slappna av nu, jag tänker omplacera ditt biotropiska fält så att ditt sår läker snabbare.
*skeptisk blick från legoknekten*
- Slappna av. Nu det här kan kännas lite... lustigt. Men försök inte spjärna emot utan slappna av och låt det vara


Om legoknekten slappnar av och gör det aktiva valet att han faktiskt tillåter biomantikern leka med hans biotropiska fält så funkar det. Om han slappnar av och har ett humör av vägran gentemot den biomantiker som försöker dra av hans biotropiska fält så kommer det inte funka.


Ska man teknobabbla en förklaring till varför det är så skulle man kunna säga någonting i stil med:


En solig dag på det högre läroverket för de magiskt begåvade i An-Thalamur:
- Ni förstår, man kan inte alstra biotropi ur en besjälad varelses kropp eftersom det biotropiska fältet är så koncentrerat vid kopplingen mellan kropp och själ. Försöker man alstra någon annan stans än just vid den kopplingen så kommer man inte att kunna finna ett tillräckligt starkt biotropiskt fält. Således måste alstra ur självaste kopplingen mellan kropp och själ. Och som ni som andraårsstudenter *pekar ut mot salen* borde veta vid det här laget, så finns det endast en väg in till det psykotropiska fältets innansida och det är igenom självaste själen.
Nu, kruxet är att själen är reflexmässigt stängd för sådana här intrång så själens ägare måste på så vis viljemässigt låta den alstrande magikern komma igenom psykotropin och komma åt den biotropiska kopplingen. En övning som är svårar än man kan tro. Ungefär lika skoj som att inte ducka när någon kastar en boll i ansiktet på en. *lätta skratt hörs i salen* Men lita på mig när jag säger att man lär sig.


Men det är ju bara om man känner behovet av att teknobabbla magin i Eon. Jag älskar ju iofs att få ordbajsa med påhittade termer som bara nämnts vagt i böckerna, men det är bara jag :gremwink:


/Naug, sömnig
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Termotropi

En karaktär jag spelledde var en magiker som var grymt skicklig på Termo- och kryotropi. Han hade dessutom ytterst lite respekt för andra varelser. En vinterdag fick han för sig att gå runt och alstra termotropi från folk och när folk började dö var jag tvungen att hitta på några regler som fick honom att sluta...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Termotropi

"och när folk började dö var jag tvungen att hitta på några regler som fick honom att sluta..."

Det borde räcka med att säga att man måste ha kroppskontakt med det man alstrar ifrån. Då kommer folk bli lite purkna när den skumma magikern kommer och gör handpåläggning och helt plötsligt börjar man frysa. Särskilt om det redan är kallt.

Folk har fått en råsopssmäll på käften för mindre du vet :gremwink:


/Naug, alstrar termotropi med kroppskontakt
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Man får då kanske helt enkelt acceptera att det inte har några negativa effekter om du alstrar från en lämplig källa, sig själv då borträknad. Det är kanske egentligen inte är så bra att suga ur sig själv.. särskilt inte nekrotropi.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Termotropi

Folk har fått en råsopssmäll på käften för mindre du vet
Jo men den där magikern är en hal skit och spelaren är minst lika illvillig som sin karaktär. Men du har poäng, han lugnar sig lite efter att ha åkt på stryk...
 
Top