Nekromanti Utmatting

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Hvordan gjør folk det ved hendelser midt i lengre reiser?
Får spillerne noen modifikasjoner av utmatting hvis det oppstår uventede situasjoner på slutten av en dagsmasj?
Feks -ob1t6, eller regner en med at de viler stadig, så de ikke får noen minus modifikasjoner.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hvordan gjør folk det ved hendelser midt i lengre reiser?
Får spillerne noen modifikasjoner av utmatting hvis det oppstår uventede situasjoner på slutten av en dagsmasj?
Feks -ob1t6, eller regner en med at de viler stadig, så de ikke får noen minus modifikasjoner."


Jag skulle säga att det har att göra med två faktorer:

1. Hur snabbt marscheras det?
2. Hur jobbig är terrängen?

Sen skulle jag slå marsch - slag, och utifrån det helt godtyckligt bestämma vem eller vilka som blivit ordentligt utmattade.

Jag tror att min SL gör något liknande. Det kan förresten nämnas att magi för att göra upp lägereldar funkar bra i teorin, men blir jobbigt efter en lång marsch, då svårigheten plötsligt är mycket högre... :gremsmile:

--Björn, eldfödd
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag brukar köra med att marschslaget samt spelarnas beslut (tar de lite längre raster? reser de extra fort? med mera) avgör hur mycket utmattning de får.
Det är oftast ganska förödande att bli anfallen just innan man slår läger med dessa regler, men tänk på att anfallarna också måste få utmattning. De kanske har ridit ifatt målet för sitt anfall - då borde de ha högre utmattning, eller så har de legat lugnt i bakhåll hela dagen - då har de ingen utmattning.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Takk til de som har svart sålangt

Fart og terreng har selvfølgelig endel og si på utmattingen.
Men når vi har spilt så har spillerne mest holdt seg til siviliserte trakter, der det har vært vertshus eller lignende ved ca en dagsmarsj mellomrom. Og siden det er lagt opp vertshus i sånne "etapper" så regner jeg med at en ikke trenger gå i noe super tempo for å nå frem, da det sikkert er meningen at de fleste skal klare det i et "vanlig" tempo. Men ettersom jeg har forstått så pleier de fleste operere med slag hver eneste dag?
Og hva med den utmattingen, ved vanlig tempo så mister en 3 utmattingspoeng i timen, og det er da innberegnet raster.
Hva med når de begynner og gå på morran (10feks) og blir angrepet på kvelden av landeveisrøvere (ca kl 19).. Skal de begynne med (9x3) 27 poeng utmatting da?. Dvs at en vanlig menneske får +2t6 på alt han/hun gjør?
Jeg synes det høres litt "ekstremt" ut.
Og selvfølgelig så må en tenke på at de som de møter muligens har vandret likelangt. Men i mange tilfeller som feks røvere, dyr, troll osv, så har de jo ikke det.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Lösningen är ett antal raster. En hel dags marscherande motsvarar tio timmars aktivt vandrande (10x3 poäng utmattning vid en vilolös dags slut). Bryter man upp vandringen med två raster så tar sig dagen ut enligt följande:

Fyra timmars marsch från arla morgon till mitten av förmiddagen (låt oss säga 7-11) resulterar i (4x3) 12 poängs utmattning för den lätt lastade som nu äter, vattnar packdjur och vilar i två timmar (11-13) under vilka vår vandrerska återfår (2x5) 10 poängs långtidsutmattning och nu står på 2 p. långtidsutmattning. Därefter följer ytterliggare tre timmars marsch (2+3x3=11) följt av ännu en timmeslång vilopaus under vilken vår vandrerska får tillbaka 5 poäng långtidsutmattning och nu hamnar på 6 p. långtidsutmattning. Efter de sista tre timmarnas marsch är klockan åtta på kvällen, solen börjar dala och vår trötta vandrerska har (6+3x3) 15 poängs långtidsutmattning.

Reser hon tillsammans med några vänner genom ett mindre civiliserat område så är det ännu viktigare att undvika att bli alltför uttröttad. Vi bryter då upp marschen i 2,5 timmars pass och tar tre pauser, varav den mittersta är två timmar lång. Efter 2,5 timmar så kommer de marscherande att ha (2,5x3) 8 poängs långtidsutmattning följt av en timmes vila (åter nere på 3 p. utmattning) följt av ytterliggare (3+2,5x3) 11 poängs långtidsutmattning följt av två timmars vila (åter nere på 1 p. utmattning) följt av ytterliggare (1+2,5x3) 9 poängs långtidsutmattning följt av en timmes vila (åter nere på 4 p. utmattning) följt av ytterliggare (4+2,5x3) 12 poängs långtidsutmattning efter sammanlagt fjorton timmar på vägen (varav fyra av dessa timmar utgörs av vila).

Det är fortfarande vanskligt att plötsligt hamna i en strid och avslutas den inte fort så kommer slött i skogen vilande rövare att ha resenärernas trötthet på sin sida. Är de resande tyngre lastade så får de antingen standardmässigt ta tvåtimmarsraster eller låta bli att vandra hela dagen.

På sommardelen av året så är fjorton timmars vandring inga problem och på vintrarna (då frånvaron av dagsljus omöjliggör långa raster om man fortfarande vill göra god tid) bör förnuftiga människor inte hålla till ute på vägarna.

Vill man som GM inte behöva ha absolut koll över karaktärernas utmattning så kan man tänka sig att de förnuftiga resenärerna har 4+ob1D6 poängs utmattning om någonting händer dem strax innan än rast och 4+ob2D6 om någonting händer strax innan dagsresan avslutas (reser de på riktigt ordentliga vägar så kan detta ersättas med 4+1D6 respektive 4+2D6).

Hoppas detta kan vara till någon hjälp
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Min personliga åsikt där är att ge dem en tre-fyra utmattningspoäng, inte mer. Resten borde sköljas bort av adrenalinet, åtminstone under de första rundorna. Därefter skulle jag introducera spelarna till resten av utmattningspoängen.

Se det som ett alternativ till Veheners post, för den som inte vill bolla så mycket med siffror.

--Björn, sifferbl nd
 
Top