Nekromanti Utmatting / Stridsspørsmål

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Jeg skal begynne og spille Eon igjen, etter noen års pause, og har derfor begynt og sette med inn i Eon IV.
Så har ett par raske spørsmål.

Ettersom hvordan rustning en person har, så får han en Grundutmattning. Det er den utmattning en person får i hver fase eller runde i striden (itillegg til for eksempel snabbt anfall osv)?

Når bruker en denne utmattningen utenom når en slår chockslag?
Får en person minus på ferdighetene ettersom stridene pågår av utmattning, og hvordan fungerer det?

Jeg har forresten tenkt til å begynne å spille diamantäpplet med nye personer, så i den forbindelse så hadde jeg tenkt at rollepersonene kom fra blant annet asharien/soldarn, men hvordan er reglene for det? Alt er jo lagt opp til at rollepersonene kommer fra Jargien :(
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
377
Location
Birmingham, UK
Grundutmattning betyder att en rollperson har visst mycket utmattning som bas när de har på sig en viss typ av rustning (eller pga sjukdom eller liknande). Man får inte utmattning varje runda pga denna, utan man har det istället som 'grund'.

Som exempel så har vi RP1 och RP2. RP1 har en rustning som ger dem 4 grundutmattning, medans RP2 inte har en rustning alls (därmed ingen grundutmattning). När RP1 tar skada får de 3 utmattning, och är därmed uppe i 7 utmattning totalt. RP2 tar också skada och får lika mycket utmattning, men deras totala utmattning är då 3, eftersom de inte hade någon grundutmattning.

Om jag minns rätt slår man chockslag om:
1. det triggas pga Magi eller liknande
2. man tar en allvarlig skada
3. man har en blödning.

Jag spelleder just nu Diamantäpplet för min spelgrupp och deras karaktärer är Sabrier. Jag husreglade dessa själv genom att använda Jargierna som grund, då dessa även tillhör den vanariska folkgruppen. Du borde lätt kunna spika ihop något eget genom att följa mallen för hur de är uppbyggda (se nedan)


MALL
2T6+1 STY & TÅL
2T6 i resten av grundattributen
+1 Livskraft
+1 slag på en bakgrundstabell

Till detta kan du sedan lägga till lite olika enheter, +1/+2 till grundattribut, +1T6 för att motstå infektion osv. Titta på provinsalternativen för Jargierna så borde du kunna få en idé om hur man sätter ihop någonting balanserat :)
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Takk for svar :)
Da skjønner jeg hvordan grundutmattning fungerer. Men har ikke utmattning noe og si for striden annet enn når den åpnes (og når en eventuelt må slå chockslag)?

Betyr det at hvis to motstandere møtes:
Motstander A: Full platerustning, Med Stor rundskjold, Stort Sverd, med masse utstyr osv.
Motstander B: Kun et lite skjold og vanlig sverd uten rustning.

Så er det ikke mulig for motstander B og bare sloss defensivt til motstander A blir utmattad?
Motstander A kan sloss helt uten minus av noe slag i 10 tallsrunder, helt til han får 1 poeng blødning eller lignende, for da må han slå chockslag med all utmattningen som har samlet seg?
Det virker jo veldig rart.

Takk for linken til spillrapporten,jeg skal gå igjennom den senere :)
Jeg hadde tenkt noe slikt jeg også, lage egne maler for de forskjellige rasene, bare ta utgangspunkt i feks Barbarer & Människofolk modulen. Jeg tenkte egentlig mest på alle bakgrunn og tabellslagene, alt er liksom lagt opp til Jargien. Men jeg får bare forandre resultatene slik at de passer inn.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
377
Location
Birmingham, UK
Att ha mycket utmattning är farligt, för då krävs det bara att någon får in en bra träff så är det ganska kört sedan. Om två motståndare slåss med utrustningen du nämner är det fullt möjligt att den som inte är rustad väl kan vinna striden genom att bara spela defensivt och vänta ut motståndaren. Dock kräver detta många variabler då:
  • A inte kan få en blödning utan att B attackerar dem (eller använder magi som orsakar blödning);
  • Om A inte redan har en blödning, så kommer de endast ta utmattning av anfalls/försvarstaktiker om B inte attackerar dem.
  • B måste lyckas försvara sig mot varje anfall A gör, de kommer även ta utmattning av de anfalls/försvarstaktiker de använder;
  • A kontrollerar striden som anfallare och kan välja att retirera ifall de känner att utmattningen ser farlig ut
Som sagt, helt möjligt att en obeväpnad och oskyddad person kan vinna mot en person i full stridsmundering och tunga vapen - dock krävs en hel del tur och en del skicklighet för att detta ska hända.

Spelraporten har bara ett inlägg so far, men det kommer uppdateras varje vecka (såvida vi inte måste ställa in något möte) så kommer kunna ge lite insyn kring hur andra har hanterat saker osv :)

Bakgrundstabellerna i boken borde fungera oavsett, men vissa saker kan man behöva modda lite för att det ska passa folk från andra delar av världen. För det mesta är det som är Jargienspecifikt i flavourtexten, så det är bara att ge spelarna fritt spelrum att tolka vad det betyder och hur det passat in med de poäng och liknande de fått pga resultatet. De enda som är ganska Jargienspecifika är vissa religionsrelaterade resultat, men detta kan man lätt modda till en ny religion eller magi eller liknande (vad som nu än passar bäst för rollpersonen) :)
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Ok, da var det som jeg trodde angående utmattningen, en får jo se etterhvert hvordan det fungerer i praksis.
Jeg tror nok at det går greit og modifisere tabellene etter andre land enn Jargien, så det skal gå bra. Men litt rart at alt virker lagt opp rundt Jargien.

Men noen nye stridspørsmål :cool:

Jeg ser litt på Avväpna och Fälla.

Avväpna
Den forskjellen som jeg ser er at ved avväpna så kan en ta våpenet hvis en har en ledig hånd, utenom det så har de samme konsekvens?
Sånn jeg tenker det fungerer, så avväpner en i hovedfasen, og så kan en ta väpenet i neste sidefase. Eller får en våpenet automatisk hvis en ønsker (og har ledig hånd) i hovedfasen når en foretar angrepet?
Og de fleste vil jo ikke ha en hånd ledig. Så da havner våpenet på kort avstand. Den som eier våpenet vil jo selvfølgelig starte med sidehandlingen og hente våpenet, er det mulig for den som avvåpnet og da for eksempel være raskere og sparke våpenet bort? Eller hva med å for eksempel stå på det? eventuelt gå imellom motstanderen og våpnet?

Det virker rart at hvis avväpna kun betyr at den som blir avväpnet for -1T6 i begynnelsen av neste runde (hvis den som avväpner ikke har en händ ledig).

Fälla
Hva vil fälla gjøre i praksis? Vil det kun bety at motstanderen mister balansen og faller, slik at den må reise seg i sidehandlingen i neste runde, og så får -1T6 på handlingene?

Takk for alle svar :)
 
Top