Nekromanti Utmark och Trollkungar (seriösa spoilers för Utmarkkampanj)

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Den här diskussionen är avsedd för de som har spelat igenom det förträffliga Utmarkäventyret från Fenix/Codex Mundana, eller de som inte bryr sig om spoilers och är nyfikna på urkraftsdemoner och bergatrollens kungar.

Utmark har förutom en arg drake, en sorglig drakfurste och ett intrigerande spöke från en schaman (samt en massa raunlänningar och tiraker) det antagligen sista bebodda bergatrollsfästet i Mundana. Tyvärr är den sista bergatrollskungen på väg till Takalorr för tillfället. I djupet av det här fästet finns det en oerhört mäktig kölddemon som ligger i dvala. Kanske Mahktah låste in demonen där, kanske inte. Oavsett så kommer den inte vara bunden mycket längre till om fästet faller för de invaderande styrkorna.

I kampanjen jag körde gick allt över förväntan och Utmark blev ett fritt land i civilisationens absoluta utkant igen. Däremot var lösningen med den bundna demonen bara tillfällig. Trollkungen offrade sitt liv och använde på något sätt psykotropisk kraft från själarna som dog i slaget mellan människor, tiraker och bergatroll utanför fästet för att skapa en själsbarriär som skulle spärra in kölddemonen. Demonen agerade dessutom som en portal till ett demoniskt köldplan, så det var ganska bråttom att spärra in den.

Den här lösningen var dock temporär (eller kanske provisorisk), så jag introducerade en annan lösning till problemet med urkraftsdemonerna längre fram genom artefakter som Drezin-dvärgar hade skapat i samarbete med bergatrollen. Artefakterna, två majestätiska bälten, kunde tillåta bäraren att kontrollera urkraftsdemonerna om bäraren dessutom hade föremål som bar på essens från urkraftsdemonerna. Två av bergatrollskungarna slet därför ut en del av essensen från demonerna i deras fästen och på så sätt skapade de två föremål som bar på den förbrännande hettans respektive det djupa mörkrets kraft. Lösningen på problemet tänkte jag därför skulle vara att rikta urkraftsdemonernas krafter mot varandra för att de skulle förgöra varandra, förutsatt att man kunde återfinna föremålen i fråga. Ett av föremålen återfanns i händerna på en ebhronitisk magiker på Lalasta, och den andra i händerna på en riddare från Soldarn. Bältena som tillät en att bruka föremålen placerade jag i Trollkungarnas gravplats vid berget Dom Krotz, och den andra finns antagligen i ätten Arginakus händer i Thalamur.

Nåväl, jag är nyfiken på vad som har hänt för andra som har kört igenom Utmarkkampanjen och vilken roll urkraftsdemonerna har spelat för andra. Är de bundna till bergens fundament, infiltrerar de Drunoks adel eller är de ute och äter kentaurer i Utmark? Egentligen skulle jag dessutom vilja veta mer om Luberos och Söderns Torn också, då bergatrollen kanske har haft ett fäste i trakten.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Vågar inte läsa tråden pga. de utlovade spoilerna. Men hur är det finns det något äventyr till utmark publicerat i Fenix? Vill kolla att vi inte missat nåt då en av mina spelare kan vara på väg till Drunok snart.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jupp, finns i Fenix nummer 2 från 2006. Den verkar fortfarande gå att beställa från Fenix om man inte har crowdfundermaterialet.
 
Top