Utmaningen: Skriv blurben till scenariot som inte finns..

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har älskat scenarioblurbar från konventfoldrar så länge jag kan minnas och hur de med några korta meningar eller en kortare berättelse lyckas dra igång idéer och fantasi om vad det där scenariot egentligen handlar om.

I arbetet med Alexandria och kartläggning av svensk konventshistoria så har många av dessa blurbar gått att knyta till sina kompletta scenarion vilket känns helt fantastiskt. Det finns dock fortfarande väldigt många blurbar där scenariot ännu saknas, gått förlorat eller aldrig ens skrivits ned. När blurben till ett försvunnet scenario är bra och spännande så känns det lite extra påfrestande att inte få veta mer och därför har jag varit tveksam till om jag överhuvudtaget skulle öppna Pandoras ask och starta den här tråden.... men nu gjorde jag tydligen det iaf.

Här har du alltså chansen att skriva den spännande blurben till scenariot som inte finns (iaf inte ännu).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ni minns fortfarande galapremiären. Kvällen då ni alla dog. Kvällen ni nu tvingas återuppleva varje år till dess ni kan utröna vad som faktiskt hände. Samma kväll, år efter år efter år, med vetskapen att någon av er ljuger för att slippa ta ansvaret för bomben.

Vill ni spela ett kammardrama där ni gestaltar spöken som försöker finna sanningen om vem i ert led som bragde er alla om era framgångsrika liv när de stod på toppen?

Spela Bomben på ett konvent nära dig!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Får man ett svar på vem det var då?!?! Eller är det ytterligare ett dåd av mysteriemarodören?
Det är en hemlig budgivnining om vem som är den skyldige. Som i Amber Diceless... Eller så var det när jag spelade Bomben på YllCon 04. Spelledarna där var ju dock kända för att skriva om sånt de inte gillade, så man viste aldrig om man skulle få spela scenariot man skrivit upp sig på eller något annatt...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Får man ett svar på vem det var då?!?! Eller är det ytterligare ett dåd av mysteriemarodören?
Hade ju varit ett ypperligt tillfälle att låta gruppen äga svaret. Då går det ju att få den här typen av underbara självuppoffrande scener där alla säger, "nejnej, det förstår ju alla att det var jag", och snarare försöker trumfa varandra än bortförklara sig.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
-Har du kört fel igen Bengt-Arne?
Kenneth tittar förtvivlat upp från kartan.
-Asså va fanken, Har du fått ditt lokalsinne i ett cornflakespaket eller?
Bilen kör snabbare och snabbare.
Du klaga int när ja hittade hem till Britta och Stig-Erik i förgår!
-Ja ja, bara vi inte kommer försent till stadsparken i Alingsås. Jag vill inte att mallgrodorna i Leif-Adlerz skall komma först.

N får möjligheten att rollspela ett dansbands uppgång och ev fall!
möt storheten i stadsparken, gunget från de buggande paren samt jublet när ni går av scen.
En slumptabell ger er dubbelnamn och bandnamn, färdigheter såsom musik,rallarsving och balans kan alla komma väl till pass.
Hur utvecklas de nära relationerna i bandet när ni helg efter helg sitter i Stures schabbiga turnebuss?
Hur går förhållandena när ni är borta varje helg och jobbar kväll för att få det att få ihop?
Vad säger mamma och pappa om dina drömmar om att leva på musiken istället för att ta busskörkortet ni pratat om.
Men framför allt, vem kommer att få stå på stora scenen och fronta? Är de ni eller Vikingarna?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Skymningen hade stilla lagt sig över den lilla kustorten dit de bemedlade familjerna från storstan just ankommit för att traditionellt avnjuta semestern med bad, segling och crocket i trädgårdarna. Från det nysnickrade lusthuset hördes glada skratt och dragspelsmusik hade just inlett kvällen nere på dansbanan.

Samtidigt tumlade en blodig gestalt genom den snåriga skogen på flykt undan sina förföljare. Figurer i benvita teatermasker följer sitt villebråd och snart är jakten över...

Välkommen till det svenska sommaren 1958 där ett fruktansvärt mord drabbar den slumrande landsortsidyllen och där motsättningarna mellan bybor och badgäster samtidigt är på väg att explodera.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det politiska läget i landet är högst osäkert efter misstroendeomröstningen. Som en av partiledarna måste du nu försöka säkra ditt partis framtida inflytande. Men vilken regeringskonstellation är egentligen den mest gynnsamma? Kommer någon av de andra partiledarna att hålla vad de lovar? Och vad kommer Sifos undersökningar att visa? Svaren på dessa och andra frågor kommer att uppenbara sig för den som spelar Rävspel i Rosenbad, ett scenario till Den yttersta domen.
 
Top