Nekromanti [Utmaning] Sluta gnäll!

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Det är för mycket gnäll på det här forumet. Ingen kan någonsin hylla ett spel utan att något av följande händer: 1. Personen ursäktar sig och förklarar att spelet har massa brister FAST det finns något som han/hon gillar. 2. Någon annan kommer och gnäller och förklarar att personen har förstått saken helt fel och spelet HAR massa brister.

Så, här är en utmaning, berätta om ett spel som finns, om vad ni gillar med det, varför är det så underbart? Och, gnäll inte. Ursäkta er inte. Beröm bara, och låt berömmet vara ärligt och komma från hjärtat!

Så. Mitt val faller på Dogs in the Vineyard. Det finns verkligen INGET dåligt med det spelet. Ingenstans någonsin överhuvudtaget! Världen är fantastisk, skalbar, anpassningsbar och framförallt någon man känner till. Western har vi alla något förhållande till! Religion har vi också alla ett förhållande till! Slå dessa samman så kommer Dogs in the Vineyard komma ut ur andra änden. Reglerna är fantastiska! De griper tag, skapar situationer och konflikter som banneme inget annat spel! Det finns inte en enda punkt som inte känns genomtänkt! Det finns inte en enda regel som känns som en nödlösning! Allt hänger ihop, allt flyter samman till det här underbaraste av mest underbara regelsystem som världen har skådat! Och, sist men inte minst, allt detta kommer samman i delarna av regelboken som beskriver hur spelledaren skapar samhällen, vilka spelledarens uppgifter är och hur interaktionen vid spelbordet är tänkt att gå till. Det är nog den mest välskrivna regelboken jag någonsin läst, den förklarar klart och tydligt exakt allt!

Så fort jag läser Dogs häpnas jag av allt det här. Det känns mäktigt, stort och jävla häftigt! Alla borde äga Dogs, alla borde läsa genom Dogs och alla borde banneme spela Dogs!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Stjärnornas Krig WEG

Det här är en gammal favorit som jag ofta återkommer till, antingen för att spela eller för bara för att läsa igenom när jag behöver få inspiration av enkla lösningar.

Jag tycker spelsystemet är föredömligt enkelt, samtidigt som det täcker in väldigt mycket av det som jag tycker ett spelsystem bör ha. Att det blir en del tärningsrull (ens färdigheter mäts i hur många tärningar man får slå) sköts på en smidigt sätt vilket närmast ger en rock 'n roll känsla till spelandet. Karaktärskapandet går snabbt och smidigt om man vill använda templaterna, och tillåter en att moda gubbarna i linje med hur man vill ha dem, vilket jag tycker är viktigt. Vill man lägga mer tid på gubben kan man bygga den helt från grunden, vilket också det är viktigt för mig.

Sen att det bara är "Star Wars" gör det för mig oslagbart. Jag älskar star wars! Jag älskar rymd opera överlag, men just i stjärnornas krig tycker jag att man redan från grunden har rätt blanding av rymdopera, smuts och (om scenariot lyckas) rätt känsla av desperation från gång till gång. Den här världen rymmer allt man kan tänka sig, från avlägsna världar där barbari råder och höjden av teknisk uppfinning är järnjungfrun, till högutvecklade världar med flygande städer. Och även om regelböckerna aldrig hymlar om varifrån inspirationen kommer så känner jag mig aldrig låst till att spela spelet på det sätt skaparna ville, eller i samma stil som filmerna, och det tycker jag är riktigt bra! Jag kan läsa igenom grundböckerna låta inspirationen flyta iväg i vilken riktning jag vill!

Sen har ett av spelets äventyr ett av de absolut fräckaste namnet ett rollspelsäventyr någonsin har haft:

"98 minuter hyperrymd"
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Burning Wheel! Det är helt underbart, alla regler och subsystem och rubbet sitter som en smäck! Lifepathsystmet är en pärla, man får en apball gubbe med en livshistoria och stuff. Fight! och Duel of Wits är så snygga system att man bara måste spela spelet oavsett vad folk säger. Luke Crane kan gå på vatten. Circles är brilliant eftersom det kodifierar det som jag alltid friformat ändå och BITs är helt underbart för att dra in ens gubbar i berättelsen - det biter till och med på gamla simulationisträvar som kämpar mot allt vad rollspelande heter.

Victoriana andra utgåvan är bara rent äg, i vilket annat spel rent av uppmanas man att spela East End-brottslingar i sann Lock Stock And Two Smoking Barrels-stil fast i det viktorianska London? Och med gnomer! Äg.


Storuggla, fredagsmyyyyys
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Poppe said:
Så fort jag läser Dogs häpnas jag av allt det här. Det känns mäktigt, stort och jävla häftigt!
Jag håller med dig! Det har hänt saker i det spelet jag aldrig sett annars. Första gången jag läste det fick det mig att gråta.

Jag älskar Nobilis. Nu när alla i spelgruppen är erfarna på det så är det bara att groooova loss på det. Det bara sprutar ut underbara idéer ur huvudet på mig! Nu senast så har rollpersonernas "moder" Luna visat dem en hemlig plats på Yggdrasil, där mirakel samlas som daggdroppar. Regelbundet samlar de ihop dessa och ger en del till henne, en del behåller de själva, och en del ger de till människorna, som små hemligheter, likt frön som planteras för nya mirakel i världen.

Jag trodde aldrig att vi skulle göra något som var så sagoaktigt i ett spel som trots allt är väldigt fantasy och intrig. (Fantasy och politik är ju trots allt väldigt långt från sagans symbolik, upplever jag det som)

Hoppas det blir lite nya spel också, och inte bara de gamla käpphästarna... oops! Där började det låta gnälligt. :gremsmile:

Då vill jag göra en shout-out till Max Ravens Cydonia. Ett ambitiöst projekt som inte är indoktrinerat av wrnu-ideologi. Det spelet hoppas jag på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Arvidos said:
Jag älskar Nobilis.
Stickspår, finns det något tal om en återutgivning av det? Kostar ju som en gammal rostig bil på Amazon såg jag....
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Jag tycker hela din premiss är felaktig! Gnällande är vad som gör oss sant mänskliga. Djur gnäller inte. De kanske gnyr av smärta eller sorg, men de går inte ut på puben med sina vänner och gnäller över den dumme chefen, sossarna/alliansen eller att spriten är så dyr. Dessutom finns det inget som bygger gemenskap så bra som gemensamt gnällande och klagande. Två främlingar som möts på ett tåg har alltid något att prata om om de bara får gnälla med varandra. Gnällandet ger ett utlopp för vår existentiella ångest och våra tillkortakommanden i livet ... om bara jag hade varit statsminister så skulle du se Egon... Gnällande har förekommit hos alla folk i alla tider och att gnälla måste således ses som den ultimata kulturgärningen. Det tycks dock som om gnällandets ädla konst är ifrågasatt på forumet. Ja, det var bättre förr. Gnäll mera! Gnäll högt och klart till mänsklighetens fromma!

Skål på er gubbar!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Dungeon Crawl! Första gången jag startade var jag helt lamslagen! För att sedan övergå till allmänt förvirrad! Detta är för mig oerhört bra saker, eftersom ett spel som sticker ut är värt att pröva vare sig det är bra eller ej, man lär sig nåt ändå! Efter att ha spelat ett insåg jag att det var ett sånt spel jag letat efter. Inte nog med att det är välbalanserat, det är även extremt svårt och brutalt mot spelaren. T.ex. tas sparningen bort om man dör! Ibland slår det mig fortfarande vilket fantastiskt spel det är! Det finns så många spelstilar att utforska, optimera och memorera! Dessutom kontrar det snyggt hela grejen med att såna spel blir långtråkiga med några av gudarna. Allvarligt, säg den som inte älskar Xom!
Trots att det är ett brett och välgjort tar det så pass lite plats att man kan ha med sig eller ladda ner det vart som helst, utan att ens skämmas över att installera det på någon annans dator!
http://sourceforge.net/projects/crawl-ref/files/
Jag föreslår tilesversionen för nybörjare, även om jag föredrar den vanliga.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
JC Denton said:
Jag tycker hela din premiss är felaktig!
Bah! Det gnälls redan för fullt på det här forumet, och eftersom det är en utmaning så skall det ju vara något som är svårt. Vilket det uppenbarligen har varit med tanke på antalet svar i tråden.

Det finns så grymt mycket bra spel där ute, men det är mest massa gnäll om dem. De är för svåra, de är för lätta, de gör inte precis det här som jag så gärna vill att det ska göra, det är inte rätt typsnitt, det är för lite bilder, man slår för många/för få tärningar, man slår tärningar med (OH NOOO!!!) olika färger, etc. Hur skoj är det att spela spel med gnällspikar som skall börja husregla saker redan när vi häller upp kaffet inför karaktärsskapandet?

Så, lägg ner gnället, spela och var glada. Livet är inte så jävla eländigt, spelen är inte så jävla dåiga och att slå tärningar med fyra olika färger är inte så himla komplicerat.

Seså, sätt fart!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
OK - eftersom jag tidigare slentriangnällt på Fallen Reich innan det kom ut så tar jag tillfället i akt och gör avbön. Jag testade RP-genereringen, det s k "Life Board" på SSK - och det var verkligen fett bra på alla sätt! Snyggt, smart, socialt, spelvänligt, balanserat. Love bomb!

hälsar
Örnie
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Jag tycker förtfarande att gnällande är så oändligt mycket roligare och bättre på alla vis. Men för att göra dig glad, och du tycks behöva lite uppmuntran, så kan man ju alltid ta upp Drakar och Demoner Expert eller för den delen DoD -91, troligen ett av de bästa rollspel som gjorts, med bra färdighetssystem och en bra spelvärd totalt överlägsen senare versioner. Dessutom så mycket bättre än det amerikanska D&D.

Nästa positiva spel är ironiskt nog Noir som har en riktigt bra spelvärld och ett hyfsat regelsystem som innebär en rent enorm förbättring gentemot Eon och Neotech. Utvecklinge där har med andra ord gått på rätt håll.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Ok, ironiskt nog :)P), så tänker jag klaga på klagandet här! Jag tycker att dom som har nått att klaga på kan väl ta och göra det nån annan stans! Den här tråden är till för icke-gnäll! Gå och gnäll nån annan stans, om ni nu måste eller vill gnälla!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Petter42 said:
Ok, ironiskt nog :)P), så tänker jag klaga på klagandet här! Jag tycker att dom som har nått att klaga på kan väl ta och göra det nån annan stans! Den här tråden är till för icke-gnäll! Gå och gnäll nån annan stans, om ni nu måste eller vill gnälla!
Underbart! :gremsmile: Kan bara hålla med!

Men det var nog en för svår utmaning för de flesta, så än har det gått över förväntan. :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Trollbabe är mitt nästa spel att lyfta som inte har ett enda fel i sig.

Regelsystemet är så fräscht, elegant och underbart. Det utgörs av ett enda nummer, ett antal möjligheter för omslag och relationer. Konfliktsystemet är ett av de mest eleganta jag skådat, beskrivningarna för hur man ska spela, hur man planerar ett äventyr och allt liknande är solklart. Så fort tärningarna rullar, och man inte heter Hans och lyckas med varenda tärningsslag man gör, så är det fullt av viktiga val som kan påverka situationen. Den mäktigaste av dessa val är att dra in relationer för omslag, de är de mest kraftfulla omslagen för de är tillgängliga i varje konflikt, men när de dras in riskerar du deras liv och hälsa.

Sist men inte minst, trollbrudar! Det är något stört över att ingen tycker att det här är ballt, men banneme! Passiviserade kvinnoroller har vi tyvärr överallt i överflöd, här finns möjligheten att spela koola trollbrudar som röjer runt, ställer saker till rätta eller ställer till med oreda, har koola horn och påverkar allt från små relationer till landsomfattande skeenden!

Så, köp det här! Det är bra som fan! Slå dig ner och be en kompis beskriva hur sin trollbruds horn ser ut, hur hon är klädd, välj en siffra, en människopryl och en trollpryl och ge er ut och äventyra!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tre spel:

Amber grundmekaniken är det bästa system jag varit med om, miljön är skön och det går att modda till allt man behöver.

Baron Münchaussen gav mig ett stort a-ha, kan man spela såhär och har en så grymt mysig stämning.

Operation Fallen Reich spelsettingen, system och humor i spelet passar min stil perfekt. Först kände jag för att gnälla över att life boarden inte hade plats för min temugg och min lemoncurd men har insett att det är bättre att ha det vid sidan av bordet och minska spillrisken.

-Gunnar (härligt tråd!)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DRAGON WARRIORS, för att spelvärlden är skönt sagoaktig kombinerat med skitig medeltid, reglerna är tajta och enkla, och att det innehåller grottkrälande med helt annan känsla än i D&D.

CoC, för att jag haft mina allra bästa rollspels-sessioner i det spelet. Och för att det håller fortfarande.

FANTASYCRAFT, för att det visar vad DoD kunde varit, om det inte blivit ett figurspel. Och hur Pathfinder egentligen borde gjorts. Som SpyCraft, fast mer filat på...

Den urgamla THIEVES WORLD-boxen, för många system. Fortfarande den bästa fantasy-staden. En outtömlig källa, och enkel att anpassa till det man vill ha ut av den som spelledare.

GURPS, för alla välskrivna världsböcker. Och för att systemet faktiskt är helt OK, om man gillar spel som vågar vara obalanserade. Personligen gillade jag den inbundna 3ed (eller var det 2ed?) bäst, när allt fanns i en volym, med sin funktionella, fulsnygga layout.

...kommer säkert på fler
 
Top