[Utmaning] PBS presenterar Fanzine-utmaningen 1930-talet, pulp!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
PBS presenterar Fanzine-utmaningen 1930-talet, pulp! Målet är att vi tillsammans ska sätta ihop ett fanzine.

Regler
  • Bidrag ska vara: Ett äventyr, ett kort rollspel, eller ett spelhjälpmedel.
  • Temat är “1930-talet, pulp”. Detta kan tolkas hur fritt du vill.
  • Bidrag ska vara en pdf i stående A5-format (148 x 210 mm) med ett s.k. “Utfall” på 0.125 tum. Det innebär 154.43 x 216.41mm. Behöver du hjälp så säg till!
  • Varje bidrag ska vara som mest 5 sidor.
  • Du går med på att ditt/dina bidrag publiceras under valfri Creative Commons 3.0 som tillåter försäljning, så försäkra dig om att material och/eller IP du använder får ges ut så!
  • Bidrag ska lämnas in senast 31 mars.

Omröstning
Alla som vill får vara med och rösta fram vinnare i följande kategorier:
  • Bästa äventyr
  • Bästa rollspel
  • Bästa hjälpmedel

Vinster
Vinnare i samtliga kategorier kommer att få ett fysiskt exemplar av fanzinet kostnadsfritt*! Skulle samma person vinna flera kategorier så kommer Björn Wärmedal, God45, och Khan att enväldigt bestämma hur många exemplar som delas ut och till vem.

Vad händer sen?
Fanzinet kommer att publiceras som (tryckfärdig) pdf på lämplig plats, samt som fysisk produkt till självkostnadspris på lulu.com (därav att licens måste tillåta försäljning; annars hamnar det här i en gråzon eftersom lulu tar ut vinst)*.

* Om vi får in tillräckligt många bidrag för att kunna göra en trycksak, alltså. Annars blir det bara pdf.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hur definieras ”spelhjälpmedel” egentligen?
Allt som passar till rollspel som inte är ett eget regelverk eller ett äventyr.

Till förra utmaningen (tema rymd) dök det bland annat upp en slumpgenerator för att skapa en rymdstation.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag ägnade lunchen åt att skissa upp ett spel där man är pulp äventyrare som slåss mot Dracula i Europa och äter fiskmiddagar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag ägnade lunchen åt att skissa upp ett spel där man är pulp äventyrare som slåss mot Dracula i Europa och äter fiskmiddagar.
Man får se upp så det inte är Dracula som äter pulp äventyraren dock. ;) Eller att man inte blir en fiskmiddag...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Så Dracula och Fiskmiddagar är för super sunkigt för att kunna visas. Jag gick för hårt in i den faktiska pulpen och det förgjorde mig :( Alla värderingarna i spelet är skrämande fruktansvärda :( Jag får skriva något annat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag skrev en äventyrsgenerator till Dracula och Fiskmiddagar. Men den är över storleksgränsen (för jag glömde ändra till A5 och trodde jag hade en massa plats). Men här är den utom tävlan i alla fall:

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Alltså jag har snart skrivit klart mitt bidrag, men vete fan om jag kommer att få in det på fem A5. Problemet är att jag har 5x2 spelböcker. De har inte så mycket text på sig, men de blir jäkligt små om var och en ska ta upp 1/4 A5, och då har jag bara halva utrymmet kvar till text! Jag ska göra ett försök, men eventuellt kommer jag att bli tvungen att helt sonika släppa detta utanför tävlan.

För det är fanimej ett briljant spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Alltså jag har snart skrivit klart mitt bidrag, men vete fan om jag kommer att få in det på fem A5. Problemet är att jag har 5x2 spelböcker. De har inte så mycket text på sig, men de blir jäkligt små om var och en ska ta upp 1/4 A5, och då har jag bara halva utrymmet kvar till text! Jag ska göra ett försök, men eventuellt kommer jag att bli tvungen att helt sonika släppa detta utanför tävlan.

För det är fanimej ett briljant spel.
Ofattbart pep på att få läsa det! :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag har skrivit klart det. En naiv kompilering ger 18 sidor. Dags att börja krympa teckensnitten och trolla med layouten! Jag har bara 6x1 klasser nu, så det ska gå!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Alltså 5 a5 är inte mycket. Jag överger min första plan på att göra ett rollspel där man spelar preussiska pulp-hjältar på 30-talet. Blev för mycket bakgrund och för komplext.

Tror jag siktar på ett äventyr i en mer etablerad pulp-setting.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
HUR MAN SKRIVER EN G.E. TRENT-ROMAN

Okej, det gick ganska bra att krympa ned det, faktiskt. Jag lyckades få upp textstorleken till 9! Detta spel är i princip lika delar Drakar och bananer, Nerver av stål och (första utgåvan av) @Sodivras Berättelser från staden. Jag känner mig rätt nöjd. Jag vet inte riktigt hur välbalanserad poängekonomin är. Kanske behöver jag fundera om det, kanske behöver jag speltesta. Den är heller inte layoutad för tvåsidigt tryck. Jag vill nog ha rollformulär, men de får knappast plats inom dessa sidor, så det får bli separat.

Men fan, jag känner mig riktigt nöjd med det här konceptet.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har tagit bort dokumentet och laddat upp det igen typ sju gånger nu, allteftersom jag upptäckt småfel. Nu slutar jag. Prova att ladda om sidan och tanka nu.
Funkar! :)
 
Top