Nekromanti Utmaning: Minimal skräck

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Lite dött här, så en liten utmaning kan ju vara på plats:

Reglerna är enkla. Skriv något som inger skräckstämning. Max tre meningar får användas (Nej, det ska vara riktiga meningar, så att bara hoppa över punkterna räknas inte!).

Den som skriver det otäckaste bidraget får vid tillfälle bli skrämd av Risings brödrost (Nej, den är inte besläktad med Schrödingers katt).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fuck! TRE meningar?

...ditt vurmande för rollspelsminimalism tar sig allt galnare uttryck. Jaja, here goes:

Tre fasansfulla meningar:
<font face="times"><big>Jag har alltid fått höra vuxna vara oroade för att jag skulle vara långsam i huvudet och ha problem med att skilja på "rätt" och "fel", men första gången jag märkte att jag var annorlunda än alla andra, det var på min nionde födelsedag då min hund Casper försiktigt trippade in i mitt sovrum, blickade mot mig med sina kastanjebruna ögon och plötsligt öppnade sina käftar för att säga "grattis på födelsedagen, Annika". Jag blev förstås handfallen av denna märkvärdiga upplevelse, men strax därpå kunde jag höra djuren tala med mig för jämnan och då vande jag mig snabbt vid att hälsas av småfåglar varthän jag begav mig, och jag kom att älska att höra mina nya vänner viska mellan varandra om hur jag var "ämnad för något stort", även om jag i min ungdoms naivitet var oförmögen att ana vad det i själva verket var för ett fasansfullt öde som väntade mig. Jag var ensam hemma när de väl skred till verket; ett rådjur hade först offrat sig för att slå sönder balkongdörren, och några fiskmåsar hade sedan tagit sig in för att anfalla mig, och med uppklösta tårfyllda sår över mina armar och ben hade jag till slut ramlat utmattad i trappen och slagit mig medvetslös, för att sedan i nästa vakna sekund finna mig naken och fjättrad på köksgolvet med min egen hund Casper ståendes över mig, och jag hann precis höra honom viska "du skall föda oss en frälsare, Annika, en länk mellan din värld och vår" innan en ny smärta gjorde sig påmind, och vad som sedan gjordes mot mig, det visste jag var något alltigenom fel, oavsett hur "långsam i huvudet" de än hade påstått att jag skulle vara...</big></font face>

/Rising
tycker att sju meningar hade behövts för att man ska kunna skriva något som är någorlunda vettigt att läsa. (men så fuskade jag ju också rätt mycket med min text här ovan)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Fuck! TRE meningar?

Kusligt, oväntat och något kompakt. Lite måste man väl få tänja på språket, och du gick ju inte över gränsen till det oläsliga. Jag får ta mig en funderare på om jag kan snickra ihop något...


/Dimfrost
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Haha, tuff tävling...

Ett litet bidrag från mig måste vi ju ha, fast det blir bara en mening...

"Någonting knackade på dörren..."

En klassiker... :gremsmile:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Läääättt!

Moderns kärleksfulla blick mötte sonens oskuldsfulla blå ögon. "Äääääj du mammas pojke?" sa hon på barnspråk och han log tandlöst mot henne till svar. Hon knöt med van hand upp hans omlott-tröja, och bet en rejäl köttbit från hans feta babymage...


/Magoo (som blev biten av sonen igår och planerar en gruvlig hämnd)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Fuck! TRE meningar?

...ditt vurmande för rollspelsminimalism tar sig allt galnare uttryck.
Nej, det var bara för att folk skulle kunna vara med med ett minimum av engagemang.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fuck! TRE meningar?

"det var bara för att folk skulle kunna vara med med ett minimum av engagemang"

På tal om "minimum av engagemang", har du tänkt på att du själv aldrig närvarar i dina egna uppmaningstrådar? Vad beror det på? Vitulv skrev ju i sin egen världstråd.

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Fuck! TRE meningar?

På tal om "minimum av engagemang", har du tänkt på att du själv aldrig närvarar i dina egna uppmaningstrådar? Vad beror det på?
I Dogma-utmaningen hade jag för avsikt att ställa upp, men annat kom ivägen så jag hade knappt tid att hantera administrationen av utmaningen, här har jag för avsikt att vara med, men tänkte vänta lite för att bygga upp stämningen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag provar en gång till:

Okej... Jag provar en gång till, i vanlig ordning är det risk för långa meningar:

Tre nya otäcka meningar:
<font face="times"><big>Det började som en oskyldig lek, några glada ungdomar som fnissandes hade samlats runt ett ouijabräde och ställde oseriösa frågor som om det hade varit lättsam partyunderhållning, och allra flamsigast blev det kanske när Fredrik, som fortfarande var rätt skakis efter sitt självmordförsök, (och han var väldigt avvaktande till en början) plötsligt hade blivit glad i hågen och höll hårt i glaset för att styra det runt på brädet (vilket han förstås sedan förnekade att han hade gjort) för att stava "</font face><font face="arial">NI SKALL ALLA DÖ I EN EXPLOSION</font face><font face="times">" och sedan skratta glatt åt detta, varpå vi förstod att han hade börjat få lite perspektiv på livet och var på bättringsvägen.
Det hela blev dock raskt kusligt efter att Maria retsamt hade avbrutit en kyss från sin pojkvän Martin och tänkte göra honom lite svartsjuk genom att fråga "oh, ande, vem här i rummet är jag näst mest förälskad i?" varpå glaset klart och tydligt bokstaverade just namnet "</font face><font face="arial">MARTIN</font face><font face="times">", vilket förstås omedelbart gjorde henne rasande och hon frågade surt vem det var som hade spelat henne detta spratt, vilket ju blev oerhört pinsamt eftersom vi alla på något sätt visste att hon och Martin inte hade så mycket gemensamt och att hon i själva verket var betydligt mer intresserad av Peter.
Hon anklagade först Peter, men han var väldigt övertygande så hon riktade sig istället mot Fredrik och vid det laget hade Martin också börjat brusa upp sig, mest kanske på grund av sårad stolthet, men Fredrik bara skrattade som besatt och pekade på brädet "jag svär, vi har verkligen fått kontakt, titta själva!" och döm av vår förvåning när vi plötsligt såg glaset rulla fram över brädet på egen hand, ryckandes av och an för att bokstavera fram ett och samma ord om och om igen, och trots att vi rusade fram så fort vi kunde för att titta på spektaklet så hann vi bara precis förvisa oss om vad det var för budskap som presenteras för oss innan John hade rivit av en tändsticka mot asken för att tända sin cigarett; så våra sista ord i livet måste ha varit "...agasl äckagasl äckagasl äckagasläcka GASLÄCKA, åh herregud, John, tänd inte den där tändstickan!"</big></font face>

/Rising
tycker den här fick rätt bra flyt, trots dess extrema längd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det var en mörk & regnig natt, just en sådant natt som man borde vara hemma. Du gick ensam genom den mörka allen, då du plödsligt kämmer nått som tar dig på din axel. Du vänder dig snabbt om & ser...... :gremshocked: :gremshocked:
 

imni

Veteran
Joined
26 Sep 2003
Messages
10
Location
Metropolis... eller?
en mening (KULT spoiler?)

Det är ju mycket kaxigare att skriva bara en mening. :gremwink:
Här kommer en KULT mening inspirerad av trosbekännelsen. Det är väl lika bara att skiva det obligatoriska. Det här är inte på riktigt, utan bara på skoj. Skulle jag stöta mig med någon så är det inte min mening.




Vi tro på Demiurgen,
den allsmäktige,
illusionens skapare,

[color:\\"brown\\"] vi tror ock på Astaroth,
Demiurgens svarta tvilling,
vår djävul,
som blev lämnad kvar,
att ensam härska,
nederstigen i avgrunden,
den enda att åter komma,
söker nu makten över vårt fängelse,
och skall därifrån komma döma
levande och döda,
[/color]
[color:\\"red\\"] vi tror på illusionen,
vi vägrar inse sanningen,
vi har glömt att vi är gudar,
vi låter mörkrets legioner styra oss,
vi tror på lögnen.
[/color]


bu hu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu ska vi ha roligt" sade Krille med vansinnet lysande i ögon och leende, och plockade ner en låda från hyllan. Det kröp i kroppen på mig när han nästan rituellt öppnade lådan och med yttersta vördnad tog fram tre slitna häften. "Kult är ett bra rollspel, eller hur?"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En utmaning eh?

Max tre meningar? Det var baske mig inte lätt.

De förträngda minnena sköljde över henne när hon somnade, när hon inte orkade kämpa emot dem längre. En faderlig hand på ett bröst, innanför en liten flickas trosor. Men den lilla flickan var inte längre hon utan hennes dotter.

Inte särskilt hemskt kanske, men tre meningar hinner man inte göra så mycket om man inte fuskar. *host*Rising*host*
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Tre meningar, utan fusk

I panik flyr jag genom korridorer och hallar, på jakt efter en väg ut ur denna groteska trappstegspyramid som verkat så inbjudande att utforska för bara någon timme sedan. Ständigt förföljd av de hasande, klafsande fotstegen och minnet av det outsägligt fasansfulla ansiktet hos väktaren i labyrintens mitt snubblar jag mot utgången. Nu skymtar jag öppningen, skymtar de döende djunglerna och det bleka solskenet, men när ljuset bränner som eld i ögonen kommer minnena tillbaka: de hasande fotstegen jag aldrig kommer undan är mina egna, ansiktet jag såg i labyrintens mitt var mitt eget, för inkräktaren väckte mig ur min sömn och jag slukade hans minnen såväl som hans kött.


/Dimfrost, borde skriva lovecraftskt oftare
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Semikolon to the people! [NT]

Men ändå, på något mystiskt sätt, lyckades jag skriva mitt bidrag utan att använda ett enda semikolon. Och jag brukar ändå använda dem i vanlig text. Inte lika ofta som kolon (något jag missbrukar ganska enormt när jag skriver, men det är ju så mysigt), men ändå oftare än de allra flesta.


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Pardon my OT [OT]

Jag använder också grymt mycket semikolon. Problemet är att jag inte vet hur man använder dem, så jag missbrukar dem troligtvis. Men de är ju så snygga!

Någon som har lust att undervisa mig i semikolonets underbara värld? När får jag, och när får jag inte?

/Vulf
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Pardon my OT [OT]

Jag har ingen aning om när man får använda semikolon, egentligen; det här sättet är nog inte helt korrekt, till exempel. Men när man inte går i skolan slipper man oroa sig för korrekt språk, huvudsaken är att det är vackert och läsligt. De flesta författare bryter mot skrivregler hela tiden (även om inte alla gör det lika militant som James Joyce). Parenteser är något annat man aldrig bör använda. Jag använder semikolon som ett mellanting mellan punkt och komma, när jag inte riktigt vill påbörja en ny mening. Kolon använder jag på ett helt eget sätt: åtminstone tror jag det. (Även om det här exemplet var ovanligt skruvat.) Dessutom gillar jag att börja en mening med en konjunktion (som till exemplet andra meningen i det här inlägget), någon som är fel klassiskt sett men som min svensklärare på gymnasiet faktiskt påpekade var möjligt i rätt sammanhang (eftersom någon författare hade en räcka lysande exempel, har jag för mig).

Sammanfattningsvis gillar jag att testa roliga formuleringar, och forumet är en bra plats att göra det på. Sällan har jag producerat sådana mängder text som när jag började bli mer aktiv här.


/Dimfrost, som stör sig extremt på att han har blivit paladin. Vem vill vara en trist jävla paladin?
 
Top