[Utmaning] Köpfritt 2026

Det här blir inga problem för mig. Jag tänker inte göra några köp om det inte är spel vi ska spela. Och risken att jag börjar spela tre nya spel under 2026 är rätt låg

Sugen på nya Coriolis, Monster of the Week samt Partisan. Men om det inte kommer till bordet köper jag inte.
Ligger på gränsen och skvalpar… :) Redan köpt Partisan och Dragonfly Hotel och sugen på AW Monster of the Week. Men vi får se om jag kan hålla mig :)

Snart inne på andra kvartalet och min lista håller sig stabil
  • Symbaroum 1.5 på svenska
  • Svärdets Sång: Alderland
  • Into the Autumn Strangely
Min grupp gick med på att spela Into the Autumn Strangely så jag köpte den och spelade samma vecka.
Det låter som att granström slipar på de sista delarna i Svärdets sång: Alderland. Om det kommer en kickstarter och spelet finns på svenska så kommer jag backa det, så den punkten får stå kvar.
Jag är bara nervös inför Gothcon nu. Får sätta en budget och försöka hålla den.

Jag är inte jätteintresserad av Alderland men jag äger allt annat så det kommer att vara svårt att inte köpa.

Jag råkade impulsköpa nya KULT på svenska. Det är sjukligt, jag har tre olika utgåvor av det spelet, alla är olästa.

Och jag funderar på om jag skall nappa på Sword World-kickstartern, men det blir bara för att få något att ställa i hyllan, jag är inte så akutpepp på att spela det, och jag får inte fantasy-vibbar från nuvarande spelgruppen.

Men jag har ett GothCon framför mig så där finns det ju goda möjligheter att trampa snett. :-D

Jag är inte jätteintresserad av Alderland men jag äger allt annat så det kommer att vara svårt att inte köpa.
Jag är intresserad av hela produktlinjen så jag ser det som en möjlighet att komma in ifall de har en bundle med allt tidigare material. Idag äger jag inget till Svärdets sång.

... en bundle med allt tidigare material.
Jag tror inte att sannolikheten för ett sådant paket är särskilt stor. En del av de tidigare produkterna är slutsålda och jag skulle bli förvånad om efterfrågan är så stor att det motiverar Ligan att trycka fler, särskilt inte på svenska där de potentiella kunderna är jämförelsevis få.

I år har den här utmaningen hjälpt mig mycket! Det har varit några saker jag varit sugen på att köpa, men efter att ha tänkt ett varv till har jag avstått.

Den är ändå lite lustig den här utmaningen. På ett personligt plan är det ju kanske bra för vissa. Men om det i teorin hade spridit sig, och man applåderar varandra, och fler rollspelare hade anammat den så hade det ju…sänkt rollspelsindustrin, i alla fall i Sverige.

Förmodligen har inte forumet sådan pull riktigt. I verkligheten. Men ändå, i teorin 😏

För egen del misslyckas jag varje år. Och det rejält, så nog sponsrar jag rollspelsindustrin så det räcker (och då i synnerhet den svenska) 😅 Varför intalar jag mig då varje år att det nog är idé att försöka igen? Tja, kanske är som med nyårslöften - de är till för att brytas!

Den är ändå lite lustig den här utmaningen. På ett personligt plan är det ju kanske bra för vissa. Men om det i teorin hade spridit sig, och man applåderar varandra, och fler rollspelare hade anammat den så hade det ju…sänkt rollspelsindustrin, i alla fall i Sverige.

Förmodligen har inte forumet sådan pull riktigt. I verkligheten. Men ändå, i teorin 😏
Om man följer tråden så är vi ganska usla på att hålla oss från att handla och den har nog ofta motsatt effekt när alla andra misslyckas.

Jag ska med dottern på våran årliga påsklovet utflykt på måndag och gamla stan står på schemat. Något blir nog handlat men ska försöka hålla mig till något som har stor chans att bli spelat.

Lånade dod drakborgen och Heart på biblioteket så det väntar i läs högen.

Jag tror inte heller att forumet har någon större påverkan på någon marknad. 🙂 Men jag tycker det är ett märkligt resonemang. Ska vi köpa en massa rollspelsprodukter och ställa dem på hyllan bara för att de är gjorda av svenskar?

Många svenska speltillverkare satsar dessutom mer på den internationella marknaden, så även om alla svenskar plötsligt hade anslutit sig till "Köpfritt", hade tappet förmodligen varit hanterbart.

Back