[Utmaning] Köpfritt 2025

Jag börjar få slut på plats hemma så å sambons vägnar får jag anta denna utmaningen.
Mina undantag blir dock:
- Symbaroums nästa bok,
- The lesser key of the sandestin (Jag tänker räkna det som en bok), kommer den inte till svenska butiker så ersätter jag den med The lost and the jammed,
- Skyarna tjockna till askhem.
Sen det som händer på Gothcon stannar på Gothcon.
Om Svärdets sång kommer med en ny kickstarter så ger jag upp denna utmaningen

Nu har jag lagt en beställning på Skyarna tjockna till askhem så stryker den från min lista. Jag beställde även lite annat relaterat till mina spel men jag väljer att inte räkna med kartor och karaktärsark.
Jag gick igenom min mejlkorg och såg att jag beställde Symbaroums agrella bok i oktober så den räknas inte då till detta året, jag lämnar dock symbaroum på listan. Ifall det kommer en ny bok i år så kommer jag köpa den utan att tveka så den får hålla en paxad plats.
Jag vill även byta ut lesser key of the sandestin/the lost and the jammed mot Mana meltdown som lanserades på kickstarter nyligen.
  • Symbaroums nästa bok,
  • Mana meltdown från lazy lich,
  • Skyarna tjockna till askhem.

Änsålänge håller jag det bra tycker jag, är redan inne på Q2, bara köpt en sak. Ligger dock fortfarande efter med ospelade spel.
Gothcon är dock på ingång och jag kommer spendera lite för mycket tid och pengar där förutspår jag.
Jag är gravt sugen på Vindsjäl, Eon V, DoD23 och CoC:sverige. Men även andra spel som inte är hela produktlinjer, Cy_borg, pirate borg, death in space, LotFP, Dimmor och Borgar, och vad nu mer som fångar min törstiga blick.

Misslyckats rejält med första halvårets köpfritt, förvisso undantog jag för mig själv att köpa krigsspel men även trots det undantaget så har det blivit lite för mycket köpt. Men, skam den som ger sig, startar ett köpfritt halvår från Juni och framåt med fokus på att spela allt det som köpts, inte bara en gång utan flera gånger! Inga mer stora undantag, inte ens för att de klaffar i något projekt jag petar på, tre st olika spel oavsett genre som max, helst inga alls.

Pingar @entomophobiac eftersom du misslyckats än mer, hoppa på sista halvåret vettja!

Däremot lägger jag mycket pengar på figurspel och pyssel nu för tiden. Pyssel (färg, penslar, lera/epoxy, pärlor, verktyg, etc) får köpas. Det ger så mycket mervärde för mig, mina barn, och andra ungar jag kidnappar från grannskapet nu och då.

Figurspel, däremot. Där är min utmaning att lyckas putta över barnen mer åt att göra grejer själva igen, som vi gjorde i början. Till mig själv köper jag nästan ingenting, men varje modellkit till barnen kostar flera hundra. Även här kan jag tänka mig ett undantag; jag kommer förhoppningsvis att testa några 3D-utskrifter under året, om jag någonsin blir klar med min modell. Det kan kosta ett par hundra kronor eftersom jag betalar någon annan för att skriva ut åt mig. Jag har ingen egen skrivare.
Jag kan flika in med att det går ganska bra för mig. Köpt en stor warhammer-modell som jag fick jättebilligt pga en mindre skada på den. Det kan kanske klassas som en liten setback. Annars har barnen för tillfället glidit över till andra intressen och jag gör mest små skulpturprojekt som tar många veckor och använder jättelite material.Tydligen behöver inte figurspelshobbyn vara dyr!

Nu när Gothcon har varit får jag stolt säga att jag bara köpte ett nytt rollspel, dock har jag även köpt tillbehör till spel jag redan äger.

Då crowdfunding har varit där igen och jag har backat både Mana meltdown och Crowns 2e. Så jag får nästan hoppas att Symbaroum inte kommer med en ny bok i år, dock hoppas jag samtidigt att jag har fel.
  • Crowns 2e från Ward Against Evil,
  • Mana meltdown från Lazy Lich,
  • Skyarna tjockna till Askhem.
Jag har fyllt min kvot för i år så det enda som kan förstöra det för mig nu är om Svärdets sång eller Symbaroum kommer med en ny bok, eller om Soulmuppet publishing har en stygg rea, eller om Wet Ink Games kommer med nästa 'Into the...', eller om någon i min närhet faktiskt kan tänka sig att spela Huldran med mig, eller vad som helst som min bristande självdisciplin låter mig rationalisera.

Dock planerar jag att försöka ta mig in på figurspels-hobbyn. Ska jag ta utmaningen bokstavligt så gäller den ju bara rollspel och brädspel, men jag antar avsikten är att det gäller alla spel. Så detta kommer gå åt helskotta, men den dagen, den sorgen.

"Jag kan motstå allt utom frestelse."
- Oscar Wild

Back