[Utmaning] Folköl och Dunkadunka

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det är September, Sverige befinner sig i en lågkonjunktur med skenande räntor, bränslekris och influensa och det är krig i Europa...

...Nej det är inte September 2022 jag beskriver, det är September 1992. Nu den tolfte så är det 30 år sedan Svenne Rubins "Folköl och Dunkadunka" tog sig upp på Svensktoppen, där den höll sig kvar i 14 veckor.


Så nu för att fira denna svenska klassikers 30-årsjubileum tänkte jag att det är rätt tillfälle för en rollspelsutmaning.

Reglerna för utmaningen:
  • Ditt bidrag ska vara på max 4 A4-sidor (inklusive text och ev. bilder) och ska lämnas in som någon sorts läsbart textdokument.
  • Bidraget ska vara någon sorts rollspel eller rollspelsscenario.
  • Temat ska vara kopplat till Sverige och på något sätt till text och temat i "Folköl och Dunkadunka". Du kan tolka låten hur seriöst eller sarkastiskt du vill.
  • Bidraget ska vara inlämnat innan jeptember månad är slut (dvs deadline är Kl 23.59 Fredagen den 30 September) och lämnas in i den här tråden.
  • Vinnaren avgörs genom omröstning under vecka 40 i en separat tråd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det här måste jag vara med i!

Låten låter oroväckande mycket som nu
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Kör!? Har du ens lyssnat på texten =D

"Och bilen den är trasig, den det gör det samma
Bensin är ändå för dyrt för att handla"
"Tur att man har en VR hjälm"

Antar jag att cyberpunk versionen fortsätter med, innan den klagar över den konstanta pop-up reklamen, om man inte har råd med adblocker
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Vill på något sett att man ska kunna spela som "folköl" eller "dunkadunka". Är det en OSR klon eller Jeepform? Vi får se.
Dungeons and Dragons
Drakar och Demoner
Svärd och Svartkonst
Folköl och DunkaDunka
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
"Kalhygge, punk och djupgas".

Ah, vilka minnen, alla turer kring Dala Djupgas och försöken att borra efter gas runt Siljan.

Helt klart postapokalyps. 😃
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Aaaah.... har den skivan på vinyl och den låten spelades en hel del när vi körde Wasteland i mitten 90-talet. Smuggla vapen i bagageutrymmet på en Volvo 240, spela hög musik och dricka folköl var lite av vårt modus operandi i den kampanjen.

Ska se om jag hittar tiden att skriva ett äventyr till Wastlands, men det är uppenbart en svenak post-apokalypslåt.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Blev hemma med VAB idag och skrev då ihop ett bidrag på mobilen. Jag ska ta och göra någon form av formatering och generell förbättring av bidraget, men tänker att jag postar det första utkastet ändå.
 

Attachments

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vill på något sett att man ska kunna spela som "folköl" eller "dunkadunka". Är det en OSR klon eller Jeepform? Vi får se.
”Fiendskapen mellan folköl och dunka dunka har bringat död och undergång över forntidens civilisationer. Det tycks som en lagmässighet i naturens fundament – att allt som skapats av folköl allena fördärvas av dunka dunka, och allt som växer fram ur dunka dunkans taktfasta rytm sköljs bort av folkölens ljumma beska".

Så kavla upp ärmarna och se upp för dunka-dunka-slag.

//EvilSpook
 
Top