Nekromanti Utmanövrering

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag satt och läste igenom tekniklistan för stridskonster och fastnade på tekniken utmanövrering. Den känns lite märkligt formulerad och har i min spelgrupp lett till en viktig fråga: Hur många kan man egentligen utmanövrera?
Om man kör en kampanj på hög nivå då rollpersonerna har upp emot 25 i sina stridskonster gör detta att de kan slå ihjäl flera hundra bönder samtidigt. Ett exempel:

Claihmon har färdighet 25 i sin stridskonst där Utmanövrering ingår. Han får av någon anledning för sig att han vill massakrera en medelstor by med 50 invånare. Invånarna har ett möte på torget där alla är samlade. Claihmon går fram till första bästa bonde och klyver honom på mitten. De andra bönderna blir självklart upprörda och alla anfaller Claihmon. Claihmon svarar med att Utmanövrera alla. Han slår ob3t6 mot 25 och får 1,2,3 totalt 6. Hans effekt blir således 19. Bönderna som inte har högre än max 10 i stridsvana blir sådeles alla utmanövrerade (utom en som Claihmon slåss mot).

Detta känns för mig väldigt uber och orealistiskt och undrar om det finns någon gräns för hur många som kan utmanövreras? Det kan vara så att jag lite halv-blint har missat något och ni kan då bli sura på mig, men jag hittar inget.

/Carnin
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Well, det är väl ett litet kryphål som kan motverkas med enhemmasnickad regel...

"Man kan max utmanövrera 3 motståndare"

eller

"Man kan inte utmanövrera mer än hälften av motståndarna"

Det är egentligen inte så svårt att fixa den lilla "buggen" men jag tror att det inte finns något som säger att en enormt duktig krigare kan slakta en by enligt reglerna (trots att jag tror att han har otur med tärningarna minst ett par gånger).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja, du glömmer att unmanövreringen i sig räknas som en handlig, så även om han bara får slåss mot en person, ligger han på ett effektivt handikapp på Ob1T6 där.
Dessutom blir utmanövreringens svårighet minst Ob4T6 (om han hade tänkt göra något öht i striden) om jag inte minns helt fel.
Så med flera handlingar skjuter svårigheten snabbt i höjden...

Dessutom kan man ju alltid applicera utmattningsreglerna vilket lär våran hjälte rätt så trött i armarna innan han hunnit hacka sig igenom 50 pers.

Fast enklast är helt enkelt att SL ber spelaren förklara exakt hur hans rollperson hade tänkt utmanövrera en mobb på 50 pers mitt på ett bytorg. Det borde göra susen. :gremwink:

/Joel
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Fast enklast är helt enkelt att SL ber spelaren förklara exakt hur hans rollperson hade tänkt utmanövrera en mobb på 50 pers mitt på ett bytorg. Det borde göra susen.
Funkar VARJE gång!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Utöver de svar redan givna har jag för mig att det bland de vanliga stridereglerna står att du som mest kan vara engagerad med fyra personer på en gång.

Och att riskera att möta ett perfekt slag gör varje utmanövrerande hjältes vardag trist...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tror nog inte att 50 bönder kan anfalla en person precis samtidigt om inte denna person är väldigt stor.
Jag skulle nog göra så att utmanövrering kräver plats att utmanövrera på. Annars kan man ju spela rollspel i samma anda som filmen "Hero". :gremtongue:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Och dessutom, om man ska vara riktigt petnoga, så skulle de nog snarare springa för livet och låsa in sig i sina hus, spika för sina fönster och placera stora, massiva köksbordet i ek för dörren snarare än anfalla om galningen klöv en bonde mitt itu bara sådär. I synnerhet om personen är stor. :gremsmirk:

-Hjalle, fast man vet aldrig med skogstokiga bönder.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jäpp. Psykfaktorn är viktig att tänka på. Om de allihop kastade sig på krigaren skulle han kanske ibästa fall kanske hinna döda 3-4 stycken innan han blev övermannad.
Kruxet är att även om det är en någorlunda säker seger, är det nog få som vill vara först om de kan slippa...

/Joel - ph34r 15 t3h m1nD k1LL4h
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Nja, spelar inte så stor roll då poängen är att det inte är lätt att utmanövrera så många som får plats runt dig heller.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hmmm, jag tror faktiskt inte det. Krille kör med 4 iaf, och jag med hans taktikkortsregler funkar det finfint. Känns lite udda bara... i de former jag stridit (irl) har vi alltid räknat på åtta. Japener är iofs ganska små... ;)

/ZaiToh
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Hur vinner man initiativet mot 50 pers? borde det inte ligga på sisådär 20T6 eller nått annat mysigt?

Utmanövrera i all ära, men att vara konstant försvarare måste vara lite småjobbigt även om bara en av dom kan anfalla åt gången och man blir tvungen att använda sig av ripost eller motanfall för att döda någon.

Och utmattningen kommer göra saken ännu jobbigare efter ett tag.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Tillåt motståndarna att kunna ta sig förbi hans försvar genom att först göra en attack mot vapnet han svingar runt sig, sedan en mot honom. Detta gör att det är himla effektivt att hålla undan pöbel, men mer tränade krigare kan iaf (men genom att offra en handling och få ökad svårighet) ändå attakera dig.
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Precis min tanke :gremsmile: Liksom, om man klyver en i mitten utan eftertanke med ett uberhugg, så borde ju böndernas moral vara tämligen krossad >.<
 
Top