Nekromanti Utkast till stridssystem...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Här kommer det! Stridssystemet till mitt rollspel Genesis! Jag har fortfarande inte bestämt mig hur spelvärlden ser ut (Jag är naturare! Jag gör matematiska system, jag är INTE kreativ :gremsmile: Är det någon där ute med en originell fantasy(nåja)spelvärld utan system, så hör av dig!
I alla fall, jag vore tacksam om ni kunde läsa igenom mitt utkast (det är inte färdigt), se om ni förstår något, och sedan posta era åsikter här eller maila dem till gnu@plopmail.com. Det vore jättetrevligt. Jag bifogar ett word-dokument. Om ni inte kan läsa det, posta här så lägger jag ut en txt-fil (den blir svårläslig).

SNÄLLA läs igenom detta. Jag behöver all feedback jag kan få.

Visst ja, saker som kan vara bra att veta: Attribut graderas från 1-10 och färdigheter (oftast) från 1-5. En person kan ett antal stridsmanövrar (förutom anfall, parad och undvikning) = SV (skicklighetsvärde)*2

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Har ett par idéer som du och jag kanske skulle nöta mot varandra - jag är kreatör, inte matematiker...

Nej men allvarligt - jag håller på att utveckla ett spel med deskriptiva värden istället för numeriska i systemet. Utöver detta har spelet ett väldigt välutvecklat världskoncept. Hör av dig om du är intresserad...

The Chronicler
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Regelfundering

"Om det är mindre rutor mellan anfallaren och försvararen än försvararens SNA, får hon använda sitt dubbla SV till eventuella parader"

Hmmm, det här diggar jag inte. Dels gör det stridssystemet något osmidigare eftersom man måste kolla motståndarens SNA för varje attack. Inte så farligt, kanske, men jag vill (för snabbhetens skull) ha ett system där man tittar mera på klockan (För jag gillar stridsklockan skitmycket!)

Dels borde regeln för dubblerat SV vara en bonus som används under lyckliga omständigheter. Med de här reglerna kommer de att användas nästan varenda gång. (Två normala krigare i strid med SNA=4 kommer i strid mot varandra att få normalt SV blott 40% av alla stridsomgångar, resten är med ett dubblerat SV! -och när kombatanterna har högre SNA än så sjunker den procentsatsen MARKANT!)

Jag vill istället att spelare som parerar kvickare fiender (längre fram i klockan) får en MINUSMODIFIKATION på SV (det är nämligen flexiblare att räkna med plus och minus än dubbelt/halverat) som är lika stor som antalet rutor mellan kombatanterna, och parerar man en snabbare kombatant får man således en PLUSMODIFIKATION lika stor som rutskillnaden. På så vis skulle striderna gå flexiblare och man kan låta spelarna fokusera på stridsklockan (som jag verkligen gillar!) istället för att snegla fram och tillbaka mellan den och sina rollformulär.

Dessutom så betyder ju din regel att varelser med högt SNA nästan aldrig får pareringsproblem, oavsett om de blivit överrumplade (dåligt initiativslag) eller inte, medans tröga troll (med lågt SNA) nästan alltid anses oförberedda på kommande angrepp, oavsett om de slagit bra initiativslag eller inte = trist.

Men som sagt, det är dina regler och beroende på kampanjvärld kanske dina idéer passar bättre än mina. Om jag missförstått något ber jag så mycket om ursäkt, och det är förstås möjligt att min idé har brister, den med. Hoppas jag bidrar med något iaf.

-En extra eloge till spelexemplet. Det gjorde det lättare att förstå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Varför inte?

Jovisst är jag intresserad. Berätta gärna lite mer om världen. Det här med deskripta värden blir litet svårt att kombinera med mitt system, men jag gör gärna ett försök! Maila mig gärna på gnu@plopmail.com

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Re: Regelfundering

Hmmm, det här diggar jag inte. Dels gör det stridssystemet något osmidigare eftersom man måste kolla motståndarens SNA för varje attack.
Ja, jag vet. Det är lite segt, men till saken hör att från början hade jag tänkt att man alltid skulle få använda dubbla SV då man parerar. Det lade jag till för att åstadkomma ett visst fenomen som man kan iaktta i riktiga (för att inte tala om filmiska) strider. Om två oerfarna och otränade personer slåss är striden över relativt snabbt, inte många parader och undvikningar lyckas, utan striden blir då om vem som kan ta mest stryk. Om däremot två erfarna och tränade personer slåss, så håller striden på längre då de letar efter luckor i den andres försvar osv... Om en oerfaren slåss mot en erfaren är striden över på ett ögonblick...
Så regeln om dubblerat SV ger egentligen en negativ modifikation på paraden. Men jag håller med dig om att det blir segt, och jag hade faktiskt funderat på att ta bort regeln, och lägga in regeln om dubbelt SV alltid. Om du har ett bättre förslag så blir jag jätteglad, men jag vill gärna ha med ovanstående fenomen.

jag gillar stridsklockan skitmycket!
Jag med... /images/icons/smile.gif

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kom på en del andra grejer

Njaa, okej, det är nog en enkel och bra regel, men helst borde man ju få något plus av att vara "på fötterna" när en motståndare angriper en. Om han attackerar mig precis efter att jag svingat runt min tvåhandsyxa är jag ju ur balans. Då är det svårare att parera för mig. Det borde det vara. Och med stridsklockan kan det åskådliggöras väldigt enkelt för spelarna. -Desto längre fram på tidslinjen, desto lättare mål för mig, Mwoa ha ha haa!

Borde inte varje vapen (eller åtminstonde vapengrupper) förresten ha olika snabbhet? Åtminstone är ju kortsvärd betydligt snabbare än hillebardar. Stridsgisslar borde vara väldigt långsamma, oxå.

Annars gillar jag att klockan bara har tolv rutor och att du tonat ner på skillnaderna mellan kvicka kombatanter och långsamma trögisar. I rollspelet Western blir det ju lite larvigt när den snabbskjutande desperadon hinner fyra iväg åtta skott innan jag fått ordning på läget, och då har vi plötsligt tre skott vardera att skjuta enligt blixtlåsprincipen. Vi skjuter alltså precis lika fort, bara det att jag står och drömmer i början av varje stridsrond...
-Klockan är bättre. Men jag hade några coola idéer oxå:

Kan man inte få använda ett steg på stridsklockan för att koncentrera sig? (sikta lite längre med armborst, tex. Eller -superhäftigt- få använda en ruta till att snurra sin stridsklubba ett varv i luften innan man dänger den i huvudet på motståndaren. -Bara för att få upp hastigheten (och därmed öka skadan marginellt), lixom! -Framförallt borde ju spelarna börja svettas om du säger att fetto-trollet Bankor står och flinar mot dem, svingandes tvåhandsyxan runt, runt, runt i allt snabbare fart... -gulp-)

Man skulle kunna ha avancerade stridskonster oxå, där kämpen kan gå in och ut ur olika stridsställningar (lotusen, trollsländan, krabban och hägern, typ) som alla har egna uppsättningar attacker. Varje ställning tar en ruta på klockan att gå in i. Då skulle man känna sig som Lei i Tekken 3! Eller är det överkurs, måntro?

Den häftigaste manövern i din lista, för övrigt, är helt klart VOLTHUGGET, Ha ha! Jag kan knappt vänta innan jag får använda den på förvånade goblinar! Du måste ha haft skitkul när du skrev listan! Jag antar att du kommer ha olika träfftabeller för de höga resp låga attackerna oxå? Mmm, jag ser fram emot det här regelsystemet. Det är enkelt, kul och det fungerar!
 
Top