Nekromanti Utkast till intrig för inofficiell berättelse

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag har rätt länge nu funderat över att skriva någon sorts roman/novell som skall utspela sig i Mundana och har nu kommit fram till ett utkast för en intrig.
Jag har tidigare skickat mail till neogames med frågor om vad för sorts berättelser de är intresserade av och vilka intriger en officiell skönlitterär text till Mundana bör inehålla men inte fått något svar under flera månader (vilket tyder på att de inte är intresserade) och därför beslutat att lägga upp det jag lyckas producera på Internet istället.

I alla fall så har jag som sagt skrivit ett utkast till intrig och tänkte höra vad ni på forumet tycker om den, om något känns helt fel osv.

/Johan
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag gillar det

Kan du inte bygga vidare på det? Ett helt äventyr vore inte helt fel. Om man söker efter Eon-äventyr på nätet finner man nästan inga spännande eller bra, men du verkar vara en juste författare.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Synpunkter

Intrigen med svälten är intressant på många sätt. Dock borde kanske årtalet flyttas fram ett par år med tanke på att inget liknande har nämts i några officiella moduler (om du vill förankra din story med den officiella dvs.). Då ligger det dessutom lämpligt till med tanke på den annalkandes Mörkret (se LoH).

Iden om en annalkandes konung känns lite väl främmande för Ashariens jarladömme tycker jag. En frijarl som vill lägga beslag på Storjarlsposten låter troligare. Eventuellt genom att med viss vapenmakt lägga rådet under sig och genom instiftandet av en gemensam arme för unionen (a la Klonerna anfaller...). Någon sådan arme är dock i dagsläget långt från realiteten och kräver såledse en god idé för lösning.

Idé är dock som sådan intressant och därför skall det bli spännande att se vad du gör av den.

Lycka till!
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Synpunkter [kanske lite L&H spoiler]

Dock borde kanske årtalet flyttas fram ett par år med tanke på att inget liknande har nämts i några officiella moduler
Jag har hämtat det mesta från modulen Asharien & Soldarn. Svälten är det mest akuta inrikespolitiska problemet. Sedan har jag arbetat vidare på vad som detta skulle kunna leda till med ökad brottslighet osv. Soldarn, som rustar för inbördeskrig kan inte erbjuda hjälp lika lätt som ifall det varit lugnt i landet. Landrådet håller på med upprustningen av en trupp som skall kunna slå tillbaka mot ett rövarband som leds av en avsatt markfurste från Caserion (A&S sid. 40 - 41).
Visserligen kanske man borde flytta fram intrigen lite för att kunna motviera att händelserna har vuxit till såpass stora propotioner. Hösten 2968 e.D vore nog bättre.

Iden om en annalkandes konung känns lite väl främmande för Ashariens jarladömme tycker jag. En frijarl som vill lägga beslag på Storjarlsposten låter troligare.
Kung behöver det i och för sig inte bli, men någon sorts relativt enväldig makthavare som kontrolleras av handelshusen. Jag skall fundera ut en simidg lösning.

Då ligger det dessutom lämpligt till med tanke på den annalkandes Mörkret (se LoH).
Ives har inte fått idén själv utan har numera en uppdragsgivare som han måste följa. I berättelsen har jag tänkt att man hela tiden skall ana att de som först ser ut att vara aktörerna bakom allt själva visar sig vara pjäser i ett mycket större spel. Demonernas kamp för att ta makten över världen innan mörkret riktigt kommer.

/Johan
 
Top