Nekromanti Utkast till ett steampunk-fantasyrollspel

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
För att undvika ett mycket långt inlägg bifogar jag här ett utkast till ett rollspel jag har tänkt över. Det är en blandning mellan steampunk och fantasy, smått inspirerat av Arcanum. Skulle uppskatta om några vänliga själar ville ta sig en titt på det, samt svara på:

1) Vad tycker ni om idén? Är det för likt Arcanum? Är synen på människor för pessimistisk? Några ideer till Mörkrets makter?

2) Vad ska det heta? Varken världen eller rollspelet har något namn ännu. Några förslag?
 
G

Guest

Guest
Tycker om det. Speciellt Helgonfamiljerna är tuffa. Det funkar nog bra med flera sorters adel där varje enskild part tycker han är förmer än alla andra. Alverna var lagom fräcka och dvärgarna var hårda. Speciellt strykardvärgarna är mysiga, påminner om zigenare (eller romer om man är politiskt korrekt). Tycker dock rasismen mot dem borde vara mer utbredd och tydlig.

Angående Mörkrets makter tycker jag du ska ta inspiration från det koloniala Europa. De svarta var onda vildar som skulle piskas till kristendom.
Hade varit tufft om människor/dvärgar/alver hade plågat någon avlägsen kontinent tills dess att den gjorde uppror och slängde ut den. Nu vill den ha hämnd och deras forna slavdrivare sitter och är rädda några hundra mil därifrån.

Du har en skön känsla av utveckling i ditt spel. Förstör det inte nu med en massa snälla skogsalver och onda-ögon-i-jättehöga-svarta-torn.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Kul att du gillar det!

Hade varit tufft om människor/dvärgar/alver hade plågat någon avlägsen kontinent tills dess att den gjorde uppror och slängde ut den
Nja... jag fattar hur du tänker. De "onda" har blivit utnyttjade och vill nu hämnas, men genom sina gärningar mot "fienden", dvs. ofta civila, blir de inte bättre själva och anses därför onda. Jag är dock lite rädd för att om människorna ockuperat stora delar av alvers och dvärgars land, förorenar naturen med sina maskiner, låter sina arbetare leva under miserabla förhållanden i städerna, har intrigerande helgonfamiljer OCH dessutom utnyttjat en hel kontinent kommer spelarna att tycka att de är onda och bara spela andra raser. Idén rimmar också illa med att fiendskapen mellan Mörkrets makter och de tre raserna är uråldrig, samt att den senaste alliansen mellan människor/alver/dvärgar var för rätt länge sedan.
Dock är det en god idé att skapa troligare motiv för ondskan än enbart maktlystnad. "De onda" skulle mycket väl kunna drivas av en hämndlystnad som stammar från urminnes tider, på grund av vad invånarna på den andra kontinenten gjorde under ett tidigare krig. Denna hämndlystnad har också byggts upp under de tre Mörkerkrigen.
Saken är den att jag vill få ondskan/godheten lite mer "neutral", dvs. att ingen av raserna ska vara helt god, fastän dock tendenser finns.
Angående strykardvärgarna skulle de kunna ha fördrivits från sitt/sina områden under något av krigen, och därför vara en "nymodighet" hos dvärgarnas uråldriga uppdelning. De kan ses som ett "nödvändigt ont" av många människor, speciellt i städerna, men många på landsbygden gillar antagligen dem eftersom de arbetar för dem. Eftersom människorna på senaste tiden blivit mer och mer nationalistiska och nästan rasistiska, finns det också många som inte gillar eller till och med vill driva ut dvärgarna och gråalverna från de ockuperade områdena.

Och nej, skogsalver kommer inte att läggas till :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:!
Vore kul om någon mer hade några åsikter, 20+ hade i alla fall laddat ner utkastet nyss. Håller på att knåpa ihop magin (om någon undrade varför den biten inte fanns med), riddarna (vilka minst sagt är på nedgång i Hadarth), samt det andra jag skrev om innan, plus då kartan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Titta pa spelet Children of the Sun sa far du se pa lite Steampunk Fantasy med ny tappning.

Tyverr kommer jag inte pa rak arm ihag vilka som gjort det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Har hallit det i min hand. Kopte det dock inte sist jag besokte spelbutiken, men med 20% prisnedsettning sa finns det risk att jag gor det inom en inte allt for avlegsen framtid. (Typ innan slutet pa manaden...)

Stor bok med veldigt snyggt omslag. Hardperm. Verkade finnas rett mycket lecker teknologi och annat och rollpersonerna hade lite specialkrafter. Nagot som verkar vara populert i dagens spel. (SpyCraft: Shadowforce Archer, Agone mfl.)

(Not: butiken ifraga er Wizards of the Coast i Springfield utanfor Washington, DC)
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej. Den hemsida som jag kollade på skulle kanske behöva lite uppdatering... tack för tipset.
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Jag och en kompis höll på med en ångpunk värld för ett år sen eller så, där lät vi dessutom en stor katastrof ligga ett par hundra år tillbaka i tiden kallat vredenskrig. Kriget hade utkämpats istortsett över hela världen och dragit in alla länder och kultursfärer. Kriget resulterade i att en del av verkligheten slets sönder, magin blev förstörd och fungerade bara på vissa platser där man också kunde gräva fram en slags kristaller för använding av magi på andra platser. Nåväl den hade också slitit upp revor i verkligheten, något som resulterade i att en enorm portal ur tomma luften öppnats till en ny värld. Det stora kejsardömet i djungeln som startat kriget och vunnit det(förutom att världen samtidigt gick sönder) hade börjat invardera den nya världen. Nu visade det sig dock så att den värld som öppnats var den världens motsvarighet till vår himmel, vilket resulterade i att de förde krig mot sina döda förfäder utan att veta om det.

----------------------------------------------------------------------------------------
Ett problem med din republikanska idé är väl att en demokrati inte lika lätt kan tolerera krig. Men jag tycker inte nödvändigtvis att ett krig mot en fiende kontinent behöver innebära att riket ondske förklaras. Särskilt inte inom det egna riket där de nog snarare skulle hyllas. Tänk på att det bara är med dagens värderingar och normer det är ondsekfullt med krig. Eftersom det har med ångpunk att göra varför inte rättfärdiga kriget/invasionen på samma sätt som 1800-tals staterna gjorde. I filantropins och världs civiliseringens anda går vi i krig.
 
Top