Nekromanti Utkast till enkät om rollspel

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Som ni kanske sett så håller jag på med mitt projektarbete för gymnasiet. Jag ska göra en enkät om rollspel och skicka den till våra riksdagsledamöter.

Jag har nu gjort klart ett utkast, och skulle vilja testa det på er. All kritik är värdefull; rättning av stavning, synpunkt på utformning av frågor, förslag på fler frågor etc.

Första frågan resulterar i följdfrågor om man svarar "Ja", men inte om man svarar "Nej".

Här återfinns utkastet

Kommentarer kan skrivas antingen i slutet av enkäten eller här på forumet (eller via PM, om man vill det)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
tycker du borde se över svarsalternativet "grönt" på hur uppfattar du rollspel.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Lukas said:
tycker du borde se över svarsalternativet "grönt" på hur uppfattar du rollspel.
Ja, hurdå då?

Miljövänligt är kanske bättre. Eller?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Frågorna om huruvida momsreglerna bör förtydligas känns allt ganska ledande.

Först förklarar du hur det funkar, genom vilket det visas att reglerna är otydliga. Sedan frågar du om de behöver förtydligas... Inte helt metodologiskt vattentätt. Jag har inget helt klart förslag på hur man kommer runt det, dock.

Vidare kanske det vore bra att fråga om man känner till Sverok INNAN man förklarar vad det är. Det skulle ge ett tydligare svar på om man faktiskt känner till det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Hej Möller,

jag tycker att din enkät ser bra ut, förutom de påpekade sakerna ovan. Du täcker ganska mycket på rätt kort tid, och det är bra.

Dock är det svårt att svara på huruvida din enkät verkligen är bra när vi inte helt vet vilket syfte du har. Huruvida frågorna är relevanta avgörs ju helt av vilket problem det är du ska undersöka. SOm jag förstått det undersöker du vad riksdagsledamöter vet om rollspelshobbyn, men hur kommer frågan om momsen in där? Varje aspekt av din enkät ska ju kunna svara mot den problemformulering du arbetar med. Sedan undrar jag varifrån du har hämtat de olika sakerna som rollspel kan tänkas vara: "grönt", "världsfrå¨nvänt", "kreativt" etc. Liksom: har du suttit på din kammare och funderat kring vad du själv kan tänka dig att rollspel kan uppfattas som eller finns det någon extern koppling här? Är dessa egenskaper hos rollspel förankrade i din problemformulering?

Med risk för att vara väldigt klichéig säger jag att problem och syfte är allt i vetenskapligt arbete. Och därför är det rätt svårt att se om din enkät är bra eller inte, alltså den ser bra ut i sig själv (text, utformning etc), men vi kan inte veta hur väl den svarar mot det du ska använda den till.
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
En liten synpunkt. För att underlätta för dem som skall besvara enkäten bör man undvika att ställa flera i frågor i samma fråga.

Hur skall t.ex. frågan "Spelar eller har du spelat rollspel? Vilka?" besvaras om man inte spelat rollspel, då svarsalternativen är:

# Lajv
# Datorrollspel
# Bordsrollspel
# Forumrollspel
# Övrigt

Skall man skriva "nej" i övrigt?

En lösning hade varit att ha svarsalternativen "ja" och "nej" och låta dem som svarat ja få en följdfråga med de svarsalternativ du nu har i frågan.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Alternativen för ord som beskriver rollspel är en något genomarbetat version av det w176 föreslog i den förra tråden. Så det är hon som suttit på egen kammare och funderat, och jag som sedan moddat lite.

Jag vet verkligen inte om moms-frågan är berättigad. Min frågeställning är "Vad vet riksdagsledamöter om rollspel och hur ställer sig de till hobbyn?".
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tackar Bergdahl. Jag har fått samma ungefär kritik från annat håll, så du måste vara något på spåren.

Jag önskar att google docs tillät mer avancerad utformning av frågor. Men men tanke på hur lätt det är att göra enkäter och hur bra det blir så ska man väl inte klaga allt för mycket.

Jag tror det blir en ökning av frågor vars svar som leder till olika sidor (har redan två, men den du påpekade är rimlig att göra så med också).
 
Top